Schimmel in huis.

josi
Topic Starter

Schimmel in huis.

#1 , 28 dec 2015 13:51

We huren sinds november 2013 een woning,dit is via een immo kantoor gebeurd daar de eigenaars zelfstandigen zijn en geen tijd konden vrij maken.
De woning was in 2006 helemaal vernieuwd en het voldeed aan onze wensen.Wel merkten we op dat er op bepaalde plaatsen vocht verkleuringen waren maar ze verzekerden ons dat dit te wijten was aan een periode toen het erg gesneeuwd had en dit opgelost was.
De voorste kelder was aan één zijde nat maar dat kwam omdat de vorige huurster het daar pas gekuist had,zei men.Een land meter heeft de plaatsbeschrijving opgemaakt en werd door huurder en verhuurder betaald.
Na een tijdje zagen we dat alles in de voorste kelder beschimmeld was.We hebben de kelder toen leeg gemaakt en dachten bij onszelf,dan gebruiken we die maar niet.Maar toen zagen we waar die vochtige plek in één van de slaapkamers was dat er schimmel vorming was.We mailden de eigenaar op 2 januari 2015 en vroegen heel vriendelijk om dit eens komen te bekijken en er iets aan te doen.Onder tussen reeds meerdere keren de schimmel afgewassen maar kwam steeds terug.De vorige huurster gecontacteerd via mail en deze zei dat ze de eigenaars daar van op de hoogte gebracht had en zelfs nogmaals bij haar vertrek maar dat ze nooit iets onder nomen hebben.
Na meerdere telefoontjes stuurt de eigenaar een dakwerker die 5 minuten op het dak gekropen is en terug weg was!
In februari 2015 krijgen we een mail of de natte kamer muur nu opgedroogd is??Wij antwoorden onmiddellijk dat dit helemaal niet het geval is en vragen om er iets aan te doen vermits het verder gaat op muur en plafond en onze pas gekochte wandkast tegen deze muur staat.
Geen enkele respons.
Op 10 juni sturen we een mail om dit dringend op te lossen!! Mijn vriend wou al naar de huurders bond stappen maar ik hield hem steeds tegen omdat ik echt graag hier woon en we op voorhand gezegd hadden dat we hier wilden blijven wonen.
Nu staat er overal boven in de slaapkamers en de 2 overlopen schimmel,zelfs één van de kasten tegen de muur boven zit onder de schimmel.We weten niet meer wat te doen.We betalen 970 euro huur de maand en onder houden alles heel goed.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 28 dec 2015 14:29

beginnen met aangetekend schrijven naar je huisbaas, met de 'eis' om dit probleem binnen een aanvaardbare tijd op te lossen.

Zonder aangetekend schrijven heb je zelf geen bewijs, dat je je huisbaas op de hoogte hebt gebracht van het probleem.... en zou jij zelf in principe aansprakelijk kunnen gesteld worden voor oplopende schade.

Indien geen reactie, controle vragen op je gemeente. Dat is gratis.

josi
Topic Starter

#3 , 28 dec 2015 14:49

We hebben de mails bij gehouden,we dachten dat dit nu toch ook bewijzen zijn?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 dec 2015 15:55

Neen dat zijn geen officiële bewijzen, evenmin als SMSjes
Stuur een AANGETEKENDE brief, met kopij via de gewone post, en verwijs in iedere brief naar de andere. Je kan ook de aangetekende brief verzenden met een ontvangstbevestiging,.

josi
Topic Starter

#5 , 04 jan 2016 11:09

Eindelijk komt er zaterdag een andere dakwerker kijken naar het probleem en wat er moet gedaan worden.Maar ondertussen zitten we wel met beschimmelde muren in 2 slaapkamers en op de overlopen.Ook één van de kleerkasten heeft schimmelvorming.Kunnen we eisen dat alles afgewassen wordt en opnieuw geverfd wordt waar de schimmel aanwezig is.Wij hebben de plaatsen waar we aan kunnen zelf al meerdere keren afgewassen maar de overlopen zijn heel hoog en dat kunnen we zelf niet.Als ik foto's kon plaatsen hier zou ik het doen,het is echt droevig dat ze zo'n mooie woning niet onderhouden.

bambipower

#6 , 05 jan 2016 11:02

Geen idee wat je bedoeld met 'overlopen'?

Maar volgens mij kan je niets eisen... iets eisen, als je nooit/te laat een aangetekend schrijven hebt gestuurd is niet logisch

chantika

#7 , 05 jan 2016 11:09

Overloop is volgens wiki een gang op een bovenverdieping.

KJ86

#8 , 05 jan 2016 11:16

Als de gevolgschade van het lek hoger is dan de vrijstelling, kan het interessant zijn om dit aan te geven aan de verzekering. Waterschade moet dan wel inbegrepen zijn in de polis van de brandverzekering.

josi
Topic Starter

#9 , 06 jan 2016 09:04

Dus KJ86 als ik het goed begrijp kunnen we onze verzekering (we zijn verzekerd tegen waterschade) om alles te laten herstellen en opnieuw te verven?
Onze huisbaas is daar dan niet verantwoordelijk voor,zelfs al is het een gevolg van zijn nalatigheid?

sloeberken

#10 , 06 jan 2016 09:45

Dus KJ86 als ik het goed begrijp kunnen we onze verzekering (we zijn verzekerd tegen waterschade) om alles te laten herstellen en opnieuw te verven?
Onze huisbaas is daar dan niet verantwoordelijk voor,zelfs al is het een gevolg van zijn nalatigheid?
U verzekering zal enkel betalen als de fout bij u ligt, hier zal de verzekering van de verhuurder moeten tussenkomen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”