Beste,
Ik huur een kamer in een appartementenblok van 5 verdiepingen in Brussel. Onlangs hebben ik en vele andere huurders ın het gebouw last gehad van een muizeninvasie. Omwılle van de hygienische overlast dıe wij hiervan ondervinden, hebben we besloten om een professıonele plaagbestrijdingsmaatschappij te contacteren. Deze hebben ons laten weten dat de beslissing genomen moet worden door de eigenaar/verhuurder van het gebouw, omdat elk appartement in het gebouw behandeld moet worden.
Mijn vragen gaan dus als volgt:
- Wıe draagt de kosten voor de behandeling van het appartement ? Eigenaar of gedeelte kost tussen alle huurders ?
- Kan de eigenaar deze plaagbehandeling weigeren als aangetoond kan worden dat het hıer om een ware invasie gaat ten koste van de algemene hygiene van het gebouw ? Hebben wij een wettelijke basis om zulke behandeling af te dwingen ? Let op, wij hebben een positieve band met de eigenaar maar uit ervaring weet ik dat vele eigenaars in Brussel moeilijk doen wanneer zij geld moeten investeren in het onderhouden van hun appartementen. Vandaar deze laatste vraag.
Alvast bedankt voor het lezen van deze post.