Intentie tot ongeschikt verklaren

lucas123
Topic Starter

Re: Intentie tot ongeschikt verklaren

#46 , 11 dec 2015 12:25

Om een meting uit te voeren moet de aardingspin kunnen worden afgekoppeld.
Welke meting bedoel je juist: de aardingsweerstand die onder de 30 ohm moet komen ?
Maar dat moet de controleur toch niet doen. Hij heeft bij zen eerste controle toch ook kunnen vaststellen dat de geiser niet geaard was....
ik vermoed met een toestelletje...kan hij dat nu niet op dezelfde manier doen zonder die aardingsonderbeker ?
Is die onderbreker dus noodzakelijk om te kunnen vaststellen dat de aardingspin van het stopcontact van de geiser is geaard ?
1 algemene en 1 voor de natte ruimten (badkamer)
Maar is die 1 voor de natte ruimten in mijn geval noodzakelijk ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#47 , 11 dec 2015 12:57

Een aardingsonderbreker is een wettelijk verplicht onderdeel van een elektrische installatie.

bambipower

#48 , 11 dec 2015 13:39

'ze' testen enkel met zo een kastje

Afbeelding

dingen aan of afkoppelen doen ze niet

Reclame

sloeberken

#49 , 11 dec 2015 13:46

Je hebt inderdaad 2 verliesstroomschakelaars nodig, 1 van 30mA voor badkamer en 1 van 300mA overige.
Een aardingsonderbreker is sterk aangeraden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken

#50 , 11 dec 2015 15:26

'ze' testen enkel met zo een kastje

Afbeelding

dingen aan of afkoppelen doen ze niet
Word inderdaad met dergelijk apparaat gemeten, maar die kleine kost meer zal het niet uitmaken.

lucas123
Topic Starter

#51 , 12 dec 2015 12:18

Mijn eerste installateur zegt dat er niet genoeg plaats is voor een tweede verliestroomschakelaar en dat ik dan al beter een nieuw bord plaatst
en dat dan de bekabeling veel moet veranderen en dat een tweede niet echt nodig is..en wil er 1 van 300mA plaatsen...
Deze installateur gaat ook de aarding nazien van de bestaande bedradingen.
Mijn tweede installateur zegt dat er wel een tweede verliestroomschakelaar kan bij geplaatst worden.
Deze installateur gaat NIET de aarding nazien van de bestaande bedradingen. Is niet nodig zegt hij.
Tja, ik zit dus met een probleem door die tegenstrijdige adviezen...
Op het gevoel zou ik liever de eerste installateur nemen.
Op de huidige defecte verliesstroomschakelaar staat het volgende:
I(N)= 25 A
U(N) =380V
I(delta N) = 30mA (delta is zo'n driehoekje)
IP 30
Moet ik hieruit afleiden dat dat er 1 is van 30mA voor vochtige ruimtes en niet 1 van 300mA.
Het keuringsverslag zegt: 'de verliesstroomschakelaar werkt niet waardoor de electrische installatie van de woning niet beveiligd is'.
Zou men bij hercontrole nu plots gaan eisen dat er een tweede verliesstroomschakelaar moet bijkomen ?
En als er maar 1 geplaatst wordt: is het het dan niet beter er 1 te voorzien van 30mA: die dekt dan toch ook over-stromen van 300mA ?

mava105

#52 , 12 dec 2015 12:33

Mijn eerste installateur zegt dat er niet genoeg plaats is voor een tweede verliestroomschakelaar en dat ik dan al beter een nieuw bord plaatst Die wil verkopen natuurlijk
en dat dan de bekabeling veel moet veranderen en dat een tweede niet echt nodig is..en wil er 1 van 300mA plaatsen...
Deze installateur gaat ook de aarding nazien van de bestaande bedradingen.
Mijn tweede installateur zegt dat er wel een tweede verliestroomschakelaar kan bij geplaatst worden.
Deze installateur gaat NIET de aarding nazien van de bestaande bedradingen. Is niet nodig zegt hij.
Tja, ik zit dus met een probleem door die tegenstrijdige adviezen...
Op het gevoel zou ik liever de eerste installateur nemen.
Op de huidige defecte verliesstroomschakelaar staat het volgende:
I(N)= 25 A
U(N) =380V
I(delta N) = 30mA (delta is zo'n driehoekje)
IP 30
Moet ik hieruit afleiden dat dat er 1 is van 30mA voor vochtige ruimtes en niet 1 van 300mA.
Het keuringsverslag zegt: 'de verliesstroomschakelaar werkt niet waardoor de electrische installatie van de woning niet beveiligd is'.
Zou men bij hercontrole nu plots gaan eisen dat er een tweede verliesstroomschakelaar moet bijkomen ?
En als er maar 1 geplaatst wordt: is het het dan niet beter er 1 te voorzien van 30mA: die dekt dan toch ook over-stromen van 300mA ?

mava105

#53 , 12 dec 2015 12:34

Zou je toch niet beter een technische forum raadplegen? Daar zal je veel deskundiger geholpen worden.

sloeberken

#54 , 12 dec 2015 12:58

Volgende differentieelschakelaars moeten geplaatst worden (art 85-01):
Hoofddifferentieel: dient geplaatst te worden in het begin van de installatie.
Hij heeft een max. gevoeligheid van 300mA en verdraagt een nominale stroom van min. 40A.
De in - en uitgangsklemmen van de differentieel schakelaar moeten verzegeld (gelood) worden door het controleorganisme (art 86-07).
Bijkomende differentieel(s): dient geplaatst te worden op al de kringen van de badkamer, de boiler indien deze zich in de badkamer bevindt, de
wasmachine, de vaatwas, de droogkast, de droogzwierder (centrifuge).
Hij heeft een max. gevoeligheid van 30mA (art 86-06)
Hij moet buiten de badkamer opgesteld zijn. Zelfs indien de hoofddifferentieel een gevoeligheid heeft van 30mA, is een bijkomende differentieel verplicht.

lucas123
Topic Starter

#55 , 12 jan 2016 15:15

Heb in overleg met de electricien ervoor gekozen om slechts 1 verliestroomschakelaar te plaatsen van 30 mA. Dan voldoen de vochtige ruimtes zeker ook... 2 differentieelschakelaars plaatsen zou extra werk met zich meebrengen, dus daar is niet voor gekozen.

'Het stad' is terug komen controleren en heeft alles goedgekeurd.

Installatie werkt nu al 2 weken zonder problemen...

Bedankt voor alle reacties.

Terug naar “Huren”