opzettelijke verarming

dverherstraeten
Topic Starter

opzettelijke verarming

#1 , 22 dec 2015 21:52

beste,

schoonmoeder (62j) word in jan 2016 opgenomen in rusthuis wegens ziekte van Korsakov (alcohol misbruik)
door alle problemen in het verleden hebben wij al een tiental jaar een volmacht over al haar rekeningen

schoonmoeder heeft nooit gewerkt, en het OCMW past bij om rusthuis te betalen.

enkele jaren geleden heeft mijn schoonmoeder, van haar moeder, die nog altijd leeft, 20000€ gekregen/ge-erfd. (andere 2 kinderen ook elks 20000)

het OCMW wil nu beschikken over deze gelden.
nu dachten wij om de 20000€ terug te geven aan haar moeder, aangezien zij deze gegeven heeft om mijn schoonmoeder uit de problemen te helpen.

dit blijkt opzettelijke verarming te zijn.

kent er iemand regelingen of iets dergelijks waardoor dit kan vermeden worden?

alvast bedankt voor u reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 22 dec 2015 21:59

de opzettelijke verarming kan voorkomen worden door die 20000 euro niet over te schrijven.

roharro

#3 , 22 dec 2015 22:11

Die 20 000 EUR kan nuttig besteed worden door er een deel van de rusthuiskosten mee te betalen.
Het geld werd toch geschonken om de persoon in kwestie te helpen? Zodus.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Xenophon

#4 , 23 dec 2015 06:35

U kan dat vermijden door die gelden over te maken aan het OCMW (dat overigens ook perfect gerechtigd zou zijn de niet betaalde kosten althans voor een deel bij u terug te vorderen).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2015 09:18

moest je die 20.000 € toch terug geven aan de schenker, en er dus verarmd werd, zal jet OCMW toch ook nog bij jullie komen aankloppen om de rest bij te passen, gezien kinderen onderhoudsplichtig zijn t.o.v. hun ouders (tenzij je zelf niet veel hebt.)

Sperwer87

#6 , 23 dec 2015 11:11

Niet meer dan logisch. Je kan moeilijk verwachten dat het OCMW bijspringt bij iemand die ondertussen een mooi bedrag op haar rekening heeft staan. Je wilt de voordelen zonder de nadelen. Zo werkt het systeem niet.

Terug naar “Administratief recht”