- jullie wilden perceel X kopen van de VME
- De tussenpersoon bood de VME aan om stuk X + stuk Y te kopen van de VME, en sloot een verkoopsovereenkomst met de VME ?
- hij wil nu niet meer verkopen, maar ervoor zorgen dat jullie stuk X toch kunnen kopen ?
Als de tussenpersoon zijn verkoopsovereenkomst met de VME wil verbreken, is dat iets tussen hem en de VME. Dat kan hem evenwel geld kosten ...
Ik vermoed dat hij die schadevergoeding (onrechtstreeks) door jullie wil laten betalen.
In alle geval, als jullie hem niet betalen, wat kan er dan gebeuren ?
- hij koopt stuk X + stuk Y, en weigert stuk X aan jullie door te verkopen. Kan, maar blijkbaar wil hij de grond niet (meer) of krijgt hij de koop niet rond ?
- de koop tss tussenpersoon en VME gaat niet door. Daarna kunnen jullie onderhandelen met de VME om stuk X te kopen. Het kan natuurlijk dat hij dan dwars gaat liggen, maar hij is slechts 1 eigenaar van de VME, en heeft dus geen alleenrecht op deze beslissing. Hij kan ook niks bedisselen met de syndicus zonder dat de VME akkoord gaat.
Persoonlijk zou ik IN GEEN GEVAL geld geven aan deze persoon. Ja, 't kan zijn dat je daardoor een "once in a lifetime" mogelijkheid (grond palend aan je eigen grond) mist, maar zoals je zelf zei, "De grond opzich is niet zo intressant door zijn aard en lokatie behalve voor ons omdat hij aansluit op grond dat we al bezitten".
Alleeja, ik vermoed ook dat die persoon geen 5€ voor de moeite vraagt he ...

Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand