foto s trekken

Dominic20
Topic Starter

foto s trekken

#1 , 12 dec 2015 13:22

Hallo,
Mijn ex heeft om de 2 weken 1 uur bezoekrecht bij mijn ouders thuis met de kinderen.
Nu zit hij constant stiekem fotos te trekken en filmpjes te maken van mij en van de kinderen.
De kinderen hebben al verschillende keren aan hem laten weten dat ze dit niet willen. Ik en mijn ouders zijn er ook niet blij mee. Hierna plaats hij die fotos op facebook.

Nu is mijn vraag, kan ik hier iets tegen doen of is hij in zijn recht? Dit is toch het huis van mijn ouders en geen openbare plaats?

Mvg dominic

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 12 dec 2015 15:40

Twee redenen waarom uw ex geen foto's mag maken als u dat niet wenst: Teneerste is dit inderdaad de woning van je ouders en daar gebeurt wat zij wensen. Maar ten tweede en dat is de hoofdreden: omwille van persoonlijke privacyrechten en portretrecht mag je weigeren dat foto's van jou en je kinderen publiekelijk gepubliceerd worden. Facebook mag dus ook niet.

BloodNight

#3 , 14 dec 2015 13:02

Foto's nemen van je ouders kan niet tenzij de persoon in kwestie toestemming geeft. Foto's nemen van de eigen kinderen en ze op facebook plaatsen, ik zie niet direct wat hier fout aan is.
Gezien de kinderen minderjarig zijn is het de ouder die toestemming moet geven. Aangezien net die de foto's neemt is er bij mijn weten wettelijk geen probleem.
Als je niet wil dat de foto's op facebook staan kan je vriendelijk vragen om dit niet te doen. weigert de andere ouder dit, dan zal het de rechter zijn die beslist.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2015 13:11

Indien één van beide ouders niet akkoord is dat foto's van de kinderen op facebook gezet worden, dan kan dit niet zomaar. Toestemming van één ouder is niet voldoende in zo'n geval. Foto's van de topic starter, ouders van de topic starter of woning van de ouders van de topic starter is helemaal niet toegestaan.

Topic strarter kan proberen contact opnemen met Facebook om te melden dat er foto's van haar / haar kinderen gepost worden zonder haar toestemming. Topic starter kan ook naar de politie stappen hiermee...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

duma

#5 , 14 dec 2015 15:40

Waar staat dat beide ouders toestemming moeten geven?

EDIT: Dat komt precies nogal aanvallend over, maar ik vraag me dus werkelijk af in welke wettekst dat staat :)

Franciscus

#6 , 14 dec 2015 20:57

Elke ouder heeft bij co-ouderschap het volledige ouderlijke gezag.
Wanneer de ouders niet overeenkomen zal het effectief nu de familierechtbank zijn die moet beslissen.
Of er moet een rechterlijke beslissing zijn die daar reeds anders over zou geoordeeld hebben.
Dus ja de vader mag van zijn kinderen foto's nemen ..van de andere personen ook maar deze kunnen zich verzetten.
Publicatie kan enkel maar met toestemming van de gefotografeerden... dus enkel van de kinderen kan hij de foto's gebruiken zoals hij goeddunkt.
Anders zal het regel 2 worden.

Gebruiker21

#7 , 17 dec 2015 13:05

Waar staat dat beide ouders toestemming moeten geven?

EDIT: Dat komt precies nogal aanvallend over, maar ik vraag me dus werkelijk af in welke wettekst dat staat :)
Fransiscus was me al voor: als de vader de foto's wil publiceren, en de moeder wil dit niet, zal men toch toch één besluit moeten komen, aangezien beide ouders evenveel beslissingsrecht hebben. In zo'n geval zal een rechtbank dus moeten beslissen. Maar er zomaar van uitgaan dat die vader mag doen wat hij wil, zonder rekening te moeten houden met wat de moeder er van vind, is wel wat kort door de bocht...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Dominic20
Topic Starter

#8 , 12 jan 2016 13:38

Maar ik heb exclusief ouderlijk gezag.
En ik heb mijn redenen waarom ik de fotos niet op facebook wil hebben

Gebruiker21

#9 , 12 jan 2016 14:01

Maar ik heb exclusief ouderlijk gezag.
In dat geval mag uw ex NOOIT foto's van uw kind op facebook zetten. Als dit toch het geval is, contacteer facebook, zeg dat u het exclusief ouderlijk gezag hebt over het kind op de foto's in kwestie en dat u deze niet gepubliceerd wenst te zien en vraag vriendelijk of ze deze willen verwijderen en de persoon die deze geplaatst heeft willen vragen dit niet meer te doen, of dat u anders juridische stappen zal moeten nemen.
U hoeft helemaal geen reden te hebben. Als u dit niet wil, wil u dit niet. Punt. Indien u het exclusief ouderlijk gezag hebt en u stapt naar de rechtbank dat u de foto's niet op facebook wil, zal de rechter u ook niet vragen "En waarom niet mevrouw?" Hij zal aan uw ex opleggen hiermee te stoppen.

Laat ons weten hoe het afloopt. Als facebook doet wat ze moet doen, zou een berichtje naar hen voldoende moeten zijn, maar dikwijls doet facebook niet wat ze geacht zijn te doen, en zal u mogelijk naar de rechtbank moeten stappen...

WP002

#10 , 12 jan 2016 17:33

"Omdat ik niet wil" is in principe al voldoende als reden.

Franciscus

#11 , 12 jan 2016 18:43

Dus vader is uit de ouderlijke macht ontzet.
Vader heeft enkel beperkt omgangsrecht zonder beslissingsrecht.

Mvr1

#12 , 12 jan 2016 21:57

Dus vader is uit de ouderlijke macht ontzet.
Vader heeft enkel beperkt omgangsrecht zonder beslissingsrecht.
Zijn 'exclusief ouderlijk gezag' en 'uit de ouderlijke macht ontzet' geen 2 verschillende termen?
Verandert niets aan de inhoud van het topic, maar is dit niet zo?

Franciscus

#13 , 12 jan 2016 22:52

Ontzet uit ouderlijke macht is idd veel omvattender.
Had beter achter beide zinnen een ? gestaan.
TS kan dat beter verduidelijken wat staat er juist in het vonnis?

Dominic20
Topic Starter

#14 , 13 jan 2016 11:50

In het vonnis staat dat ik het exclusief ouderlijk gezag heb.
Via FB is vrijwel onmogelijk merkte ik gisteren. Er bestaat geen manier om ze te contacteren, enkel via een soort aanduidformulier waar ik de situatie dus niet kan uitleggen. Ben momenteel aan het afwegen voor rechtbank

Dominic20
Topic Starter

#15 , 13 jan 2016 11:52

En vader mag idd enkel om de 2 weken een uur de kindjes zien bij mijn ouders thuis onder toezicht van mezelf en mijn ouders

Terug naar “Privacy-bescherming”