Getreuzel van de verzekeringsmaatschappij

Jackrussell
Topic Starter

Getreuzel van de verzekeringsmaatschappij

#1 , 08 dec 2015 13:26

Mijn vrouw stond te wachten na een afrit van de snelweg om voorrang te geven aan het verkeerd op de voorrangsweg die ze kruiste. Er komt iemand achterop gebotst. Mijn vrouw reed in 'n auto van 1997 met meer dan 250.000 op de teller en de achterklep en bumper waren volledig vernield, terwijl de zijkanten ingedeukt waren.

Kortom: duidelijk verhaal lijkt me. Geen twijfel en geen discussie over wie in fout is en totaalverlies.

Daar dacht X [namen niet toegestaan] anders over. Ruim 6 weken hebben ze getreuzeld. Er zijn foto's opgestuurd, er hebben twee experts naar gekeken, etc. Uiteindelijk komt X aanzetten met 'n uitkering van de waarde van het voertuig minus oude schade die wordt beraamd op € 500. Daar ben ik het niet mee eens, aangezien elke auto uit 1997 met 250.000 kilometer op de teller heeft wel wat krasjes en butsjes heeft. Vergelijkbare auto's kosten het bedrag wat X heeft opgegeven als waarde van de auto. Voor de waarde minus € 500, koop je geen enkele vergelijkbare auto. X zou dus de waarde van het voertuig moeten vergoeden en niet aan moeten komen zetten met € 500 minus.

Ook wil X maar 6 dagen derving betalen, terwijl het ondertussen al 6 weken duurt. M.i. zouden ze 6 weken derving moeten betalen, aangezien door hun getreuzel het zo lang duurt en dienen ze over deze periode ook de belasting en de verzekering te vergoeden.

Of zie ik iets over het hoofd? Ik denk er over om naar een advocaat te stappen en de handelswijze en het getreuzel van X eens door de rechter te laten beoordelen.
Laatst gewijzigd door webmaster op 09 dec 2015 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: namen vermelden niet toegestaan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 08 dec 2015 13:32

Is X uw verzekeraar of die van de tegenpartij?
U hoeft niet akkoord te gaan met deze minnelijke schikking.
Dagvaardt de tegenpartij tot betaling van de schade zoals vast te stellen door gerechtelijk expert, aan te stellen door de Rechter.
Doe hiervoor beroep op uw rechtsbijstand auto.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jackrussell
Topic Starter

#3 , 08 dec 2015 13:48

X is de verzekeraar van mijn vrouw. De tegenpartij heeft 'n andere verzekeraar. Daar heeft ze verder nog niets van gehoord. Over wie in fout is, is ook nauwelijks discussie mogelijk en er wordt geen discussie over gevoerd. Tegenpartij erkent in fout te zijn.

X kwam op de proppen met 'n expertisebureau en die hebben de schade zo vastgesteld.

Actie is nu dus de tegenpartij zelf in persoon te dagvaarden om die schade te vergoeden?

Reclame

roharro

#4 , 08 dec 2015 14:04

Inderdaad. Tegenpartij dagvaarden voor de "werkelijke" schade.
Rechter zal dan beslissen wat u uiteindelijk krijgt.

Jackrussell
Topic Starter

#5 , 08 dec 2015 14:09

Ok, dat lijkt me dan inderdaad het beste, want met de verzekeringsmaatschappij kom ik er niet uit. Elke keer als ik bel is het mañana, mañana.

k.b.

#6 , 08 dec 2015 14:40

Kan zijn dat uw verzekeraar toch gaat inzien dat het aanstellen van een door u gekozen advocaat er niet zal toe leiden dat de kosten voor hun geringer zullen zijn en ze alsnog met een beter voorstel komen aandraven ...

Voor die 500 euro heb je natuurlijk een punt ... maar dat van die "derving" ... dat zal moeilijk of onmogelijk worden ... het is niet omdat een procedure een tijdje in beslag neemt dat U geen andere wagen kan aankopen ...
Uw verzekering ... die zal men op uw vraag wel even willen schorsen ... zolang u immers geen voertuig hebt is er ook geen risico te dekken.

Laat de keuze van een advocaat niet aan je makelaar ... zeg dat je zelf een vriend hebt die advocaat is ... ( even polis rechtsbijstand nalezen dat je weldegelijk vrije keuze hebt) ...

k.b.

Jackrussell
Topic Starter

#7 , 08 dec 2015 14:59

Dank voor uw antwoord.

Die kans is er inderdaad. Ik heb volgens mij best redelijke argumenten en goedkoper zal het er voor de verzekeringsmaatschappij zeker niet op gaan worden.

Ze kan een andere auto aankopen inderdaad, maar ze zit dan wel met dubbele lasten natuurlijk zolang ze twee auto's op naam heeft. Ook zal het voertuig van het ongeluk ergens gestald zolang het niet wordt opgehaald door een opkoper.

k.b.

#8 , 08 dec 2015 15:15

Ik ga er toch eventjes vanuit dat de 500 euro die men "afgetrokken heeft" geen schrammen omvatten die reeds eerder door deze verzekeraar werden betaald en waar u koos om niet over te gaan tot herstelling ...
Want eerlijkheid gebied natuurlijk dat in dat geval de verzekeraar zal argumenteren dat hij u "volledig schadeloos " stelde / weliswaar in twee keren ...

Het is overigens in een dergelijk geval wel uw goed recht om niet over te gaan tot herstelling , net alsof het nu uw goed recht is om geen wagen meer aan te schaffen ...

De kosten/ baten analyse voor de verzekering kan u niet maken , ik ook niet ... alles hangt af van het feit of men bvb de rechtsbijstand heeft "onderverzekerd" en er alsnog een andere maatschappij gaat opdraaien voor deze kosten ... Maar als u vindt dat uw rechten geschonden zijn dan vraag je aanstelling van een advocaat om dit even tegen het licht te houden ...

k.b.

Jackrussell
Topic Starter

#9 , 08 dec 2015 15:54

Dat is een juiste aanname. Die schrammen zijn schrammen die nooit eerder bij de verzekeraar zijn gedeclareerd, noch door de verzekeraar zijn betaald. Het zijn wat standaard butskes die op elke auto ui 1997 wel te vinden zijn. Om daar € 500 voor in mindering te brengen, vind ik zwaar er over. Mijn standpunt telefonisch medegedeeld en de expert wilde € 100 extra erbij doen. Ook daarmee ben ik niet akkoord.

Daar heeft u gelijk in. M.i. duurt het te lang en is de compensatie wegens derving te gering voor de tijd die het heeft geduurd. Dit terwijl het een eenvoudig dossier is. Ook ben ik het niet eens met het in mindering brengen van € 500 schade, noch met het "aanbod" dat later is gedaan om daar € 100 vanaf te halen. Ook vind ik dat dit nodeloos lang duurt voor zo'n eenvoudig dossier.

Jackrussell
Topic Starter

#10 , 09 dec 2015 10:40

Ja, die zijn met vergelijkbare cosmetische schade. Het zijn namelijk geen grote deuken of enorme krassen, maar zeg maar de normale gebruikssporen die je ziet bij auto's die bijna 20 jaar oud zijn. Ik ken maar weinig auto's van die leeftijd - niet zijnde oldtimer-achtige auto's- waar dat soort butsjes en krasjes niet op te zien zijn.

De vraagprijs van die auto's ligt hoger dan de prijs (waarde minus schade) die de expert noemt.

X heeft tot nu toe helemaal niets opgezegd. Totdat het schadegeval is afgehandeld, althans er duidelijkheid is over of er totaalverlies is of niet, kan dat volgens mij ook helemaal niet. Lijkt me dat je eerst 'n schadegeval af moet handelen. Daarvoor dient immers ook een verzekering.

roharro

#11 , 09 dec 2015 11:31

X is verzekering van TS. TS is niet in fout.
Bijgevolg moet tegenpartij vergoeden.
Zie geen reden waarom verzekering van TS hem zou opzeggen.

roharro

#12 , 09 dec 2015 11:33

Maar als je voor 500 euro gaat procederen, kan dat wel eens duurder uitvallen.
Daar dient de rechtsbijstandsverzekering voor.

Jackrussell
Topic Starter

#13 , 09 dec 2015 11:38

X is verzekering van TS. TS is niet in fout.
Bijgevolg moet tegenpartij vergoeden.
Zie geen reden waarom verzekering van TS hem zou opzeggen.

Inderdaad. X heeft niet opgezegd. Als ze dat wel zouden doen, dan zou ik kunnen laten toetsen of ze daar grond toe hebben en of dat redelijk is. Maar goed, dat is niet het geval. Mijn vrouw was inderdaad niet in fout en X heeft de verzekering niet opgezegd.

k.b.

#14 , 09 dec 2015 11:56

Maar als je voor 500 euro gaat procederen, kan dat wel eens duurder uitvallen.
Daar dient de rechtsbijstandsverzekering voor.

Zo moet het inderdaad gespeeld worden ...
De verzekeraar dient hier de rechten van zijn client te behartigen in een schadegeval met een andere partij die aansprakelijk is ...
Indien dit niet lukt met de nodige "fair play" inzake het bekomen van de omvang van de vergoeding ...
dan moet het maar via de rechtsbijstand ...

Gaat het niet zoals het moet ... dan moet het maar zoals het gaat ...

Als ik van TS was zou ik naar mijn makelaar stappen en melden dat ik geen geld heb voor een nieuwe wagen en aldus de verzekering wens stop te zetten ... en dat men alvast kan aanvatten met het resterende deel van de premie terug te betalen ...
U haalt ook alvast de officiele nummerplaat van het wrak ( en eventueel ook de voorste plaat voor hergebruik)
Deze verzekeraar vraagt om deze aanpak ...

k.b.

Jackrussell
Topic Starter

#15 , 09 dec 2015 12:54

Dank voor uw reactie!

Zo ga ik het inderdaad ook spelen. De verzekeraar maakt er 'n potje van naar mijn idee. Ze accepteren klakkeloos wat de tegenpartij en het door de tegenpartij ingeschakelde expertisebureau zeggen. Dat is niet de bedoeling lijkt me.

Ik heb de verzekeraar wel gebeld en mijn vrouw ook, maar dat schiet niet op. Het expertisebureau heeft nog wel een tegenbod gedaan. Wat ook wel aangeeft dat ze er flink naast zaten en naar mijn idee nog steeds zitten.

Dat van dat geen geld is een goede. Ze heeft geen inkomen en dus ook geen geld om een andere auto te kopen. Totdat de verzekering betaalt, kan ze dus niet autorijden.

Terug naar “Verkeersongevallen”