nu het probleem is, dat hij in de laatste maanden het huis helemaal niet meer verzorgd heeft, en nog niets heeft gedaan om te verhuizen.de laatste week (t.e.m 30/12.'15) gaat hij voor een week in vakantie naar buitenland.
Tja, dit maakt voor de verhuurder niets uit. Uw vriendin en haar ex zijn beiden verantwoordelijk om het huis in goede staat achter te laten en op tijd verhuist te zijn.
Om toch mijn huurwaarborg terug te kunnen krijgen en het huis proper achter te laten naar behoren. mag ik dan het huis nog leegmaken in die periode?
Jij? Jij mag helemaal niets, aangezien je niet gedomicilieerd bent op dat adres. Is de huurwaarborg trouwens niet van uw vriendin en haar ex (u spreekt over "mijn" huurwaarborg)?
momenteel is niets ingepakt, nog geen optie voor nieuw adres voor de ex partner, dus in feite nog niets in orde voor de nabije toekomst.... mijn vraag hier is dan.... moeten wij wachten tot die laatste dag?
Neen, uw vriendin kan met haar ex nu al de nodige afspraken maken om het huis leeg te krijgen tegen het einde van de maand. Zij mag ook gerust het huis reeds gaan kuisen of opruimen, zolang ze maar geen spullen van haar ex ontvreemd / weggooit / doet verdwijnen.
of heb ik de mogelijkheid om het huis leeg te maken en opkuisen. dit voor de 31ste? want dat is niet haalbaar om het op 1 dag voor mekaar te krijgen.
Nogmaals: jij mag helemaal niets. Als uw vriendin nog steeds gedomicilieerd is op het oude adres, belet niets haar om de week dat haar ex weg is, daar binnen te gaan, de spullen van de ex klaar te zetten in verhuisdozen en op te kuisen. U mag daar wel een handje bij helpen als zij u de toestemming geeft.
Geen idee of uw vriendin de spullen van haar ex ook daadwerkelijk mag laten verhuizen en stockeren in bijvoorbeeld een self-storage. Het zou een mooie oplossing zijn om het huis leeg te krijgen, maar ik denk niet dat dit echt toegestaan is. Bovendien heeft de ex dan nog steeds een sleutel.
Op zich: als de ex niet WIL verhuizen, is het aan de verhuurder om hier de nodige stappen voor te ondernemen, maar uw vriendin blijft wel mede aansprakelijk voor het naleven van het huurcontract. Zij kan best contact opnemen met de verhuurder en de situatie uitleggen, zodat zij in overleg met de verhuurder kan bespreken hoe ze dit verder gaan aanpakken met zo weinig mogelijk gevolgen voor haar.