Omdat we een groter huis hebben dan we nodig hebben voor ons gezin, willen we ons huis opdelen. Gezien het vroeger gedeeltelijk een handelspand is geweest, is er in zekere zin al sprake van een splitsing tussen bepaalde gedeelten van het huis. De overstap naar 2 studio's (en ons eigen woongedeelte) is niet groot. Het gaat hier trouwens om studio's voor vakantieverhuur. Met enkele aanpassingen voor de brandveiligheid is de gemeente hiermee akkoord. Zij zeggen wel dat we hiervoor verplicht parkeerplaatsen moeten voorzien. Nu willen ze niet alleen dat we per studio 1 parkeerplaats maken, maar ook dat we een parkeerplaats voor onszelf voorzien. Op nog geen 20 meter van onze voordeur is een plein (openbaar) met veel parkeerplaatsen en in de omliggende straten mag ook geparkeerd worden (er is altijd voldoende plaats). Ons huis ligt direct aan een trottoir (openbare weg), waardoor we geen tuin hebben om in parkeerplaatsen te veranderen. De enige oplossing voor ons zal zijn om een gedeelte van ons huis op te offeren om hier een garage van te maken, maar dit maakt dat we in plaats van 2 studio's er maar 1 zouden overhouden om te verhuren. Een potentieel inkomstenverlies van 50 procent dus.
Ik heb al gekeken in de omgeving om eventueel een garage te huren, maar in heel het dorp is er op dit moment niks te vinden.
Nu kan ik er enigszins inkomen dat er voor een vakantieappartement een nieuwe parkeerplaats moet worden voorzien, maar ik begrijp niet goed dat wij als bewoners ook nog eens een nieuwe garage voor onszelf zouden moeten maken? Kan de gemeente dit van ons eisen?