wat zijn mijn plichten en rechten

suzannamaria
Topic Starter

wat zijn mijn plichten en rechten

#1 , 19 dec 2015 09:32

mijn inwonenende zoon is 33. Ik ben al 20 j weduwe en heb goed mijn plan getrokken. Toen hij voor het eerst ging werken was hij 21, en kon hij over zijn wedde beschikken mits mij 300 euro af te geven.Hij is een enig kind. Op een bepaald ogenblik vroeg hij me zelf om zijn geld gade te slaan, omdat hij van zichzelf vond dat hij het niet goed deed, inderdaad hij stond op min 500 euro. Ik vond het verstandig van hem. Ik doe dit dus nog en ondertussen heb ik met zijn spaargeld en een beetje van het mijne een app gekocht die verhuurd is, en rijdt hij met een wagen op zijn naam, maar die ik afbetaal. De laatste 3, 4 jaar is het al meerdere malen voorgevallen dat hij s nachts wegblijft zonder iets te laten weten, meestal gaat het dan om een vrouw, wij weten dus niet waar hij is die nachten en bovendien maakt hij soms een afspraak met mij en laat me dan staan. Hij heeft het onlangs met mijn moeder ook gedaan, mijn moeder is heel erg ontgoocheld. Ik tolereer dat niet meer en vind dat hij zijn plan moet trekken. Ik krijg hem eigenlijk moeilijk buiten. Hij is capabel, maar heeft al verschillende werken gehad. Ik ben gepensioneerd en kan die situatie niet meer aan, hoe kan ik dat oplossen ? De vrouw waar hij nu bijloopt is 30 en heeft 200 euro dop en woont natuurlijk ook nog thuis.
Ikzelf heb meerdere eigendommen,alleen van mij, en ik heb hoegenaamd geen zin om iemand waarvoor wij (mijn moeder en ik) zoveel gedaan is nog iets te geven. aangezien ik niet weet hoe lang ik ga leven, zou ik opteren om toch al wat te verkopen, en de eigendom waarin ik nu woon te laten registreren voor een goed doel. iemand hetzelfde meegemaakt ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 dec 2015 12:59

Uw zoon heeft recht op zijn privéleven en u hoeft niet uw zegen te geven over met wie hij de nacht doorbrengt. Anderzijds: u runt geen hotel en bent ook zijn boekhouder niet dus u kan hem perfect verzoeken op te krassen. Wie is eigenaar van de woning waarin u momenteel beiden verblijft? Ik lees dat u weduwe bent dus mogelijk bent u halve volledige eigenaar en vruchtgebruiker van de andere helft terwijl uw zoon de naakte eigendom van die helft heeft? In elk geval hebt u vermoedelijk minstens het vruchtgebruik en hij zal geen huurovereenkomst hebben. Wat u kan doen indien hij niet meewerkt is een aangetekende brief zenden naar hem met het verzoek binnen de maand een andere woonplaats te hebben gevonden. Als hij niet reageert: naar de vrederechter om de uithuiszetting te laten bevelen. Dan duurt het nog een maand vooraleer hij desnoods manu militari buitengezet kan worden. Maakt hij het te bont ondertussen: naar de politie en daarna naar de rechter om dringende maatregelen aan te vragen.

Dat appartement dat u samen met hem in mede-eigendom heeft is een andere kwestie en voor de wagen zal u ook moeten uitzoeken wie er juridisch de eigenaar van is. Indien u eigendommen heeft die volledig van u zijn dan kan u daar mee doen wat u wil, eventueel verkopen op lijfrente of iets dergelijks. U kan uw zoon niet onterven maar hij kan u niet verhinderen uw eigen goederen ten gelde te maken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

suzannamaria
Topic Starter

#3 , 21 dec 2015 16:06

Ik heb voor hem van zijn geld en mijn geld een app gekocht op zijn naam,( met zijn volle toestemming, natuurlijk) hij is dus de enige eigenaar. Dit app is momenteel verhuurd. Ik heb hem gezegd dat hij er zelf kan intrekken, maar dat stond hem niet aan.
Ikzelf ben enige eigenaar van verschillende panden, er is geen eigendom bij van zijn vader. Waar ik nu in woon is dus mijn volle eigendom. Inderdaad doet hij wat hij wil in zijn privéleven, maar zoals u zegt het is hier geen hotel, en dat zou hij wel willen. Hij probeert baas te spelen, en ook bij mijn schoonouders, die nog leven en oud zijn.

Reclame

Wilfried1954
Contacteer: Website

#4 , 21 dec 2015 18:13

Mogelijk kan een hulpverlener bij een CLG of gezinscoach je verder helpen. Je kan daarvoor eventueel contact opnemen met een CAW in jou omgeving (bij de meeste CAW's is dat gewoon het nummer van het onthaal). Deze situaties zijn voor deze mensen niet nieuw en de hulpverlening is gratis.

suzannamaria
Topic Starter

#5 , 21 dec 2015 18:44

Hartelijk dank !

Terug naar “Andere”