probleem scheidingsmuur

dwiep
Topic Starter

probleem scheidingsmuur

#1 , 06 dec 2015 11:55

Hallo,

wat volgt is een redelijk ingewikkeld verhaal.

drie jaar geleden hebben wij een huisbrand gehad en hierdoor is ons gans huis vernietigd en afgebroken ,
achter de woning waren ook een keuken badkamer en berging bijgebouwd.
deze binnenmuur is een betonblok van 9cm breed.
nu heeft mijn gebuur tegen deze betonblokken muur een brikken gevel gemetseld van 14m lang en hoogste punt 4 meter.
deze heeft dit bevestigd met spouwhaken van 30cm lang (zo ver staat zijn brikken gevel van mijn muur af)
nu word het ingewikkeld.
de landmeter van mijn gebuur heeft op het plan 3jaar geleden getekend dat de betonblokken muur van hun is.
verlede jaar is mijn andere gebuur komen vragen of hij een 25cm van mijn stuk grond kon afkopen hij zou dit laten registreren wat ook gebeurt is.
hij heeft dit plan laten tekenen door dezelfde landmeter dan mijn andere gebuur en op dit plan tekent hij nu weer dat dit mijn muur is ....
de betonblokken muur staat ook op mijn betondek vd bijgebouwen en wij kunnen deze ook niet opbreken zonder de muur af te breken.
verleden maand is ook al een gedeelte afgebroken vd bijgebouwen en hier zijn wij ook nog uitgekomen dat de gebuur ongeveer een container puinafval gedumpt heeft achter een andere muur van mij en hiervoor heb ik een gerechtsdeurwaarder laten komen voor het te laten vaststellen en eveneens het probleem met de scheidingsmuur.
verder heb ik een expertise bureel aangesteld en deze is komen kijken en deze zei onmiddelijk dat dit geen volwaardige muur is en hij had me ook gewezen op het punt dat op het plan opgesteld door de landmeter de muur van mij is.
de expert ging een afspraak beleggen met de landmeter maar dit is nu al ondertussen een maand geleden en blijkbaar krijgt de expert de landmeter niet vast voor een afspraak .
ikzelf ben nog mens geweest en heb een afspraak gehad met de syndicus van de gebouwen en een architect naar zijn keuze,
ik had voor het probleem voorgesteld dat ik de betonblokken muur meter per meter en met de hand zou afbreken en dat zij dan de kosten voor betonkolommen voor ertegenop te gieten voor hun zoude nemen en deze zou dan ook gestort worden op mijne grond , als antwoord hierop kreeg ik een brief dat als ik begin te breken en er nog maar een barstje in de brikken gevel komt ik 18000€ schade vergoeding kan betalen . hier stopt met menselijk zijn dus voor mij.

de problemen wat wij door deze miserie beginnen ondertussen ook al op te lopen:
ikzelf heb er een stressdarm aan overgehouden,
aankoop van een nieuw huis wat we momenteel huren blijft uitgesteld , evenals zijn we het schrijfgeld kwijt wat we normaal mee kregen bij de aankoop van een nieuwe woning binnen twee jaar na de brand .
financiele kater , er was ons belooft door stad tongeren dat we voorlopig een sociaal appartement kregen maar daar hadden we geen recht op (verdiende 600€ per jaar te veel voor recht te hebben erop) ,en omdat onze spaarboeken in de aankoop van het huis hadden gestoken en de inboedel was blijkbaar niet verzekerd hadden we alleen de pyjama kleren wat we aanhadden de nacht vd brand en zijn we volledig onafhankelijk van nul af aan opnieuw moeten beginnen.

Heeft er iemand toevallig een idee hoe ik dit het snelste kan oplossen want ik begin nu stilletjes aan op mijn kookpunt te geraken en wij zouden doodgraag verder willen met ons leven , alles staat nu al drie jaar op hold en het jaar voor de brand heeft mijn vriendin nog twee miskramen gehad en wij willen nu echt wel verder in het leven maar door de stress verhoogd alleen de kans op een nieuwe miskraam.
ikzelf was al van plan gewoon het graafmachine te nemen en de boel gewoon plat te smijten maar ik weet niet of ik wettelijk gezien wel recht in mijn schoenen sta .

graag advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 dec 2015 12:49

Gewoon naar de rechtbank stappen. De diverse expertise die je al hebt laten uitvoeren waren weggesmeten geld, gezien eenzijdig. Als buren ze niet willen aanvaarden, sta je nog steeds nergens.

sloeberken

#3 , 06 dec 2015 13:12

Reken op enkele jaren als je naar de rechtbank stapt. Is er geen enkele minnelijke schikking te treffen met de buren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

dwiep
Topic Starter

#4 , 06 dec 2015 14:23

helaas niet , het betreft 3 appartementen en de syndicus blijft volhouden dat het hun muur is

mava105

#5 , 06 dec 2015 16:31

Welk gebouw is het oudst? Uw huis of het appartementsgebouw?
De muur is meer dan waarschijnlijk eigendom van de eigenaar van het oudste gebouw, tenzij de ander een geregistreerd document kan voorleggen van muurovername.

dwiep
Topic Starter

#6 , 06 dec 2015 18:25

oorspronkelijk was ons huis van 1905 , en het aanpalende huis ook (was samen een grote schuur) dat hebben ze 5j geleden afgebroken en de appartementen gebouwd

dwiep
Topic Starter

#7 , 08 dec 2015 15:55

Hallo ,

ik heb even mijn stoute schoenen aangetrokken en een mailtje opgesteld wat ik naar de syndicus wil mailen,
zou iemand me kunnen zeggen als ik hier goed aan doe?
Geachte,

nu we al drie jaar in conflict zitten met de scheidingsmuur in koninksem hebben wij van jullie tot op heden geen voorstel gekregen voor dit op te lossen.
nu zijn wij dat moe en hebben het heft in eigen handen genomen:
verleden maand heb ik een aannemer aangesteld voor de resterende bijgebouwen af te breken en na het voorlopig afgebroken is zijn er een paar punten aan het licht gekomen:
punt 1 : jullie aannemer heeft ongeveer een container brikken en kapotte dakpannen achter mijn muur in gedumpt en na ik de factuur gekregen heb na einde werken word hiervoor ook rekening naar jullie gestuurd .
punt 2 : het argument van jullie aannemer dat de betreffende muur 40cm op jullie stuk grond staat klopt niet,
de muur is namelijk gemetseld op mijn betondek en vermits ons huis eerder stond blijkt dat het dus onze muur is waarin jullie aannemer zijn brikken muur bevestigd heeft , en als het zo is zoals hij zegt was hij verplicht hiervoor een fundament uit te graven wat niet is gebeurd , voor deze twee punten heb ik al een deurwaarder laten komen en deze heeft hiervan akte genomen , deze kosten eis ik ook terug betaald te krijgen van jullie ,
punt drie : ik heb ook een expertise bureel (xxxx) aangesteld en na een afspraak ter plekke met meneer xxxx en deze heeft de volgende punten gesteld:
1: de blokken muur van 9cm is GEEN volwaardige muur , dit betekend dat deze muur alleen mag dienen als niet dragend metselwerk en dat deze totaal niet berekend is om het gewicht van 14lm gevelwerk aan te bevestigen.
2: meneer xxxx heeft vervolgens de bouwgrond nagemeten , en uit zijn berekening blijkt dat het wel degelijk onze binnenmuur is , eveneens dat de hout afscheiding ongeveer een meter op ons stuk grond staat en dat op de plannen een rechte lijn is en niet zoals nu met 3sprongen deze moet dus ook verplaats worden naar jullie kant.
vermits ik volgens mijn advocaat , de deurwaarder en een expertise bureel in mijn recht ben voor mijn muur af te breken ongeacht de schade wat berokkend word aan jullie gevel laat ik jullie hierbij weten dat einde deze maand de muur afgebroken word , wilt u stappen ondernemen voor jullie gevel te stutten dat staat u vrij , maar dan alleen aan jullie kant vd grens.
eveneens vraag ik u voorlopig de kosten van de deurwaarder te storten op volgend rekeningnummer:
bexxxxxxxxop naam van xxxxxxx en de kostprijs van de deurwaarder was 350€ , de verdere kosten van de container en expertise volgen later.

mvg,

mava105

#8 , 08 dec 2015 19:51

De vaststellingen zijn volledig eenzijdig gebeurd, en dus niet tegenstelbaar aan de buur. Daarvoor moet je via de rechtbank geen.
Wat ge je doen als ze niet reageren? Moet je toch naar de rechtbank en moeten alle kosten opnieuw gedaan worden (en door u voorgeschoten).

dwiep
Topic Starter

#9 , 08 dec 2015 20:23

als ze niet reageren gaat de geplande afbraak gewoon door , dan moet het nadien maar uitgevochten worden , maar ondertussen kunnen we wel onze grond verkopen..

Terug naar “Andere”