Bijna ongeval op rondpunt

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Bijna ongeval op rondpunt

#61 , 17 dec 2015 16:31

Scorpioen, met alle respect, maar hier op het forum ben je anoniem, dus je kan hier beweren over uw "reputatie" wat je wil. Ik kan evengoed beweren dat ikzelf rechter ben en dergelijke onzin niet in mijn rechtbank zou willen. Maar als we terug naar de kern van de zaak gaan, de vraag van de topic starter: als hij de wagen had aangereden, ben ik vrij zeker dat hij in fout zou geweest zijn. Als de andere partij dan ook nog eens beweert NIET aangegeven te hebben van te willen afslaan, geef ik de topic starter ZEER weinig kans... Jij ziet dit anders. Fair enough. Maar ik vrees dat jij zo'n beetje de enige hier in het draadje bent die dit anders ziet, al uw ervaring en uw reputatie ten spijt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#62 , 18 dec 2015 07:56

Deze discussie heeft verder inderdaad geen zin. We gaan elkaar niet overtuigen. Dat is ook mijn bedoeling niet. Zij die dit lezen, betrokken zijn bij een ongeval, en menen dat zij in hun rechtmatige verwachtingen bedrogen werden door het gedrag van de andere bestuurder weten ondertussen dat zij dit argument voor de rechtbank kunnen gebruiken. Dit argument wordt dagelijks voor onze rechtbanken gepleit en toegepast.

En ik weet echt wel waarover ik spreek. Ik ben beroepshalve dagelijks met 'het recht' bezig, waaronder ook met verkeersongevallen. En ik word in mijn vak echt niet als een onnozelaar beschouwd, integendeel.
Betwijfel ik toch hoor.
Ik heb eventjes uw redenering uitgelegd aan een bevriende jurist en die noemde het complete onzin.
Rechtmatige verwachtingen zoals u ze uitlegt worden meestal toegepast als er een geval van overmacht is.

Zo gaf hij een duidelijk voorbeeld, neem nu volgende situatie:
U wil een voorrangsweg oprijden naar links. in de verte ziet u een vrachtwagen naar u toe rijden, u besluit nog vlug de baan op te rijden omdat u op het volgende vak wil rijden. Echter op dat moment haalt een auto die achter de vrachtwagen rijd de vrachtwagen in en u botst op die auto.... U bent altijd in fout.
Dan zou je ,volgens u, in het gelijk gesteld worden omdat je in de rechtmatige verwachting bedrogen werd...?
Rechtmatige verwachting is een correcte juridisch term die effectief ook toegepast wordt, maar niet in de situaties die u aanhaalt.

Lanox

#63 , 18 dec 2015 09:02

U wil een voorrangsweg oprijden naar links. in de verte ziet u een vrachtwagen naar u toe rijden, u besluit nog vlug de baan op te rijden omdat u op het volgende vak wil rijden. Echter op dat moment haalt een auto die achter de vrachtwagen rijd de vrachtwagen in en u botst op die auto.... U bent altijd in fout.
Dan zou je ,volgens u, in het gelijk gesteld worden omdat je in de rechtmatige verwachting bedrogen werd...?
Rechtmatige verwachting is een correcte juridisch term die effectief ook toegepast wordt, maar niet in de situaties die u aanhaalt.
Met alle respect, maar uw voorbeeld slaat nergens op. Zowel vrachtwagen als "inhaler" ondernemen geen enkele actie die uw verwachtingen zouden kunnen bedriegen. De inhaler geeft op geen enkel moment het signaal aan u dat hij niet gaat inhalen, simpelweg omdat dat signaal niet bestaat. Met andere woorden er is niemand die u aanzet om de verkeerde verwachtingen te hebben, behalve uzelf.
Bij het specifieke geval waar dit topic mee begonnen is worden die verwachtingen wel degelijk gecreëerd door de richtingsaanwijzer aan te zetten.

Reclame

mjers

#64 , 18 dec 2015 09:13

Met alle respect, maar uw voorbeeld slaat nergens op. Zowel vrachtwagen als "inhaler" ondernemen geen enkele actie die uw verwachtingen zouden kunnen bedriegen. De inhaler geeft op geen enkel moment het signaal aan u dat hij niet gaat inhalen, simpelweg omdat dat signaal niet bestaat. Met andere woorden er is niemand die u aanzet om de verkeerde verwachtingen te hebben, behalve uzelf.
Bij het specifieke geval waar dit topic mee begonnen is worden die verwachtingen wel degelijk gecreëerd door de richtingsaanwijzer aan te zetten.
ok, u heeft ook een punt, maar dan zou ik wel graag eens een case zien waarin de rechter dergelijke redenatie gevolgd heeft.
Het is gewoon onlogisch dat de voorrangsregels opgegeven worden omdat de bestuurder, die geen voorrang verleent heeft, beweert bedrogen te zijn in z'n rechtmatige verwachtingen...
Heel anders is het natuurlijk als hij dit kan bewijzen... Dan ben ik akkoord dat dit invloed kan hebben.

Maar volgens scorpioen is het voldoende om dit simpelweg te beweren...
Als ik dus een aanrijding heb met een "voorranghebbend voertuig" op een rond punt, volstaat het dus (volgens de redenatie van scorpioen) om simpelweg te beweren dat de andere partij aangaf eerder te willen afslaan...?
Naar mijn mening moet je dergelijke beweringen kunnen bewijzen...

Graag uw input...

scorpioen

#65 , 18 dec 2015 10:31

Het is niet voldoende om simpelweg te beweren. Men moet een feit aanhalen 'dat niet ongeloofwaardig is'. Er is nog een groot verschil tussen iets 'bewijzen' en aannemelijk maken dat iets niet ongeloofwaardig is. En er is ook een groot verschil tussen 'zomaar iets beweren' en aannemelijk maken dat iets niet ongeloofwaardig is.

Gebruiker21

#66 , 18 dec 2015 10:36

Tja, beweren dat iemand zijn richtingaanwijzers gebruikt, is per defintie niet ongeloofwaardig en ook zo goed als niet te weerleggen (hoe ga je immers bewijzen dat je je richtingaanwijzers NIET gebruikt hebt?). Dus in uw redenering zou je die bewering ALTIJD kunnen gebruiken om zo gedeelde verantwoordelijkheid in te roepen. De claim dat de richtingaanwijzers gebruikt werden is immers niet ongeloofwaardig, en het tegendeel is zo goed als niet te bewijzen door de tegenpartij.

Als ik dan even naar het verkeersreglement kijkt, vind ik toch nergens een regel die zegt: "iemand die zijn rechter richtingaanwijzer gebruikt op een rotonde, is sowieso zijn voorrang kwijt", of mis ik iets?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#67 , 18 dec 2015 10:40

Het geloofwaardige kan weerlegd worden door een meer geloofwaardige, zoals hier geen voorrang verlenen.
Denk dat zoiets voor veel onrecht kan zorgen.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 18 dec 2015 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers

#68 , 18 dec 2015 10:43

Tja, beweren dat iemand zijn richtingaanwijzers gebruikt, is per defintie niet ongeloofwaardig en ook zo goed als niet te weerleggen (hoe ga je immers bewijzen dat je je richtingaanwijzers NIET gebruikt hebt?). Dus in uw redenering zou je die bewering ALTIJD kunnen gebruiken om zo gedeelde verantwoordelijkheid in te roepen. De claim dat de richtingaanwijzers gebruikt werden is immers niet ongeloofwaardig, en het tegendeel is zo goed als niet te bewijzen door de tegenpartij.
Dit dus.

mjers

#69 , 18 dec 2015 10:45

Het geloofwaardige kan weerlegd worden door een meer geloofwaardige, zoals hier geen voorrang verlenen.
Voila, bedoel ik dus ook... het zogezegde "geloofwaardige" heeft geen voorrang op de voorrangsregels van het verkeer.

Gebruiker21

#70 , 18 dec 2015 10:51

Denk dat zoiets voor veel onrecht kan zorgen.
Tja, waar zijn we dan mee bezig? Dan kan je beter vanaf het begin stellen: "Wie geen voorrang verleent waar het moet, is in fout. Punt." Véél praktischer dan met geloofwaardige en nog geloofwaardigere en nóg meer geloofwaardig claims te moeten afkomen...

sloeberken

#71 , 18 dec 2015 11:17

Dat gedoe brengt misbruik en grote verwarring mee in veel gevallen, zoals vroeger bij de voorrang van rechts, eens je gestopt was had je geen voorrang meer. Denk niet dat het veel gebruikt word in rechtszaken, maar meer door verzekeringen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Verkeersongevallen”