huurwaarborg

Sanan
Topic Starter

huurwaarborg

#1 , 12 dec 2015 15:37

In het jaar 1999 huur ik een studio via een immobiliënagentschap in België.
Ik betaalde 3 maand waarborg.
Enige tijd later verlaat ik de woning, verhuis.
Het ontgaat mij om mijn borg terug te vragen.
Volgens het huurcontract staat de waarborg op een geblokkeerde rekening.
Jaren later wil ik terug gaan naar dat kantoor, maar dat is er niet meer en ik vind mijn huurcontract niet terug. Ik herinner mij ook geen naam, niks.
En blijkbaar kan niemand me zeggen, wat er gebeurde met het kantoor.
Nu ( 1 week geleden) vond ik toch het huurcontract en kon ik de makelaar lokaliseren.
Ik mailde ondertussen al naar het kantoor en ze vroegen mij naar het huurcontract om dit te kunnen nazien.
Dient de makelaar mij dit terug te betalen of is er verjaring…?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 12 dec 2015 17:07

Een zeer interessante vraag waar al behoorlijk wat over gebakkeleid werd. Blijkbaar vindt de rechtspraak dat het een persoonlijke vordering is met een verjaringstermijn van 10 jaar. Maar die verjaringstermijn moet ingeroepen worden door de schuldenaar en dat bent alvast u niet in deze. Niet verwonderlijk is er niet zoveel jurisprudentie over. Bezorg hen de gegevens en kijk wat er gebeurt. In elk geval kunnen zij er ook niet over beschikken indien ze niet akkoord gaan om vrij te geven.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

artemis

#3 , 12 dec 2015 18:21

Het ontgaat mij om mijn borg terug te vragen.
Volgens het huurcontract staat de waarborg op een geblokkeerde rekening.
?
Een geblokkeerde huurwaarborgrekening staat in principe altijd op naam van de huurder, maw u zou zelf de titularis van die rekening moeten zijn. Hopelijk weet u nog bij welke bank dat was.
Als er geen claim is geweest van de tegenpartij (verhuurder) dan dacht ik dat u deze kan laten vrijgeven door verjaring, vermoedelijk mits uitspraak van de vrederechter (laat dat bevestigd worden). Maar dan moet u uiteraard wel eerst weten waar die rekening staat.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 dec 2015 20:02

Geld staat bij een bank, op een rekening met uw naam. Aanzie het als een spaarrekening. Immokantoor en/of verhuurder kunnen nu niet meer inhouden, gezien er blijkbaar geen huurschade was. Anders hadden ze reeds vroeger moeten reageren

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 dec 2015 20:48

Ik ga er van uit dat het geld gestort werd op een geblokkeerde rekening op naam van de huurder.

Vredegerecht Brugge, 17 mei 2013, Huur 2014, afl. 2, 78-79
De vaststelling dat de huurovereenkomst meer dan 10 jaar geleden zou beëindigd geweest zijn, betekent niet dat de verjaring van vordering tot vrijgave, die er in bestaat dat aan verweerder bevel wordt gegeven de bankwaarborg vrij te geven, niet is beginnen lopen en dus niet is verjaard.

Er valt m.i. wel iets te zeggen voor deze stelling.

De vordering om terugbetaling van de bank te ontvangen is niet verjaard. En de bank mag het geld maar vrijgeven als er ofwel een akkoord is tussen partijen, ofwel een vonnis van de rechtbank.

Sanan
Topic Starter

#6 , 15 dec 2015 12:02

Bijkomende info : Het Immobiliënkantoor zei me dat wat ik doorstuurde geen huurcontract is , maar een verbintenis tot inhuurneming onder voorbehoud van akkoord v/d verhuurder.
Op deze verbintenis staat geen naam van de eigenaar/ verhuurder alleen de naam van het kantoor.
Zonder huurcontract kunnen ze niks doen, zeggen ze en dat is het.
Ik kreeg ondertussen een e-mail van de makelaar dat ze mijn schrijven betwisten en geen aansprakelijkheid hebben noch weten ze bij welke bank het geld staat.
Op de vraag wie op hun kantoor deze verbintenis dan ondertekende krijg ik geen antwoord.
Ondertussen had ik contact met de dochter van de eigenaar van de studio.
Haar vader overleed in 2003 en daarmee werden ook alle contracten enz. vernietigd. Dus geen huurcontract, wel dat de makelaar vermoedelijk werkte met de volgende maatschappijen/ Banken voor de waarborgen Royal Belge Finance & National Suisse.
Hoe dit verder aanpakken?

KJ86

#7 , 15 dec 2015 13:12

Administratie uitmesten en huurcontract vinden!
Als u niets vindt, is er ook niets verloren.
U hechtte zestien jaar geleden geen waarde aan dat geld, waarom nu opeens wel.

bosprocureur

#8 , 15 dec 2015 14:24

Royale Belge is intussen bij de AXA groep; daar eens informeren naar het bestaan van eens huurwaarborgrekening op uw naam. Ook Nationale Suisse is imho intussen in een andere groep verzeild.

Misschien ook nog nagaan of het contract geregistreerd was, daar kunnen ook nog nuttige gegevens instaan.

Succes !

artemis

#9 , 15 dec 2015 16:54

@bosprocureur
In die tijd was het aan de huurders om het contract te laten registreren maar de overgrote meerderheid van de huurders deed dat niet.

Van Nationale Suisse vind ik enkel terug dat ze hier nog actief zijn als verzekeraar.
http://www.nationalesuisse.be/nl-BE
Als u niets vindt, is er ook niets verloren.
U hechtte zestien jaar geleden geen waarde aan dat geld, waarom nu opeens wel.
Het is zeer spijtig voor de TS dat hij zo nalatig is geweest en dit zo lang op zijn beloop heeft gelaten, maar het blijft wel zijn geld.
Hij heeft er recht op, maar hij zal er moeite voor moeten doen.

Ik vraag me trouwens af wat de banken doen met huurwaarborgen die er eeuwig blijven staan zonder dat iemand ze komt opvragen. Dat moet toch regelmatig gebeuren, bv na overlijden van bepaalde huurders.

Xenophon

#10 , 15 dec 2015 21:18

Kijk eens of er een slapende rekening is op uw naam:

http://www.slapenderekeningen.be/nl/DormantAccounts.htm
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Sanan
Topic Starter

#11 , 28 dec 2015 16:35

Hartelijk dank voor de vlugge en duidelijke reacties/hulp.
Zoals eerder gezegd verkrijg ik geen hulp van het Immo-kantoor.
Slapende rekeningen : schreef ik aan, hopen op een gevolg.
Bijkomend vraag/info
Het immo-kantoor zou mij wel moeten kunnen zeggen met welke bank zij destijds handelden, naam kantoorhouder etc, maar dit doen ze niet.
Ik onderteken de " verbintenis tot inhuurneming" in het immo-kantoor, daar staat alleen mijn naam op als huurder, niet de naam van de verhuurder noch de gegevens van de makelaar, alleen zijn handtekening voor ontvangst van de gelden.
Is dit wettig wel in orde?
Zou de makelaar toen een rekening kunnen hebben geopend op mijn naam om de borg te storten?

Xenophon

#12 , 28 dec 2015 17:05

Momentje: hebt U indertijd de rekening geopend en daarop het geld gedeponeerd of had u het geld voor de waarborg cash overhandigd aan het immokantoor en zouden ZIJ dit op een rekening plaatsen, al dan niet op uw naam?

Indien het laatste scenario en de zoektocht naar slapende rekeningen levert niets op dan vrees ik dat het niet evident zal zijn dit geld te recupereren aangezien u zelfs niet over het oorspronkelijke contract beschikt. Een laatste hoop: indien u de datum kent en de plaats, vraag bij het registratiekantoor bevoegd voor de locatie waar het goed lag of er een contract geregistreerd werd.

Sanan
Topic Starter

#13 , 28 dec 2015 19:02

Het geld betaalde ik in cash in het kantoor en zij zouden dit op een rekening plaatsen op mijn naam.
Niet geregistreerd.

Xenophon

#14 , 28 dec 2015 19:07

Dan is de enige hoop die u rest de navraag bij de slapende rekeningen. Indien de immo het geld op een rubriekrekening deponeerde maar die leegmaakte en nu niet meer wil meewerken, vergeet het dan maar, u kan zelfs geen begin van bewijs leveren dat nog iets verschuldigd is.

sloeberken

#15 , 28 dec 2015 19:55

Het geld betaalde ik in cash in het kantoor en zij zouden dit op een rekening plaatsen op mijn naam.
Niet geregistreerd.
Dat is nooit meer te achterhalen, waarborg geeft je niet cash dat zet je zelf op een geblokkeerde huurwaarborg rekening op u naam.
Of het zou een moeten zijn die geplaatst is bij korfine http://www.korfine.be/ daar werken veel makelaars mee.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”