verhuis door einde relatie

sloeberken

Re: verhuis door einde relatie

#31 , 17 dec 2015 14:56

Lijkt een juridisch ingewikkelde zaak voor TS, niet tegenstaande heeft ze nog zware verplichtingen tegenover de verhuurder.
Ze had best zo snel mogelijk na het verlaten van de woning, schrapping van haar naam in het huurcontract gevraagd, desnoods via de vrederechter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#32 , 17 dec 2015 16:21

Domicilie heeft daar niets mee te maken. Ik heb al een redelijk aantal buitenverblijven verhuurd en daar mag contractueel niet gedomicilieerd worden. Er zijn verschillende woonsituaties die ik kan aanhalen waarin contractuele partijen hun domicilie niet op het adres hebben maar wel zichzelf met een sleutel toegang verschaffen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#33 , 17 dec 2015 16:38

Domicilie heeft daar niets mee te maken. Ik heb al een redelijk aantal buitenverblijven verhuurd en daar mag contractueel niet gedomicilieerd worden. Er zijn verschillende woonsituaties die ik kan aanhalen waarin contractuele partijen hun domicilie niet op het adres hebben maar wel zichzelf met een sleutel toegang verschaffen.
Het gaat hier niet over zo'n situatie. De ex van de vriending heeft WEL zijn domicilie op dat adres (afin, daar ga ik toch van uit. Is hier nergens expliciet gezegd, natuurlijk), en de vriendin niet. Meer nog, de vriendin is elders gedomicilieerd en heeft met die woning niets meer te maken (buiten haar naam die nog op het huurcontract staat, maar dit wil verder niets zeggen).

Als je een kantoorgebouw verhuurt aan meerdere mensen en niemand heeft zijn domicilie daar, is het inderdaad een héél ander verhaal. Of bijvoorbeeld het verhuur van studentenkamers, waar elke student een sleutel heeft van de voordeur, etc... Maar daar gaat het hier niet om.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

KJ86

#34 , 17 dec 2015 22:38

Ik vind het straf dat je denkt dat die naam op het contract niets wil zeggen. Als verhuurder weet ik dat elke partij op het contract aansprakelijk is voor de lasten dus het zou mij verwonderen dat één van de partijen het genot van het gehuurde goed kan wegpakken zonder expliciete toestemming van de andere of tussenkomst van een rechter.
Ik ga mij daar verder niet over uitspreken omdat ik heel veel weet over verhuren en niets van scheidingen.
Topic verhuizen naar scheidingen of afsluiten!

Franciscus

#35 , 17 dec 2015 22:58

Er is een contractuele overeenkomst maar die heeft niets te maken met het begrip woning en de bescherming die gegeven wordt als plaats waar men zijn belangen heeft.
Als in het huurcontract staat dat de huurders er hun hoofdverblijfplaats moeten vestigen heeft een verhuurder de mogelijkheid - gezien adres dame er niet meer staat - domicilie staat ergens anders - voor haar de ontbinding van het contract te vragen aan de vrederechter.
Hoofdverblijfplaats is een 'feitelijke' gegeven dat door bepaalde elementen wordt aangegeven.
Domicilie en dus adresinschrijving is een administratieve regelgeving.
Zo zal een inspecteur van de dienst bevolking ( meestal vertegenwoordigd door de politie) ook iemand moeten inschrijven in een handelspand als wordt vastgesteld dat persoon daar woont dus zijn belangen heeft. Tegelijkertijd dienen dan wel de nodige PV's te worden opgesteld wegens inbreuken op een reeks van andere wetgevingen.
Na veroordeling zal persoon daar ambtelijk geschrapt worden.

Het is net zoals een verhuurder die 'denkt' omdat het zijn huis is dat hij zo maar in die woning binnen mag indien verhuurt.
Ik denk het niet. Nog beter ik weet het zeker.
Ook voor die eigenaar zal het huisvredebreuk zijn met gebruik van valse sleutel.

Net zo min dat een eigenaar of de politie nog zomaar binnen mag in vb een gekraakte woning.

U mag me hier ook de wetteksten geven die het tegendeel bewijzen.

De wetgevingen van toepassing heb ik al gegeven.

sloeberken

#36 , 17 dec 2015 23:08

Veronderstel dat ik met iemand een woning huur, huurcontract op beide namen, een plaats zijn domicilie ik niet.
Dus kan de andere me morgen de toegang ontzeggen op eigen houtje, of als ik er binnen kom me beschuldigen van inbraak.

Franciscus

#37 , 17 dec 2015 23:25

Om te voldoen aan de wet woninghuur zou dat kunnen.
Niets belet u daar ook uw adres te zetten... bij controle zal dan blijken of u wel dan niet uw hoofdverblijfplaats daar hebt.

Indien men de toegang weigert zal u naar de vrederechter moeten om het af te dwingen of gezien de situatie u laten schrappen van het contract.
Een contractuele overeenkomst is wet tussen partijen maar heeft niets te maken met de drie wetgevingen die van openbare orde zijn.

En niet te vergeten art 462 SW dat enkel van toepassing is tussen gehuwden.

sloeberken

#38 , 17 dec 2015 23:30

En niet te vergeten art 462 SW dat enkel van toepassing is tussen gehuwden
Ook wettelijk samenwonende.
Dat antwoord heeft TS nog niet gegeven, wat hun relatie was. Het beste antwoord dat we TS kunnen geven is, trek zo snel mogelijk naar de vrederechter.

KJ86

#39 , 17 dec 2015 23:58

De wetgeving waar ik mij op beroep is simpelweg het contractrecht.
In mijn ogen als verhuurder is het simpel, zolang dat de overeenkomst niet ontbonden is (minnelijk of gerechtelijk) hebben beide huurders evenveel recht op het genot van de woning en moeten ze allebei (desnoods hoofdelijk) instaan voor de lasten.
Wie dat de woning wanneer mag betreden moeten ze maar onderling uitvechten en kunnen ze best op papier zetten, want ik zie niet in hoe dat je anders kan bewijzen dat toegang tot de woning verboden is voor één van de partijen.

sloeberken

#40 , 18 dec 2015 06:44

De wetgeving waar ik mij op beroep is simpelweg het contractrecht.
In mijn ogen als verhuurder is het simpel, zolang dat de overeenkomst niet ontbonden is (minnelijk of gerechtelijk) hebben beide huurders evenveel recht op het genot van de woning en moeten ze allebei (desnoods hoofdelijk) instaan voor de lasten.
Wie dat de woning wanneer mag betreden moeten ze maar onderling uitvechten en kunnen ze best op papier zetten, want ik zie niet in hoe dat je anders kan bewijzen dat toegang tot de woning verboden is voor één van de partijen.
Ik volg deze redenering ook, maar toch zou in een geval een contract onkreukbaar zijn en in andere geval niet.
Is er weinig over te vinden, omdat het een uitzonderlijk geval is, dus zullen we het maar overlaten aan de meerderheid en ons ingewikkeld rechtssysteem.

Gebruiker21

#41 , 18 dec 2015 09:20

Ik vind het straf dat je denkt dat die naam op het contract niets wil zeggen.
Zoals Fransiscus zegt: De naam op het contract zorgt ervoor dat deze persoon de contractuele verplichtingen mee moet nakomen. Maar het geeft niet zomaar het recht aan die persoon om daar binnen te vallen als deze daar niet meer gedomicilieerd is en iemand anders wel. Dit wil niet zeggen dat die persoon voor de rechtbank niet kan bekomen om daar terug binnen te mogen, maar niet zomaar op eigen houtje. Zelfs een verhuurder, die toch eigenaar blijft van de woning (en er in zekere zin de meeste "belangen" heeft) mag niet zomaar binnen in die woning waar hij eigenaar van is, als deze verhuurt wordt.

Nogmaals: zolang een pand verhuurt wordt, zonder dat er iemand gedomicilieerd is, is het een andere zaak, maar van zodra er een persoon zijn domicilie heeft, brengt dit bepaalde rechten voor die persoon mee.

Blijft dus: vriendin van de topic starter mag er niet zomaar binnenvallen. Topic starter al helemaal niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KJ86

#42 , 18 dec 2015 10:57

Ik snap niet waarom dat jullie telkens de verhuurder erbij slepen.
Het is vanzelfsprekend dat die de woning niet mag betreden omdat hij zijn gebruiksrecht verliest zodra hij de woning verhuurt. De verhuurder heeft dus geen enkele reden om de woning te betreden.
De huurders daarentegen die verkrijgen het recht door het contract te tekenen, als door omstandigheden zij ergens anders gedomicilieerd zijn, verliezen ze dit recht niet.
Domicilie heeft er gewoonweg niets mee te maken.

Als TS zijn vriendin de woning betreedt, zal de ex-vriend moeten bewijzen dat zij geen toestemming had. Zoals het er nu uitziet, heeft ze een contract en sleutels, in mijn ogen voldoende bewijs dat ze gebruik mag maken van de woning.

Gebruiker21

#43 , 18 dec 2015 13:55

Als TS zijn vriendin de woning betreedt, zal de ex-vriend moeten bewijzen dat zij geen toestemming had. Zoals het er nu uitziet, heeft ze een contract en sleutels, in mijn ogen voldoende bewijs dat ze gebruik mag maken van de woning.
Zucht... Ze heeft er geen DOMICILIE meer!!! Haar ex wel. Dmocilie heeft er ALLES mee te maken. Dat is net het punt! Het feit dat hij daar gedomicilieerd is en zij niet weegt véél zwaarder dan haar naam op het contract! Met huisvredebreuk wordt echt niet gelachen in de rechtbank, hoor! Jij doet alsof de vriendin zomaar die woning mag binnenwalsen, enkel omdat haar naam nog op het contract staat? Neen, dat mag ze niet! Als ze er nog zou gedomicilieerd zijn, is het een andere verhaal, maar ze heeft haar domicilie verzet, wat zoveel wil zeggen als formeel verklaren "Ik WOON niet meer in die woning". Wel, als je er niet meer woont, heb je er niets meer te zoeken. Dat zij daarnaast "vergeten" is het huurcontract te laten aanpassen is jammer, maar geeft haar niet het recht een woning te betreden waar ze niet meer woont.

Een woning is nog net iets anders dan pakweg een wagen. Als beide partijen samen een wagen zouden huren, mogen ze inderdaad beiden die wagen gebruiken en moet de één daarvoor niet aan de ander een toestemming vragen. Maar op een gezinswoning waar iemand gedomicilieerd is, rusten nog andere rechten voor diegene die er effectief gedomicilieerd is. Eén van die rechten is dat de gedomicilieerde in alle rust van zijn gezinswoning moet kunnen genieten, zonder dat daar gelijk wie binnenwalst. Ook niet een ex die er al maanden niet meer woont (en mogelijk zelfs al die maanden ook geen huur meer betaalt, maar enkel nog met haar naam op het contract staat).

KJ86

#44 , 18 dec 2015 14:44

Zucht.....

Als we uw redenering moeten volgen kunnen onderstaande mensen automatisch een veroordeling oplopen voor huisvredebreuk omdat ze niet gedomicilieerd zijn:

1) moeder met sleutel die wekelijks komt kuisen bij haar zoon tijdens zijn afwezigheid
2) Liefjes die nog thuis wonen maar wel een sleutel krijgen
3) exen met sleutel die een deel van de woning nog gebruiken voor opslag, de was nog doen of kuisen (denk maar aan Jan Kriekels van The Sky is the Limit)

Uw redenering klopt gewoonweg niet!

mjers

#45 , 18 dec 2015 14:55

Zucht.....

Als we uw redenering moeten volgen kunnen onderstaande mensen automatisch een veroordeling oplopen voor huisvredebreuk omdat ze niet gedomicilieerd zijn:

1) moeder met sleutel die wekelijks komt kuisen bij haar zoon tijdens zijn afwezigheid
2) Liefjes die nog thuis wonen maar wel een sleutel krijgen
3) exen met sleutel die een deel van de woning nog gebruiken voor opslag, de was nog doen of kuisen (denk maar aan Jan Kriekels van The Sky is the Limit)

Uw redenering klopt gewoonweg niet!
Tuurlijk klopt het wel...

1) is met toestemming (er zal dus geen klacht ingediend worden)
2) is met toestemming (er zal dus geen klacht ingediend worden)
3) is met toestemming (er zal dus geen klacht ingediend worden)

uw redenering klopt ook niet echt, ik kan het u verzekeren: als ik mijn ex betrap in mijn woning bel ik onmiddellijk de politie, zij heeft daar niets te zoeken

Nog voorbeelden?
Laatst gewijzigd door mjers op 18 dec 2015 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Huren”