Kosten herstelling

sam_dh
Topic Starter

Kosten herstelling

#1 , 15 dec 2015 18:10

Hoi, hopelijk kunnen jullie mij helpen met dit probleem:

Er is een tijdje geleden een lek vastgesteld in de gang en dit kwam van mijn douche. De zoon van de eigenaar is komen kijken en zei dat het waarschijnlijk kwam doordat de siliconen aan de zijkanten van de douche waren afgesleten. Hij zei erbij dat er al jaren niet naar was gekeken dus dat dit normaal was.
Een tijd later is de eigenaar langsgeweest om dit te herstellen. Verder heeft hij niets meer van zich laten horen. Bij het terugstorten van de afrekening van gas etc. heeft hij dit bedrag in mindering gebracht met de onkosten van de herstelling zonder enige uitleg over hoe hij aan dit bedrag kwam. Hij moest mij 391,71 euro en heeft 300 gestort dus lijkt het mij raar hoe hij aan dat precies bedrag komt. Toen ik vroeg waarom ik dit moest betalen zei hij dat het kwam omdat mijn douche vol schimmel en aanslag stond, iets wat zijn zoon en ikzelf nochtans niet hadden opgemerkt. Verder zij hij dat volgens de plaatsbeschrijving alles in orde was met de douche. Ik woon er echter nog maar een jaar dus lijkt het mij raar dat dan die siliconen als zo snel afslijten. Bij de vraag of hij mij een berekening van de kosten zou kunnen doorsturen antwoordde hij dat hij de volgende keer een installateur alles zou laten opknappen en mij de factuur zou sturen.

Zijn deze kosten inderdaad voor mij? En in dat geval, mag hij mij zomaar een bedrag aanrekenen zonder enige rechtvaardiging?

Mvg,
Sam

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 15 dec 2015 19:46

Vraag hem met een AS de bewijzen (copy factuur) te leveren van deze kosten.
Indien er geen geschreven bewijzen voor handen zijn, kan hij deze kosten niet eisen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2015 20:13

Maar de syliconenvoeg herstellen is wel tlv de huurder. Verhuurder mag de prijs van zijn tube silicone aanrekenen maar niet zijn werkuren.

Reclame

KJ86

#4 , 15 dec 2015 20:17

Ik sluit mij aan bij mava!

sam_dh
Topic Starter

#5 , 16 dec 2015 00:47

Maar de syliconenvoeg herstellen is wel tlv de huurder. Verhuurder mag de prijs van zijn tube silicone aanrekenen maar niet zijn werkuren.
Alvast bedankt voor de reacties. Naar aanleiding van deze reactie heb ik wat opzoekingswerk gedaan en siliconenvoeg valt dus inderdaad onder het onderhoud voor de huurder. Echter mag ik van de eigenaar zelf niets herstellen, zelfs kapotte lichtjes niet. Dit is mijn 1ste jaar dat ik alleen woon en had daar nooit aan gedacht om die siliconen te vervangen en na het lek heeft niemand mij daar ook op gewezen. De eigenaar is gewoon plots langsgeweest zonder zelf te zeggen dat ik zou moeten opdraaien voor de kosten of dat ik het ook zelf kon doen.

Ik ben ook op dit artikel uit het Burgerlijk Wetboek uitgekomen, is dit van toepassing bij mijn situatie?
Art. 1755. Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.

sloeberken

#6 , 16 dec 2015 01:33

U verhuurder kan u nooit verplichten, herstellingen te doen die voor de huurder zijn. Denk dat je best een nieuw slot in u deur plaatst.
Zonder afspraak hoef je de verhuurder geen toegang tot de woning te geven. Verhuurder heeft recht op max 2 maal per jaar de woning te bezichtigen na schriftelijke afspraak.
In geval van TS is verhuurder zijn boekje te buiten gegaan, dus zal hij zelf moeten opdraaien voor de kosten. Hoe lang huur je daar al.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sam_dh
Topic Starter

#7 , 16 dec 2015 02:26

Ik huur daar al sinds 01/09/2014 en ben van plan om er zo snel mogelijk weg te gaan. Te weinig vrijheid in wat ik wel mag doen en wat niet. Ik ben niet vies van een beetje doe-het-zelf werk dus vind ik het ambetant dat ik de eigenaar er voor het minste mankement moet bijhalen. Ik houd mijn appartement proper en heb daar zelf al regelmatig complimenten over gekregen van vrienden. En nu kwam hij plotseling af met dat er schimmel en aanslag zou zijn in de douche en dat mijn toilet vuil is (toilet is zelf een aparte ruimte, daar moest hij niet eens zijn voor de herstelling). Probleem is ook al dat ik de herstelling nu al zogezegd betaald heb doordat hij dat verrekend heeft met geld dat hij mij nog moest. Als ik hem dan opnieuw vraag voor een factuur en hij weigert nog steeds iets te tonen of terug te betalen, wat doe ik dan?

Terug naar “Huren”