domicilie van nieuwe partner

driesminten
Topic Starter

domicilie van nieuwe partner

#1 , 07 dec 2015 22:37

Mijn echtgenote biecht overspel op met andere partner. We zijn een gezin met drie kinderen en hebben een huis in 50/50 eigendom met afbetaling. Omdat de situatie onhoudbaar is neem ik zelf de beslissing elders te gaan wonen en hebben we een mondelinge co-ouderschapregeling. Eerste gesprek met notaris is gebeurd en procedure opgestart, nog geen convenant. Ik heb domicilie verplaatst naar nieuwe huurwoning. Nieuwe partner van mijn echtgenoot slaapt soms in ouderlijk huis.
1. Kan dit zomaar?
2. Kan hij daar zijn domicilie zetten zonder mijn akkoord (ik ben nog helft eigenaar van de woning en we korten nog steeds samen de lening af in afwachting van beslissing wie de woning koopt of een verkoop).
3. Kan hij daar definitief intrekken
Extra info: hij heeft ook een gezin en is ook nog niet gescheiden.

Mvg
Dries

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2015 23:49

Overspel is op zich geen reden meer tot scheiding wordt wel beschouwd als grove belediging
Waar blijven de kinderen en waarom blijft u niet met de kinderen in de woning en waarom uw echtgenote?
Een huis in 50/50 eigendom maar dat wil hier niets zeggen? Wat de afbetaling betreft wie betaald die? Betaald uw echtgenote een bezettingsvergoeding?
Waarom bent u weggegaan ...
Bemiddeling geprobeerd?
Notaris dus EOT ...?
U mag dus nuet meer binnen in de woning gezien niet meer uw verblijfplaats ook al bent u eigenaar.
Een mondelinge co-ouderschapregeling is niet tegenstelbaar aan derden.

1. Kan dit zomaar? Ja dat kan is niet meer uw bevoegdheid ( om het zo maar eens te schrijven)
2. Kan hij daar zijn domicilie zetten zonder mijn akkoord (ik ben nog helft eigenaar van de woning en we korten nog steeds samen de lening af in afwachting van beslissing wie de woning koopt of een verkoop). Dat kan inderdaad als uw echtgenote dat toelaat kan als bezetting ten bede of als huurcontract met uw echtgenote wat een extra probleem kan geven in de toekomst.
3. Kan hij daar definitief intrekken kan evenzo

driesminten
Topic Starter

#3 , 08 dec 2015 15:35

Beste,

Ik begrijp dus dat ik juridisch niets in handen heb om nieuwe partner daar in te laten trekken. Dat is terug een harde confrontatie.
Nog wat meer uitleg, misschien zijn er nog elementen die kunnen meespelen.
Kinderen helft bij mij, helft bij haar. Zelf beslist om te vertrekken uit emotionele redenen, kon daar niet langer blijven, kan ik hier niet uitleggen.
Ik betaal lening verder af, zij betaalt mij helft terug. (zij betaalt ook helft huur aan mij)
Echtgenote betaalt geen bezettingsvergoeding.
Overweeg bemiddeling sterk omdat situatie nog verder escaleert door meningsverschillen over opvoeding kinderen en opvangregeling.
Inderdaad EOT bij notaris, schatting reeds gebeurd.
Ik kan in principe nog steeds binnen in de woning, heb nog sleutels, maar we hebben afspraak dat dit in enkel na overleg gebeurt.
Besef dat de mondelinge co-ouderschapsregeling niets voorstelt maar het gaat allemaal ontzettend snel voor mij, de EOT-procedure duurt naar ik vernam van notaris zo'n 4 maanden. Bestaat er een snellere procedure om ondertussen zaken vast te leggen? En hoe verhoudt zich dat dan tot de EOT-procedure?

Alvast dank voor het antwoord,

Dries

Reclame

duma

#4 , 08 dec 2015 16:04

U mag zeker en vast niet meer binnen in de woning. Uw domicilie staat daar niet meer. De woning nu betreden is inbraak (met valse sleutel)!

Wilfried1954
Contacteer: Website

#5 , 08 dec 2015 19:13

Overweeg bemiddeling sterk omdat situatie nog verder escaleert door meningsverschillen over opvoeding kinderen en opvangregeling.
Ik zou dan bemiddeling proberen vooraleer het écht escaleert. De kinderen zullen (als dit niet lukt) uiteindelijk de dupe zijn...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 dec 2015 23:03

Daar ben ik het mee eens zolang dat jullie kunnen praten en daar is bemiddeling echt voor beide partijen.
Opgelet een bemiddelaar onderhandelt niet deze is wel de bewaker van het 'proces' en partijen moeten zelf de beslissingen nemen.
Er zijn twee soorten familiebemiddelaars juristen( advocaten) en therapeuten ( meerdere scholingen mogelijk).
Als het emotioneel is misschien best een van de tweede soort. Zeker als jullie al samen één notaris hebben.
http://www.juridat.be/bemiddeling/
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid
http://www.bemiddelingvzw.be/index.php? ... &Itemid=28

driesminten
Topic Starter

#7 , 24 dec 2015 00:55

Aan alle reacties, bedankt om advies. Ik zal het ter harte nemen. Ik wil natuurlijk niet dat kinderen de dupe zijn maar er is ook menselijkheid en aan een vader in een instelling heeft niemand iets. Kan me er niet van ontdoen dat je weinig rechten hebt als je benadeelde partij bent, maar zo is het blijkbaar. Dank jullie.

Terug naar “Echtscheiding”