woonstvergoeding

cocohilde
Topic Starter

woonstvergoeding

#1 , 13 dec 2015 00:01

Vereffening - en verdeling is nog niet rond, zal nog tussen de 3 jaar en 5 jaar duren. Tot op heden moet ex aan mij 84 maanden woonstvergoeding.
Kan je interesten vragen op de verschuldigde woonstvergoeding. Lijkt me logisch, ik moet huren omdat ik niet voldoende middelen heb om woning te kopen. Hij moet maandelijks niets betalen aan huur of leningslasten en kan dus woonstvergoeding sparen en beleggen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54

#2 , 13 dec 2015 10:23

Aangezien de woonstvergoeding geen vergoeding uitmaakt zoals voorzien in artikel 1436 burgerlijk wetboek brengt een woonstvergoeding geen intresten op vanaf de dag waarop de echtscheidingseis werd ingesteld.

Aangezien de woonstvergoeding een equivalent is van de huur kan deze jaarlijks aangepast worden aan de huurindexatie.

eylis

#3 , 13 dec 2015 15:18

nicky, ik vraag met af waarom je de woonstvergoeding enkel kadert binnen de vereffeningsverdeling van een scheiding en dus stelt dat het niet- betalen van woonstvergoeding geen recht zou geven op nalatigheidsinteresten? De ene partij is maandelijke iets verschuldigd aan de andere partij. en op grond daarvan kan je wel degelijk nalatigheidsintrestten aanrekenen. hoeveel dat weet ik niet. Maar het is wel degelijk zo dat je de verschuldigde som wel regelmatig moet krijgen. Want anders derf je het genot van die som of de interesten die de som opbrengt....

Reclame

nicky54

#4 , 13 dec 2015 16:32

Bij een gerechtelijke vereffening-verdeling :
Indien de woning tot de gemeenschap behoort, dient de bewoner niet te betalen aan de mede gerechtigde maar wel aan de gemeenschap die nadien te verdelen is. In de praktijk vindt de betaling meestal plaats op het ogenblik van de vereffening-verdeling zelf en wordt er dus vooruit en tijdens de onverdeeldheid niet betaald.

Het recht om de woonstvergoeding te vorderen (weze het met terugwerkende kracht) ontstaat pas nadat de onverdeeldheid retroactief is ontbonden. (W. Pintens, Vereffening-verdeling van het huwelijksvermogen)
Uiteraard is deze stelling in strijd met de billijkheid, zeker wanneer een echtgenoot jarenlang de gezinswoning heeft blijven bewonen, ondertussen in de echtscheiding dilatoir is opgetreden en zijn huwelijkspartner jarenlang ontstoken laat aan deze inkomsten.

j.demoor

#5 , 15 dec 2015 11:44

“Art.1278.Het vonnis of arrest waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken, heeft ten aanzien van de persoon van de echtgenoten gevolg vanaf de dag waarop de beslissing in kracht van gewijsde is getreden, en heeft ten aanzien van derden zijn gevolgen vanaf de dag van de overschrijving. Ten aanzien van de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld en, wanneer er meer dan één vordering is, tot op de dag waarop de eerste is ingesteld, ongeacht of zij werd toegewezen of niet...De familierechtbank kan, op vordering van één van de echtgenoten, indien zij dit wegens uitzonderlijke omstandigheden die eigen zijn aan de zaak, billijk acht, in het vonnis waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken, beslissen dat bij de vereffening van de gemeenschap geen rekening zal worden gehouden met sommige goederen die zijn verworven of met sommige schulden die zijn aangegaan sedert het tijdstip dat de echtgenoten feitelijk gescheiden leefden.De partijen kunnen dergelijke vordering ook instellen in de loop van de vereffening van de gemeenschap.”(Gerechtelijk Wetboek)

“Art.1436.Het recht op vergoeding kan door alle middelen worden bewezen. De vergoedingen brengen van rechtswege interest op vanaf de dag van de ontbinding van het stelsel.(Burgerlijk Wetboek)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

k.b.

#6 , 15 dec 2015 12:09

Normaal wordt de huurwaarde toch geschat op moment van de vereffening ... en dat impliceert dan ook dat hierin de "jaarlijkse indexatie" zit verrekend ...
Persoonlijk vind ik het altijd en beetje "aansturen op problemen" om eerst bij de schatting deze onder partijen als bindend te laten klassificeren om daarna nog gedurende jaren te gaan bekvechten over alles ... ik neem best aan dat men het waardeoordeel van een schatter als bindend wil aanzien maar niet tot in de eeuwigheid ...
Een schatting is immers een momentopname waarin lokaal rekening wordt gehouden met vraag / aanbod en de marktsituatie ...

k.b.

willyboy

#7 , 15 dec 2015 12:36

De bezetter van de woning heeft het recht om een vergoeding te vragen voor ...Het eigendom in staat te houden waarin het zich bevond op dag van echtscheiding .Dit kan zelfs de aankoop zijn voor benzine van zijn gazonmaaier .Ook bv brandstof om zijn huis te verwarmen .Mijn persoonlijke mening ..als hij/zij de woonst verlaat om het bed te delen met een ander ...dan vind ik heel triest dat degene die vertrekt nog recht heeft op woonstvergoeding .Hij/zij zit daar te wenen ...maar krijgt toch rekening voor zijn verdriet .
Voor de belastingen zit er ook nog zoiets .Hij of zij betaald tekort op voorheffing .Maar de rekening word toch 50/50 gedeeld (huwelijks status op 1/1 van jaar van fijdelijke scheiding).Als 1 van de 2 geniet van een sociale uitkering (of niet werkt)kan dit aardig oplopen .De niet werkende lacht zich een breuk bij teruggave belastingen .
p.s Als de woonstverlater niet meer bijdraagt tot lening van de woonst (als dit een lening op beide is) Kan besloten worden dat woonstvergoeding afgeschaft word .(Dit na ruzies bij notaris en advocaten)
ps2 Ik had werkmakker welke zijn verdeling 20 jaar geduurd heeft .

cocohilde
Topic Starter

#8 , 16 dec 2015 12:34

Dank voor alle bruikbare tips. Zal toch proberen woonstvergoeding te krijgen met interest, maar geen procedure voor starten. Ik laat wel een bericht achter op dit forum van het resultaat, niet ongeduldig zijn, gaat nog tijdje duren.

Terug naar “Echtscheiding”