GDW kosten

Emiel9
Topic Starter

GDW kosten

#1 , 16 dec 2015 11:23

Een paar weken geleden kreeg ik een bevel tot betaling achterstallige alimentatie via een GDW. Na veel discussie kon ik toch bewijzen dat de sommen die gevraagd waren al betaald zijn, er bleef nog een 10 euro over en heb deze ondertussen ook betaald. De hoofdsom is dus vereffend/betaald, maar de extra kosten heb ik nog (niet) betaald.

Kunnen deze extra kosten (innigsrecht, andere kosten) omhooglopen als de hoofdsom betaald is? Komen er intresten bij?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 18 dec 2015 13:32

Indien u werkelijk (cf andere posts) kan bewijzen dat er behalve die 10 EUR geen enkele andere schuld bestond waarvan de betalingstermijn vervallen was dan heeft mogelijks de deurwaarder maar m.i. zeker de tegenpartij een probleem. Een deurwaarder mag immers geen daden stellen die voor de schuldenaar een disproportionele schade zouden veroorzaken t.o.v. de openstaande schuld. De deurwaarder zal uiteraard argumenteren dat hij handelde op aangeven van de advocaat van de tegenpartij, die hem een uitvoerbare titel verstrekte (vonnis) maar misleid heeft over de omvang van de schuld.

A la limite zou ik betalen aan de deurwaarder, met een nota erbij waarin u bezwaar maakt tegen de gang van zaken en een relaas geeft van de feiten. Daarna wordt het tijd om een hartig woordje te praten met de advocaat van de tegenpartij om de kosten (althans deels) terug te vorderen en/of de stafhouder aan te schrijven over het kennelijk excessief karakter van de handelingen van die advocaat die heeft nagelaten het bestaan van de schuld te onderzoeken. (behalve die 10 EUR dan). Indien die 10 EUR er niet waren geweest had u een sterke case gehad.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Emiel9
Topic Starter

#3 , 18 dec 2015 19:04

Xenophon, bedankt voor je reactie. De advocaat is een beetje gefrustreerd omdat ik een herziening aangevraagd heb en omdat ik niet naar zijn pijpen dans ( hij dacht dat ik op alles ja zou knikken omdat ik geen raadsman heb...)

Als ik de kosten NIET betaal, zullen er extra kosten erbijkomen?

Reclame

Xenophon

#4 , 18 dec 2015 21:07

Ongetwijfeld. Ik zou de deurwaarder betalen maar presto trachten terug te vorderen bij de (advocaat van) uw ex en een mooie brief met uitleg zenden naar zijn stafhouder. Zal niet helpen voor de frustratie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”