Geheimhouding persoonsgegevens gemeente

antwerpen1989
Topic Starter

Geheimhouding persoonsgegevens gemeente

#1 , 11 jan 2016 20:57

In Nederland bestaat er zoiets als "Geheimhouding van persoonsgegevens".
Hoe heet dit in Belgie?

Bij het gemeentehuis hadden ze er nog nooit van gehoord.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... gevens-aan

Met dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 11 jan 2016 21:04

Dat bestaat hier niet volgens mij. Wel zitten de gemeentelijke ambtenaren met het beroepsgeheim, dat ze uw gegevens enkel aan derden mogen geven wanneer de wet het toelaat.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2016 21:43

Wet op de privacy speelt hier ook in mee.
strafwet art 458
grondwet art 32

"Die verplichting tot discretie is opgenomen in artikel 9, § 2 van het K.B. van 2 oktober 1937 en is
tevens een algemeen rechtsbeginsel van het recht van het openbaar ambt.

geheimhoudingsplicht.
De geheimhoudingsplicht houdt in dat de ambtenaren vertrouwelijke informatie geheim moeten houden aan iedereen die niet bevoegd is om er kennis van te nemen. Volgens de deontologische code zal het onder meer gaan over:

gegevens over het interne beraad dat aan een administratieve eindbeslissing voorafgaat
zolang die eindbeslissing nog niet is genomen; medische, fiscale, sociale of andere gegevens uit de persoonlijke levenssfeer van andere personeelsleden of burgers; vertrouwelijke commerciële, industriële of intellectuele gegevens.
Ook na de uitdiensttreding blijft de geheimhoudingsplicht gelden. "
uit
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/3 ... 001_AC.pdf.

Reclame

antwerpen1989
Topic Starter

#4 , 12 jan 2016 10:37

Ik dank jullie voor de reacties.

Als ik bij de gemeente zo'n papiertje ophaal, waar opstaat waar in heel mijn leven gewoond heb, en met welke personen, zijn er sommige namen niet zichtbaar voor mij, enkel het rijksregisternummer.

Vandaar dacht ik dat men dit kon afschermen.
Hoe zorgen die personen er dan voor dat ik hun naam niet zie? Zelfs de naam van mijn vader is onzichtbaar, kan 'm alleen niet vragen hoe en wat omdat hij op wereldreis is.

Terug naar “Privacy-bescherming”