opnieuw zelfstandige activiteit na persoonlijk faillissement

denlowie
Juridisch actief: Nee

Re: opnieuw zelfstandige activiteit na persoonlijk faillissement

#16 , 31 dec 2015 19:57

Na 6 maanden van het vonnis kan je een verzoekschrift indienen bij de voorzitter van de handelsrechtbank voor je verschoonbaar, en dan duurt dit ongeveer een 2 maand eer de rechtbank je verschoonbaarheid uitspreekt, de curator heeft daar niks mee te zien, het is het advies en verslag van de rechter commissaris die telt bij de rechtbank.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
goednieuws
Topic Starter

#17 , 01 jan 2016 10:53

Aangezien u in post #3 hierboven al aan het uitzoeken bent hoe u het best inkomsten weg kan houden van de curator zou ik daar ook mijn handen niet in het vuur durven voor steken, nee :roll: Leuk voor de schuldeisers die ook maar moeten zien hoe ze het redden...
Dus als ik nu achterover leun en leef van mijn dop of faillisementsuitkering is het wel goed voor u? Ik doe niets wat niet mag maar de huur en het gas en licht moeten wel betaald worden. Verder moet u misschien de straat maar op met een spandoek tegen verschoonbaarheid want dat is ook niet zo leuk voor de schuldeisers. Ik weet overigens heel goed wat het is om schuldeiser te zijn, iedereen die zaken doet zit tegenwoordig met onbetaalde facturen, wat voor veel firmas een zware dobber is.

goednieuws
Topic Starter

#18 , 01 jan 2016 10:55

Na 6 maanden van het vonnis kan je een verzoekschrift indienen bij de voorzitter van de handelsrechtbank voor je verschoonbaar, en dan duurt dit ongeveer een 2 maand eer de rechtbank je verschoonbaarheid uitspreekt, de curator heeft daar niks mee te zien, het is het advies en verslag van de rechter commissaris die telt bij de rechtbank.
De rechter commissaris is de persoon die samen met de curator aan huis komt als de faling is uitgesproken?

Reclame

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#19 , 01 jan 2016 11:21

Dus als ik nu achterover leun en leef van mijn dop of faillisementsuitkering is het wel goed voor u? Ik doe niets wat niet mag maar de huur en het gas en licht moeten wel betaald worden. Verder moet u misschien de straat maar op met een spandoek tegen verschoonbaarheid want dat is ook niet zo leuk voor de schuldeisers. Ik weet overigens heel goed wat het is om schuldeiser te zijn, iedereen die zaken doet zit tegenwoordig met onbetaalde facturen, wat voor veel firmas een zware dobber is.
Wat ik persoonlijk vind over die verschoonbaarheid en het recht op bijstand voor gefailleerden en wat de wet zegt zijn 2 onderscheiden en volledig verschillende zaken. Mijn persoonlijke opinie doet er hier niet toe maar de wet staat u niet toe om inkomsten te genereren en die dan weg te houden van uw curator.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

goednieuws
Topic Starter

#20 , 01 jan 2016 11:58

Als het volgens de wet voor een gefailleerde toegestaan is een nieuwe vennootschap op te richten dan is het perfect mogelijk en legaal inkomsten te verwerven waar de curator geen zaken mee heeft. Nu zou ik dan eerst een jaar of zo lang de faling duurt van een uitkering kunnen leven (dat mag) maar dat wil ik helemaal niet. Is het zo raar om dan na te gaan wat het beste zou kunnen zijn, een eenmanszaak of een vennootschap? hoe kun je een zaak runnen als alles boven de pakembeet 1300 euro id maand naar de curator gaat? Een curator die overigens niet voor commentaar bereikbaar is dus zoek het maar uit. Ik vindt het trouwens ook flauw om te zeggen dat de schuldeisers het ook maar moeten uitzoeken. Als ik meer verdien dan wat ik mag houden gaat dat als loon naar de curator en de kosten van het faillissement, dan is er nog wat belastingachterstand. Geen enkele leverancier of ... gaat ooit wat van dat geld zien.

denlowie

#21 , 01 jan 2016 13:02

De rechter commissaris is de persoon die samen met de curator aan huis komt als de faling is uitgesproken?
Inderdaad dit is het.

Als je een vennootschap opricht tijdens je faillissement zorg dan ook dat je uitkeringen uit de vennootschap minder dan 1300€ bedragen tot aan de afsluiting van het faillissement.

Hoelang duurt zo een faillissement?

Dit kan zeer lang duren 10 jaar en meer.

Maar de meeste faillissementen zijn binnen de 12 maanden afgesloten en zeker als er niks te rapen valt.

Het kortste dit ik gekend heb was 10 weken, ook één gekend waar de aanvraag voor sluiting op de zelfde dag aangevraagd werd op de vergadering van de schuld eisers dus na 4 a 5 weken na het vonnis.

Die termijn word volledig bepaald door de curator, het is hij die de afsluiting aanvraagt.

Rene

#22 , 04 jan 2016 13:19

Ben ik mis met de volgende stelling?
Hoe langer het duurt hoe meer de curator verdiend.
Ook als hij een paar rechtzaken kan beginnen of afwerken verdiend hij er telkens aan. En winnen moet niet, er veel voor doen ook niet.

Heb het zelf meegemaakt na met een vechtscheiding van 4 J. en een faling die 6 jaar duurde en waar de curator zo een 85.000 verdiende en de rest, 't ja, ...
Nog even meegeven dat er in mijn geval bijna geen schulden waren aan leveranciers. ook raar maar waar.

Curator stelde het niet op prijs dat ik verschoonbaarheid aanvroeg maar kon moeilijk anders. Met andere zaken kon hij me wel pesten vb post. Zelf kiesbrief kreeg ik niet, schoolrapporten van de kinderen en facturen van elektriciteit, tel, ... En los dat dan maar op zonder hulp van die bewuste curator.

Maar het kan en sta er nu veel en veel beter voor dan voordien. Huis, atelier,... en al de rest ben ik wel kwijt.

denlowie

#23 , 04 jan 2016 14:30

Ben ik mis met de volgende stelling?
Hoe langer het duurt hoe meer de curator verdiend.

Ieder jaar moet hij een verslag uitbrengen bij de voorzitter van de rechtbank en dan is er ieder jaar kassa kassa, als er niks opzit dan sluit hij dit wel binnen het jaar af en zijn vergoeding als er niks opzit is 950 a 1000€ voor een faillissement af te werken.
Als er ook maar wat geld opzit dan vergaat het allemaal in kosten.

scorpioen

#24 , 04 jan 2016 18:25

Ik lees in een arrest van het hof van beroep Bergen van 15 april 2013, JT 2013, afl. 6521, 360

Il est en effet admis par la doctrine et la jurisprudence que le dessaisissement du failli ne le prive pas du droit d’exercer une nouvelle activité commerciale, sans aucune autorisation particulière, ni d’effectuer le paiement de dettes contractées en relation avec ses activités nouvelles, au moyen de ressources ne provenant pas du patrimoine dont la faillite l’a dessaisi (VAN RYN et HEENEN, Principes de droit commercial, t. IV, Bruxelles, Bruylant,
1965, p. 259, no 2707 et références citées; Cass., 26 octobre 1987, Pas., p. 227; I. VEROUGSTRAETE, Manuel de la faillite et du concordat, Bruxelles, Kluwer, éd. 2003, p. 386, no 638 et p. 297, no 483).
[...]
Dès lors que la nouvelle activité du failli est lucrative et lui procure des revenus supérieurs au minimum insaisissable, il lui appartient d’en rendre compte au curateur et de les lui verser, seul le résultat net — charges déduites — revenant à la masse des créanciers.
En effet, les nouveaux biens acquis par le failli constituent le gage des créanciers de la faillite et reviennent à la masse, sous déduction des frais nécessités par leur acquisition et des charges qui les grèvent et des sommes nécessaires à la subsistance du failli et de sa famille.

Korte vrije vertaling:
Het is toegestaan een nieuwe zelfstandige activiteit te beginnen. U moet het netto resultaat, dus na aftrek van de kosten, aan de curator overmaken in zoverre dit het voor beslag vatbaar minimum te boven gaat.

Vermoedelijk is het verstandiger die activiteit te ontwikkelen onder de vorm van een vennootschap. De activa van de vennootschap moeten niet worden overgemaakt aan de curator.

denlowie

#25 , 02 mar 2016 12:59

Vandaag iemand tegen gekomen die na een faling, een GCV met als zaakvoerder een LTD had opgericht, die heeft nu na 4 jaar na zijn faillissement Toch een bankrekening gekregen bij een grootbank voor de GCV , de eis was 4 jaar na je vonnis kan je terug bankrekening openen, en dit ondanks het een LTD is.

Terug naar “Handelspraktijken”