ongeval

onemanwolfpack
Topic Starter

ongeval

#1 , 08 jan 2016 21:48

Geachte dames en heren,

Ik schets even de situatie:
Op een kruispunt met lichten staat mijn vriendin op het punt om links af te slaan, in de tegenovergestelde richting staat er eveneens iemand die linksaf wilt slaan. De persoon in de tegenovergestelde richting geeft teken aan mijn vriendin om eerst links af te slaan. Op het moment dat ze dan begint te rijden haalt er een moped (zwakke weggebruiker?) de auto in tegenovergestelde richting langs binnen in en rijdt mijn vriendin deze aan.

De papieren zijn ingevuld voor de verzekering.

De twee belangrijkste zaken die ik wil opmerken zijn:
1) De moped haalde de tegenliggende auto langs binnen in en mijn vriendin deze niet kon zien aankomen;
2) Er was een oversteekplaats voor fietsers aan dit kruispunt die de moped normaal gezien moet gebruiken om over te steken.

Ik ben hiermee naar de verzekering gegaan en de verzekeraar zegt dat mijn vriendin in fout is. Persoonlijk denk ik er anders over. De kosten aan onze auto zijn vrij substantieel en aan de moped is er bijna niks te zien, bovendien heeft de bestuurder van de moped zelf ook geen verwondingen opgelopen.

Dus mijn vraag is: kan ik hier iets tegen beginnen? Is zij daadwerkelijk in fout?

Alvast bedankt voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 08 jan 2016 21:59

De moped haalde de tegenliggende auto langs binnen in

Raadsel..
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

onemanwolfpack
Topic Starter

#3 , 08 jan 2016 22:14

Daarmee bedoel ik dat hij de tegenliggende auto langs rechts inhaalde op een rijbaan met 2 rijstroken.

Reclame

roharro

#4 , 08 jan 2016 22:21

Die moped reed dus gewoon rechtdoor door het groene licht terwijl uw vriendin een maneuver uitvoerde?

onemanwolfpack
Topic Starter

#5 , 08 jan 2016 22:32

Correct.
De moped reed rechtdoor.
Vriendin deed manoeuvre naar links.

Mijn vraag is, is de moped hier niet in fout? Aangezien hij een auto die voor hem stond langs rechts inhaalde op een kruispunt (mag hij zomaar mensen inhalen op een kruispunt?) & bovendien gebruikte hij het fietspad niet om over te steken.

Kunnen deze argumenten enige waarde hebben mbt aansprakelijkheid?

roharro

#6 , 08 jan 2016 22:35

Ja dat mag.
Anders zou alle verkeer moeten blijven stilstaan telkens iemand wil afdraaien.

sloeberken

#7 , 08 jan 2016 22:47

Links afslaan is geen manoeuvre.
Is niet omdat die bromfiets rechts de auto inhaalt, dat daardoor u vriendin in haar recht is, dat heeft het ongeval niet veroorzaakt.
Trouwens de andere wagen moest ook links afslaan, dus moest de bromfiets recht voorbij rijden, wat toegelaten is door de wegcode.
Nooit op iemand zijn gebaar ingaan, zo zijn er al heel veel ongevallen gebeurd.

Misschien eens de link van google maps posten van dat kruispunt, dat vormt een veel beter beeld.

De wetgeving (Art. 19, KB van 1 december 1975) zegt:
19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten (…), moet
zich vooraf ervan vergewissen
- dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers,
- en rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers.
De bestuurder die naar links afslaat moet:
1. Zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker
richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een
teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;
2. a. Op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te
hinderen;
b. Op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.
3. Voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;
(…).
19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de
voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.
19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

onemanwolfpack
Topic Starter

#8 , 08 jan 2016 23:50

Dank u voor de reacties.

https://www.google.be/maps/@51.14842,4. ... 56!6m1!1e1 - dit is de link op Google maps, spijtig genoeg is het niet up to date en staan er ondertussen verkeerslichten en fietspaden om over te steken.

Ik begrijp dat het argument dat hij inhaalde op een kruispunt al niet gebruikt kan worden.

Aangezien het om een moped gaat en hij niet de rijbaan overstak op het daarvoor voorziene plaats en zich op de rijbaan begaf. Heeft dat enige waarde? Of is het dan nog steeds haar schuld?

sloeberken

#9 , 09 jan 2016 00:04

Moped dat is toch een bromfiets dat je bedoeld, in onze steek heb ik dat woord nog nooit gehoord.
Was die bromfiets een A klasse ( geel plaatje achteraan max 25km per uur of B klasse ( max 45km per uur mag op de weg rijden).
Laatst gewijzigd door sloeberken op 09 jan 2016 00:12, 3 keer totaal gewijzigd.

onemanwolfpack
Topic Starter

#10 , 09 jan 2016 00:07

A klasse

sloeberken

#11 , 09 jan 2016 00:15

Bromfietsen van de klasse A moeten praktisch dezelfde regels volgen als die voor fietsers. Voor bromfietsers klasse B is het belangrijk om te weten, welke de maximum toegelaten snelheid is op de plaats waar zij rijden. Bedraagt de maximum toegelaten snelheid 50 km/u. (bijvoorbeeld binnen een bebouwde kom) dan mogen bromfietsers klasse B kiezen of zij het fietspad gebruiken of op de rijbaan gaan rijden. Bedraagt de toegelaten snelheid meer dan 50 km/u. dan moeten zij verplicht op het fietspad rijden indien er een ligt.

Een fietspad dat met borden D9 wordt gesignaleerd, mag nooit door bromfietsen klasse B gebruikt worden; zelfs niet indien dit binnen de bebouwde kom ligt. Een weg die gesignaleerd wordt met borden D10 mag noch door bromfietsen klasse A, noch door bromfietsen klasse B gebruikt worden. Zulk bord geeft aan dat die weg uitsluiten voor voetgangers en fietsers bestemd is.

Zou me beroepen op het feit dat de bromfiets, op een plaats reed waar hij niet mocht rijden. U verzekering is geen rechter om te stellen dat iemand in fout is of niet.

onemanwolfpack
Topic Starter

#12 , 09 jan 2016 00:37

Dank u, ik wil ook graag toevoegen dat de plaats waar hij overstak (midden in het kruispunt waar al de auto's rijden) en het fietspad verschillende meters van elkaar verwijderd zijn. Dus op dit punt is er geen verwarring mogelijk. Ik heb dit aan de verzekeraar uitgelegd en hij zei dat de bromfiets klasse A hiervoor wel een boete kon krijgen, moest een van de partijen de politie erbij gehaald hebben maar dat het op vlak van verzekering niks veranderd aan de situatie en dat mijn vriendin zoiezo in de fout is.

Ik stel mij toch wel vragen bij zijn uitleg. Dat zou betekenen dat bromfietsen klasse A, fietsen, voetgangers zomaar naar gelieve een kruispunt mogen oversteken & als ze aangereden worden de auto of iets dergelijks zoiezo in fout is?

Blaatpraat

#13 , 11 jan 2016 11:24

Dank u, ik wil ook graag toevoegen dat de plaats waar hij overstak (midden in het kruispunt waar al de auto's rijden) en het fietspad verschillende meters van elkaar verwijderd zijn. Dus op dit punt is er geen verwarring mogelijk. Ik heb dit aan de verzekeraar uitgelegd en hij zei dat de bromfiets klasse A hiervoor wel een boete kon krijgen, moest een van de partijen de politie erbij gehaald hebben maar dat het op vlak van verzekering niks veranderd aan de situatie en dat mijn vriendin zoiezo in de fout is.

Ik stel mij toch wel vragen bij zijn uitleg. Dat zou betekenen dat bromfietsen klasse A, fietsen, voetgangers zomaar naar gelieve een kruispunt mogen oversteken & als ze aangereden worden de auto of iets dergelijks zoiezo in fout is?
Op dat vlak heeft je verzekeraar gelijk.
Net hetzelfde als een aanrijding met iemand die van rechts komt uit een eenrichtingsstraat (ervan uitgaand dat het een normale voorrang-van-rechts-regeling is).
Die persoon kan hooguit een boete krijgen omdat hij tegen de richting in reed, maar is wel in z'n recht omdat deze van rechts komt.

Daarom is het des te gevaarlijker om op de baan te zitten als auto als er ook fietsers en brommers zijn.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 jan 2016 12:15

Ik heb dit aan de verzekeraar uitgelegd en hij zei dat de bromfiets klasse A hiervoor wel een boete kon krijgen, moest een van de partijen de politie erbij gehaald hebben maar dat het op vlak van verzekering niks veranderd aan de situatie en dat mijn vriendin zoiezo in de fout is.
Ik ben het niet eens met uw verzekeringsmaatschappij.
Ik ga er van uit dat de bromfiets klasse A op het fietspad moest rijden en niet op de rijbaan mocht rijden.
De autobestuurder die links afsloeg moest voorrang verlenen aan de bromfiets en is dus aansprakelijk.
Ook de bromfiets begaat een fout. Staat deze fout in oorzakelijk verband met het ongeval en zijn schadelijke gevolgen? Zonder deze fout zou het ongeval niet gebeurd zijn zoals het is gebeurd, met dezelfde schadelijke gevolgen. Dus er is een oorzakelijk verband.

Het Hof van Cassatie hanteert de leer van het rechtmatig alternatief. Dit houdt in dat de rechter de fout wegdenkt en vervangt door het uitvoeren van dezelfde handeling op een wettige wijze, terwijl alle andere omstandigheden van het ongeval identiek zijn (Cass., 3 januari 2007, P.05.1019.F, http://jure.juridat.just.fgov.be).

Een voorbeeld: Cass., 25 maart 1997, concl O.M. in Pas, 1997, I, nr. 161.

Overwegende dat de feitenrechters in casu hebben vastgesteld dat stilstaan toegelaten was op de plaats waar het voertuig van Alonso-Gonzalez geparkeerd stond; dat zij hebben geoordeeld dat de schade, zoals ze ontstaan is, zich op dezelfde wijze zou hebben voorgedaan indien die aanwezigheid van het voertuig van Alonso-Gonzalez regelmatig was geweest; dat de appèlrechters aldus, zonder de omstandigheden van het ongeval te wijzigen, beslist hebben dat de aanwezigheid van dat voertuig die, op zich, geen fout opleverde, in geen noodzakelijk oorzakelijk verband stond met het ongeval en de daardoor veroorzaakte schade; dat de appèlrechters met die overwegingen hun beslissing naar recht hebben verantwoord;

Maar ... wat niet mag is de omstandigheden veranderen. Zoals bijvoorbeeld: Cass., 28 maart 2001, P.00.1659.F, http://jure.juridat.just.fgov.be

Overwegende dat het bestreden vonnis, na D.T. te hebben veroordeeld wegens schending van artikel 24, eerste lid, 4°, van het Wegverkeersreglement, beslist dat het oorzakelijk verband tussen het onregelmatig geparkeerde voertuig en het door V.K. geleden ongeval niet bewezen is, op grond dat "indien er zich op die zelfde plek bijvoorbeeld een hut of een tent voor straatwerken had bevonden, de zichtbaarheid tevens beperkt was geweest en de automobilisten tevens dubbel voorzichtig hadden moeten zijn";
Overwegende dat de appèlrechters de afwezigheid van oorzakelijk verband tussen het misdrijf en de schade afleiden uit de overweging dat die schade zich ook had kunnen voordoen in een hypothese die vreemd is aan de concrete omstandigheden van de bij hen aanhangig gemaakte zaak; dat zij het ongeval beoordelen zonder met die omstandigheden rekening te houden en hun beslissing bijgevolg niet naar recht verantwoorden.

Je mag de omstandigheden van het ongeval niet veranderen. Van een bromfiets klasse A mag je geen bromfiets klasse B of een motorfiets maken. Je kan dus niet zeggen: als dat nu een bromfiets klasse B zou geweest zijn mocht hij wel op de rijbaan rijden en was het ongeval ook gebeurt. Dan verander je de concrete omstandigheden.

Een citaat uit een vonnis, in hoger beroep tegen een vonnis van de politierechtbank, uitgesproken door een rechtbank van eerste aanleg. De feitelijke situatie is juist omgekeerd, een motorfietser rijdt op het fietspad:

Er bestaat ook geen betwisting over het feit dat F. een fout beging door met zijn motorfiets op het fietspad te rijden.
Deze overtreding staat in oorzakelijk verband met het ongeval en zijn schadelijke gevolgen. Zonder deze fout zou het ongeval niet zijn gebeurd zoals het is gebeurd, met dezelfde schadelijke gevolgen.
Dat het ongeval ook zou gebeurd zijn in de hypothese dat F. met een fiets, in plaats van met een motorfiets zou gereden hebben, heeft niet tot gevolg dat er geen oorzakelijk verband is tussen de door F. begane fout en de schadelijke gevolgen van het ongeval.
Om te beoordelen of er een oorzakelijk verband is tussen de fout (het rijden op het fietspad) en de schade dient de rechtbank na te gaan of de schade, zoals zij is ontstaan, ook zou zijn ontstaan zonder de fout. De rechtbank mag de afwezigheid van een oorzakelijk verband tussen de fout en de schade niet afleiden uit de overweging dat die schade zich ook had kunnen voordoen in een hypothese die vreemd is aan de concrete omstandigheden van de bij haar aanhangig gemaakte zaak. Om het oorzakelijk verband tussen de fout en de schade uit te sluiten moet de rechter kunnen vaststellen dat zonder deze fout de schade zich toch zou hebben voorgedaan, zoals deze zich heeft voorgedaan, terwijl alle andere omstandigheden van het ongeval identiek zijn. De rechter mag hierbij de concrete omstandigheden van het ongeval niet wijzigen. Hij mag wel de fout zelf weglaten en de fout vervangen door het niet foutief uitvoeren van dezelfde daad.
In casu is het niet mogelijk de fout van F. weg te laten en deze te vervangen door het niet foutief uitvoeren van dezelfde daad, zonder de concrete omstandigheden van het ongeval te wijzigen. De rechtbank zou dan immers moeten uitgaan van de hypothese dat F. niet met een motorfiets, maar met een bromfiets of fiets zou gereden hebben. Hierbij wijzigt de rechtbank de concrete omstandigheden van het ongeval.

Mijn conclusie: beide partijen zijn aansprakelijk voor het ongeval. De verzekeraar van de bromfiets klasse A moet een deel van de schade van de auto vergoeden (de helft bijvoorbeeld, maar men zou ook kunnen oordelen dat de autobestuurder voor twee derde aansprakelijk is en de bromfiets voor één derde, bijvoorbeeld).

onemanwolfpack
Topic Starter

#15 , 29 jan 2016 00:02

Dank u wel allemaal voor de reacties.

Terug naar “Verkeersongevallen”