mijn verantwoordelijkheid

meesje
Topic Starter

mijn verantwoordelijkheid

#1 , 16 jan 2016 13:39

Gisteravond liep er voor mij een persoon op het trottoir die door onoplettendheid met de rechtervoet van het trottoit kantelde en gilde van de pijn.
Ogenschijnlijk zwaar verzwikte voet, iets gescheurd of gebroken. Aangezien mijn wagen vlakbij stond geparkeerd heb ik die naderbij gereden en heb ik die persoon die zei niet te kunnen lopen opgetild om hem in de wagen te deponeren. Maar helaas ben ik gestruikeld over een riooldeksel met als gevolg dat we beiden op de grond vielen. Heb dan uiteindelijk die persoon toch tot op de spoedafeling van het nabije ziekenhuis kunnen brengen.

Daar werd vastgesteld dat de voet verzwikt ws. Maar door de gezamenlijke val bleken enkele tanden gebroken en moesten er twee sneden in zijn aangezicht worden gehecht. En ja, nu stelt die persoon mij daarvoor verantwoordelijk.
Kan ik veroordeeld worden tot betalen van die lichamelijke schade? Ik was wettelijk toch verplicht hulp te bieden aan een persoon in nood en heb dat ook proberen te doen.
Waar een weg is is een wil.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 16 jan 2016 17:46

Daar gaat u nooit voor veroordeeld worden op basis van de "Good Samaritan" principes. Iemand die een persoon in nood probeert te helpen, gaat nooit vervolgd worden voor goede bedoelingen. Als men dit wel zou doen, zou niemand nog een persoon in nood durven helpen.

Sirkii

#3 , 16 jan 2016 18:07

Ik hoop dat Leen gelijk heeft maar de volgende keer bel je beter gewoon de hulpdiensten en beperk je je tussenkomst tot "levensreddende" tussenkomsten die je beheerst.

Geef voorts de claim in handen van uw familiale voor verdere afhandeling.

Reclame

Mariette

#4 , 16 jan 2016 18:29

Wat een totaal ondankbare en onbeschofte reactie om iemand die hulp aanbiedt nog eens aan te klagen!

Xenophon

#5 , 16 jan 2016 18:36

Ik weet niet of die 'good samaritan' principes in de Belgische wetgeving weerklank krijgen. U had immers ook hulp kunnen bieden door een ziekenwagen te bellen. Wat er wel is, is art. 1382 BW (slagen en verwondingen zal het wel niet worden). Enfin, persoonlijk zie ik niet direct een fout die u zou begaan hebben maar alles hangt uiteraard af van de concrete omstandigheden. Inderdaad, familiale verzekering inlichten en hen alles laten afhandelen.

Zoals Sirkii hierboven zegt: het nodige doen en hulp inroepen maar ook niet meer dan dat, no good deed goes unpunished.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#6 , 16 jan 2016 19:48

Wie gaat bewijzen dat TS dit veroorzaakt heeft, die ondankbare knul was toch gevallen. Heeft hij dit niet in scenario gezet...
Met een verzwikte voet niet meer kunnen opstaan?
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

meesje
Topic Starter

#7 , 16 jan 2016 20:06

Wie gaat bewijzen dat TS dit veroorzaakt heeft, die ondankbare knul was toch gevallen. Heeft hij dit niet in scenario gezet...
Met een verzwikte voet niet meer kunnen opstaan?
Die persoon was vergezeld van een vriend die zich als getuige manifesteert. Ik heb deze namiddag de politie bij mij aan de deur gehad.
Die zijn een verhoor komen afnemen.

Het "slachtoffer" verwacht dat ik de medische kosten betaal, waaronder het plaatsen van drie vaste tandprothesen.
Alsook het werkverlet wegens lichte hersenschudding.
Ik heb het doorgegeven aan mijn familiale. Benieuwd hoe die daar gaan op reageren.

Mijn hulpvaardgheid zal in de toekomst alleszins tot het minimale beperkt worden.
Ik ben er niet goed van.
Ik heb zelf ook wat kneuzingen opgelopen en een pijnlijke nek door dit ongelukkige voorval.

Xenophon

#8 , 17 jan 2016 10:58

Laat uw verwondingen ook vaststellen, dergelijke schadeclaims werken in twee richtingen. Ik zie nu niet onmiddellijk overal samenzweringen maar de aanwezigheid van een getuige was wel handig, waar was die toen hulp moest worden geboden? Uw verzekering zal alleszins best nakijken of de verwondingen effectief recent waren en hij geen 3 prothesen geplaatst krijgt op uw kosten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

meesje
Topic Starter

#9 , 17 jan 2016 19:14

Ik heb alles in het grootst mogelijke detail zowel aan politie als aan mijn verzekering gemeld. Mijn verzekering moet het nu maar uitvechten.
Ikzelf eis niets. De blauwe plekken zullen wel verdwijnen.

meesje
Topic Starter

#10 , 20 jan 2016 19:50

Mijn verzekering (familiale polis) heeft me laten weten dat ze niet tussenbeide komen omdat persoon in kwestie zich vrijwillig heeft laten dragen door mij. Benieuwd wat de verzekering van tegenpartij zal doen.

sloeberken

#11 , 20 jan 2016 19:53

Deze mening deel ik meesje.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon

#12 , 21 jan 2016 08:47

Mijn verzekering (familiale polis) heeft me laten weten dat ze niet tussenbeide komen omdat persoon in kwestie zich vrijwillig heeft laten dragen door mij. Benieuwd wat de verzekering van tegenpartij zal doen.
Hebt u rechtsbijstand bij die familiale polis of elders? Afhankelijk van de reactie van de tegenpartij is dit niet noodzakelijk goed nieuws voor u.

roharro

#13 , 21 jan 2016 10:42

Is het niet zo dat in het slechtste geval dat indien TS zou veroordeeld worden tot de kosten zijn verzekering toch moet vergoeden zelfs als er geen rechtsbijstand in die polis zit?
Er is dan toch bewezen dat de visie van zijn verzekeraar volgens de rechtbank niet klopt?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

meesje
Topic Starter

#14 , 21 jan 2016 11:01

De verzekering zegt dat dit niet valt onder art. 1382 B.W. omdat er stilzwijgende aanvaarding was.
Waarom is dit misschien geen goed nieuws voor mij?

mjers

#15 , 21 jan 2016 11:03

De verzekering zegt dat dit niet valt onder art. 1382 B.W. omdat er stilzwijgende aanvaarding was.
Waarom is dit misschien geen goed nieuws voor mij?
Als uw verzekering niet tussenkomst, en zijn verzekering komt niet tussen? Wie moet er dan betalen denk je?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”