niet geregistreerd huurcontract

anoniempje17012015
Topic Starter

niet geregistreerd huurcontract

#1 , 08 jan 2016 17:35

ik kreeg daarnet telefoon van mijn huisbaas dat ik 2maanden huurachterstal zou hebben. ik heb mei idd niet kunnen betalen,en december heb ik nog niet betaald wegens omstandigheden,maar ben hiervoor naar ocmw geweest voor een toeslag te ontvangen,dit zal ik eind deze maand weten. nu zei mijn huisbaas mij dat hij ten laatste volgende week zijn 2maanden huur wil ontvangen en dat hij anders begint met de uithuiszetting. hij zei me dat het huurcontract niet geregistreerd staat dus dat hij me er onmiddellijk kan buiten krijgen. mijn vraag is nu wie mij hierover info kan geven van wat hier juist wel/niet van klopt e.d.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 08 jan 2016 17:45

Dat je moet betalen dat klopt. Vergeet die solden. Hij kan je niet zomaar uitzetten daarvoor moet er een vonnis zijn. Registratie is verplicht. Ga naar de registratie en vraag of het geregistreerd is. Niet laten registreren want dat zal nu niet gratis zijn. In het geval dat het pand verkocht zou worden heb je er voordeel bij als het geregistreerd is. Bij een overeenkomst van max 3 jaar maakt het niets uit. Bij een overeenkomst van 9 jaar is er een voordeel voor de huurder indien niet geregistreerd.

artemis

#3 , 08 jan 2016 17:49

Daar heeft registratie niks mee te maken.
Verhuurder zal langs de vrederechter moeten gaan om het contract te laten verbreken. Hij kan dat niet zomaar zelf doen. De kans dat hij gelijk haalt bij de vrederechter is wel zeer groot. De kans dat OCMW bijspringt is zeer klein.
Mijn raad: probeer die achterstal zo snel mogelijk te betalen of kom zelf met een afbetalingsplan over de brug, bv 2 maanden dubbel betalen. Een afbetalingsplan dat je uiteraard dient te respecteren zal de vrederechter milder maken in zijn oordeel.

Reclame

anoniempje17012015
Topic Starter

#4 , 08 jan 2016 18:04

dus doordat het huurcontract niet geregistreerd is,kan hij me dus wel na 2maanden geen betaling uit het huis laten zetten? dacht dat dit pas vanaf 3maanden ging? ik heb momenteel geen mogelijkheden om zomaar 2maanden dubbel te betalen

chantika

#5 , 08 jan 2016 18:48

Nee dat is niet zo. Hij moet steeds via de vrederechter.

Lees eens.

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... iszetting/

Maar best betaal je steeds op tijd de huur.

https://www.wonenvlaanderen.be/premies/ ... chterstand

Je hebt wel 3 maand achterstand. mei, december en nu januari.
Laatst gewijzigd door chantika op 08 jan 2016 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

bambipower

#6 , 08 jan 2016 18:49

in principe kan hij ontbinding vragen huurcontract na 1 maand achterstal.
Of hij dat zal krijgen is een andere vraag...
U kan natuurlijk al beginnen met meer te betalen, zodat je achterstal bijwerkt. Maar nu loopt het op, wat de frustratie van de verhuurder wel begrijpelijk maakt.

sloeberken

#7 , 08 jan 2016 19:00

Doe zo snel mogelijk een afbetaling op u achterstand.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#8 , 08 jan 2016 19:37

Verhuurder kan naar de vrederechter stappen en ontbinding ten uwen laste vorderen. Indien u 2 maand achterstaat dan zal de rechter u *misschien* nog een laatste kans geven met een plan om uw achterstand in te halen indien u voor de rest op tijd blijft betalen. Maar het zal -als ze er komt- de laatste zijn. De volgende stap is uithuiszetting en dan staat u een maand na het vonnis op de keien.

Niemand is geïnteresseerd in 'door omstandigheden kon ik niet....', de verhuurder heeft geen boodschap aan uw omstandigheden. U hebt een contract getekend en dient zich daaraan te houden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huren”