Beste,
We hebben onlangs (november) de overstap gemaakt van bank voor onze hypothecaire lening.
Onze lening bestaat uit 2 delen. Een deel van de grond en een deel van het huis.
We betalen sinds 7 augustus 2013 voor onze grond (lening op 30j).
Sinds 10 mei 2014 hebben we een krediet lopen voor de huis (lening op 25j).
Het is zo dat we er pas zijn achter gekomen als alles was afgesloten bij de vorige bank, dat de huidige bank de schuldsaloverzekering niet mee had gerekend in het nieuwe krediet. Ondertussen er gemeld was dit steeds in de lening op te nemen..
Dit was voor ons een zeer onaangename verrassing. Zeker omdat we niet mee terug konden..
Daarom had ik met de huidige bank overlegd dat we eventueel de schuldsaldoverzekering van de vorige bank konden behouden.
We hebben een aanpassing van de looptijd.
De grond betalen we nu op 25j (2 jaar minder) en voor het huis op 20j (4 jaar minder).
Dus in principe kan de schuldsaldoverzekering het nieuwe krediet dekken.
Echter ontvang ik volgende mail omtrent de aanpassing van het krediet van de vorige bank:
"Wij hebben de aanvraag voor de aanpassingen van bovenvermelde contracten goed ontvangen.
De Europese richtlijn rond anti-discriminatie van 2012 heeft gevolgen voor de wijzigingen in contracten uitgegeven voor 1 november 2012.
Hierdoor kunnen wij u meedelen dat bovenvermelde polissen niet meer kunnen omgevormd worden.
Wij stellen voor nieuwe polissen op te maken volgens de modaliteiten van het nieuwe krediet en de bestaande polissen te verbreken.
Wij verwijzen U naar uw makelaar voor het invullen van het voorstel (met vermelding dat we moeten rekening houden met de bestaande polissen) en de nodige medische formaliteiten"
De afspraak met de makelaar kon echter pas op 8 januari.
Maar graag had ik hier al meer duidelijk over gezien dit probleem echt op men maag ligt..
Mijn inziens kan het huidige contract voor de schuldsaldoverzekering perfect het nieuwe contract dekken?
Of ben ik hier fout in?
Alvast bedankt voor de reacties.
Met vriendelijke groeten,
Glenn