Tijdelijk opgevangen 'schoonzoon' weigert gezin te verlaten na breuk relatie.

Jabbe
Topic Starter

Tijdelijk opgevangen 'schoonzoon' weigert gezin te verlaten na breuk relatie.

#1 , 02 dec 2015 16:24

Een vriendin die in het Leuvense woont, heeft de vriend van haar dochter (beiden 17 jaar) tijdelijk opgevangen in haar gezin. De jongen werd door zijn moeder verstoten en bij zijn vader kon hij ook niet terecht wegens te ver wonende van de school. Dat was een half jaar geleden. De moeder ontvangt nog steeds kinderbijslag gezien de jongen nog steeds officieel ingeschreven staat bij zijn moeder. Om in het onderhoud van de jongen te voorzien, schiet mijn vriendin de kosten voor. Van de moeder ontvangt zij echter niets.

1. Als Nederlandse is zij niet goed bekend met het Belgische gerechtelijke systeem en vraagt dus af wat zij het beste kan doen: bvb. domicilieaanvraag voor de jongen indienen? Kinderbijslag aanvragen om de periode van de feitelijke situatie te overbruggen, en bij welke instantie (rechtbank?) aankloppen?

2. Ondertussen is de relatie tussen de twee jongeren afgebroken, en ontstaan er voortdurend spanningen in het gezin waar ook andere kinderen in het gezin zijn. Oplossing is dat de jongen het gezin verlaat, maar dat weigert hij. Bij de politie is reeds meermalen PV opgemaakt. De sociale dienst van de gemeente is op de hoogte, maar kan geen plaats voor opvang aanbieden.
Nu is de vraag wat zij dan nog kan doen. Kan/Mag zij de jongen laten uitzetten mits een andere opvangregeling kan worden voorzien? Wie moet daarvoor aangesproken worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 02 dec 2015 16:27

Zeker geen domicilie laten zetten, dan krijgt u hem nooit meer buiten. Gewoon de sloten vervangen als hij de deur uit is en zijn spullen op straat zetten.

eylis

#3 , 02 dec 2015 19:56

ik vermoed dat de dame contact kan nemen met de diensten die zich bezighouden met noodplaatsing in de pleegzorg. Dit is immers nog altijd een minderjarige?

Reclame

Xenophon

#4 , 03 dec 2015 07:19

Het is niet de verantwoordelijkheid van de onvrijwillige gastvrouw om voor een 17-jarige opvang te gaan regelen denk ik. Bel naar pleegzorg en -met alle respect- daar komt u op de lagere prioriteiten wegens a) 17 jaar en b) er is nu éénmaal (onvrijwillige) opvang dus het is niet hyper dringend voor hen.

Alleszins niet laten domiciliëren, dan wordt het nog moeilijker om hem buiten te krijgen. Ik zou hem een laatste periode geven van één week, adviseren om hem zelf contact te laten nemen met pleegzorg, naar de politie te gaan om klacht neer te leggen wegens familieverlating tegen de ouder(s). En na die week doen wat LeenW voorstelt: ander slot op de deur, spullen in een valies buiten en als hij trammelant maakt de politie bellen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

j.demoor

#5 , 04 dec 2015 11:38

“Art.1344bis.Onder voorbehoud van de bepalingen omtrent de pacht kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid : 1. de dag, de maand en het jaar; 2. de naam, de voornaam het beroep en de woonplaats van de verzoeker; 3. de naam, de voornaam en de woonplaats, of bij gebreke van een woonplaats, de verblijfplaats van de persoon tegen wie de vordering is ingesteld. 4. het onderwerp en de korte samenvatting van de middelen van de vordering; 5. de handtekening van de verzoeker of van zijn advocaat. Een getuigschrift van de woonplaats van de onder 3 vermelde persoon wordt bij het verzoekschrift gevoegd. Het getuigschrift wordt afgegeven door het gemeentebestuur...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

‘De rechter stelt soeverein in feite vast dat uit de overeenkomst van de partijen en uit de omstandigheden van de overeenkomst waarin deze werd gesloten, blijkt dat de gemeenschappelijke bedoeling van de partijen is geweest, zonder enige gedachte van wetsontduiking, slechts een recht van bezetting ter bede van het in gebruik gegeven goed tot stand te brengen, ter uitsluiting van elke huurovereenkomst, en beslist wettelijk dat de litigieuze overeenkomst geen huurovereenkomst is.De omstandigheid dat een vergoeding voor de bezetting werd bepaald is niet strijdig met het begrip van bezetting ter bede‘(Cass. 17 maart 1972,R.W.1971-1972,k1777&k1971)

HUBEAU,B.,Toepassing van art.1344bis Ger.W. in de praktijk en het gebruik van model- of standaardverzoekschriften,R.W. 1989-90,215-220
VANDROMME,T.,Het kraken van panden bekeken vanuit de grondrechten,het strafrecht en het burgerlijk recht(inclusief het procesrecht),R.W.2014-15,1363-1378.

Ik ga ervan uit dat bezetting ter bede equivalent is met huur voor de toepassing van art.1344bis Ger.W.. U kan dus uithuiszetting vorderen overeenkomstig voornoemd art.1344bis

“Art.372 Een kind blijft onder het gezag van zijn ouders tot aan zijn meerderjarigheid of zijn ontvoogding...”(Burgerlijk Wetboek).

‘heeft de vriend van haar dochter (beiden 17 jaar)’

Minderjarigen moeten hun ouder(s) gehoorzamen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Jabbe
Topic Starter

#6 , 09 dec 2015 13:06

ik vermoed dat de dame contact kan nemen met de diensten die zich bezighouden met noodplaatsing in de pleegzorg. Dit is immers nog altijd een minderjarige?
Ja, dat is inderdaad al lang gebeurd via de sociale dienst en Jeugddienst van de gemeente, maar ze vinden geen plaats voor hem.

Xenophon

#7 , 09 dec 2015 15:07

Dan zal er niets anders opzitten dan deze zoals reeds uiteengezet buiten te zetten of à la limite te gaan afleveren bij de politie en hen ervan te informeren dat het niet langer uw (logiesvertrekker) probleem is en u geen opvangcentrum uitbaat.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Echtscheiding”