Huurwaarborg

sloeberken

Re: Huurwaarborg

#16 , 25 apr 2015 12:53

Dat heb je verkeerd op, een uitgaande plaatsbeschrijving is geen verplichting. Het is een gemakkelijke en goedkope manier om huurschade aan te tonen, maar mijn ervaring leert dat van zodra je noemenswaardige huurschade op zo'n plaatsbeschrijving opneemt, dat de huurder het toch niet tekent. Hetgeen zijn recht is omdat een uitgaande plaatsbeschrijving geen wettelijke verplichting is.
Is niet wettelijk verplicht, maar hoe ga je de wettelijke verplichting nakomen dat de huurwaarborg op einde huurcontract vrijgegeven word.
Is toch normaal dat je als verhuurder en huurder tesamen overloopt of er schade is en tracht een minnelijke schikking te treffen. Is de verhuurder niet bereid dit te doen dan heeft de huurder het recht de waarborg terug te eisen binnen een aanvaardbare periode max 10 dagen.
Is toch eigenaardig dat vele verhuurders de waarborg eisen voor ze de sleutels afgeven, maar bij einde huur kan dit niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 25 apr 2015 14:42

Waarom zou dat eigenaardig zijn? Het verkrijgen en vastleggen van de waarborg is een contractuele conditie, indien hieraan niet voldaan wordt respecteert men feitelijk het contract niet en is dit strictu sensu als verbroken te beschouwen.
Het teruggeven van de huurwaarborg daarentegen kan pas als blijkt dat aan alle vereisten waarvoor deze in eerste instantie werd gegeven voldaan is.
De praktijk houdt in dat je een pand slechts kan controleren wanneer het zich in dezelfde staat bevindt als wanneer de basislijn van die controle werd vastgelegd: wanneer het leeg is en ontdaan van alle persoonlijke bezittingen. Dat heeft spijtig genoeg als consequentie dat dit nazicht pas kan gebeuren na het feitelijk einde van de overeenkomst. (Er zijn zeer weinig huurders die gedurende een maand tegelijkertijd het oude en het nieuwe pand huren... )

sloeberken

#18 , 25 apr 2015 15:14

Waarom zou dat eigenaardig zijn? Het verkrijgen en vastleggen van de waarborg is een contractuele conditie, indien hieraan niet voldaan wordt respecteert men feitelijk het contract niet en is dit strictu sensu als verbroken te beschouwen.
Dan moet het opgenomen zijn in het huurcontract, hier is 3 maand betaald aan de verhuurder. Als iedereen doet zoals overeengekomen is, zoals in 99% van de gevallen zijn er nooit problemen. Maar verhuurders zoals hier die de waarborg op hun eigen rekening zetten daar beginnen de problemen.
Het teruggeven van de huurwaarborg daarentegen kan pas als blijkt dat aan alle vereisten waarvoor deze in eerste instantie werd gegeven voldaan is.
De praktijk houdt in dat je een pand slechts kan controleren wanneer het zich in dezelfde staat bevindt als wanneer de basislijn van die controle werd vastgelegd: wanneer het leeg is en ontdaan van alle persoonlijke bezittingen. Dat heeft spijtig genoeg als consequentie dat dit nazicht pas kan gebeuren na het feitelijk einde van de overeenkomst. (Er zijn zeer weinig huurders die gedurende een maand tegelijkertijd het oude en het nieuwe pand huren...
Hier is ook door TS aan voldaan daar vandaag 25 april alles opgekuist en volledig leeg is

Bron ondernemers databank:

Geen wettelijke regeling
Vrijheid… blijheid. Eigenaar en huurder kunnen zich beroepen op de contractuele vrijheid en er­voor opteren geen huurwaarborg te voorzien. De wet regelt hier dus niets. Er bestaat m.a.w. geen enkele wettelijke verplichting om een huurwaarborg te geven.

Maar… wanneer partijen beslissen om wel een huur­waarborg te voorzien, dan voorziet de wet toch een regeling in geval van verhuur van een wo­ning die tot hoofdverblijfplaats dient. In dat geval regelt de wet bepaalde modaliteiten zoals het be­drag van de huurwaarborg, de storting op een geïndividualiseerde rekening en de in­te­res­ten. Ook hier zegt de huurwet dus niets over het tijdstip waarop de huurwaarborg betaald moet worden.

Een meer “toegeeflijke” regeling be­staat erin dat de huurder de huurwaarborg moet be­talen op het tijdstip dat hij in genot treedt van het pand, normaal gezien op het ogenblik van het overhandigen van de sleutels dus.

Tip. Deze variant beantwoordt het meest aan de lo­gica van de kandidaat-huurder en stuit dan ook op geen noemenswaardige weerstand van de kan­di­daat-huurder. Voorzie wel in het contract dat de sleutels pas na die waarborgbetaling afge­ge­ven kunnen worden.

Enkel contractuele regeling
Het tijdstip waarop de huurder de huurwaarborg moet storten wordt dus vrij bepaald in onderling akkoord tussen eigenaar en huurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

EVP
Topic Starter

#19 , 28 apr 2015 21:34

Mijn huisbaas reageert niet meer, noch op telefoon of mail.

Ik wil dus een aangetekend schrijven sturen ivm de waarborg.
Aangezien ik daar nogal slecht in ben kan iemand mij helpen wat daar zeker in moet staan

mvg

EVP
Topic Starter

#20 , 29 dec 2015 15:28

mijn excuses dat ik hier nu pas op reageer,

ik heb een turbulent half jaar achter de rug ( ziekte ) en had zodoende andere prioriteiten aan men hoofd, ik heb onlangs telefonisch contact proberen op te nemen met de eigenaar maar die neem niet meer op. Nu zou ik een aangetekende brief willen opstellen zodat de huurwaarborg kan vrijgemaakt worden bij de bank.
gezien de omstandigheden weet ik niet direct hoe ik deze moet opstellen. de eigenaar heeft mij ook nog niet gecontacteerd omtrent de huurwaarborg en er woont een andere huurder in het pand.

JPV
Juridisch actief: Ja

#21 , 29 dec 2015 20:14

maak eerst zelf eens een versie van de brief die je zou willen opsturen, dan kunnen we je helpen met eventuele fouten/noodzakelijke toevoegingen

Terug naar “Huren”