Erfenis vader- moeder naar rusthuis

Oma
Topic Starter

Erfenis vader- moeder naar rusthuis

#1 , 15 jan 2016 23:02

Hallo,

Mijn vader is 15 jaar geleden overleden. Er waren 4 kinderen, 3 zonen, 1 dochter die later gestorven is.
Mijn zus had 4 kinderen, waarvan er nog 3 minderjarig zijn.
Door omstandigheden heb ik geen contact meer met mijn schoonbroer, noch met de kinderen van mijn zus.

Mijn vader had geen testament.
Ik weet dat het vruchtgebruik van ons ma haar huis toebehoort aan ma . Zij beschikt ook over 1/5e van de naakte eigendom, net zoals de 3 zonen.
Mijn zus haar kinderen hebben dan 1/4e van 1/5e van de naakte eigendom.

De 3 zonen hebben nu het volgende beslist:
1) ma gaat naar een rusthuis (de zorg wordt te zwaar voor ons, zeker nu ze dementerend is
2) we gaan haar meubels verkopen
3) we gaan haar huis verhuren om het rusthuis te kunnen betalen
4) haar bankzaken worden door 1 zoon, ik, geregeld (ik heb nu al een bankvolmacht)

Mijn vragen:

1) Wij hebben onderhoudsplicht tov ons ma. De plaatsvervangende erfgenamen niet. Het is dus in ons belang om ervoor te zorgen dat het rusthuis kan betaald worden. Moeten wij de kinderen van ons zus laten weten dat ma naar het rusthuis gaat?
2) De meubels zijn ook van ons vader geweest. Mogen wij deze zomaar verkopen? Is het zo dat elk kind ook een naakte eigendom van de meubels heeft? Moeten wij hun dan laten weten dat we deze meubels gaan verkopen? Moet daar dan een vrederechter bij zijn?
3) De vruchtgebruiker geniet van de huurinkomsten. We moeten echter eerst het huis wat renoveren (nieuwe keukentoestellen, nieuwe verwarmingsketel, ramen laten verven, nieuwe vloer in de living, ...) Mogen wij deze kosten betalen met ma haar geld?
4) kan ik achteraf verantwoordelijk gesteld worden als wij bijvoorbeeld bepaalde uitgaven niet kunnen verantwoorden?
Wij willen zelf de werken uitvoeren onder ons 3'en, maar willen vermijden dat anderen die hun nooit nog laten zien 'meeprofiteren'.

Als we het huis verkopen en ma leeft nog 10 jaar, dan is het huis "opgeleeft" en dan gaan ze bij ons komen aankloppen om bij te betalen. Dus we zitten hier wel mee verveeld!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 16 jan 2016 13:34

Als moeder dement is, heeft ze een bewindvoerder nodig. Wie gaat het huurkontrakt tekenen?

Geen idee hoe uw moeder aan 1/5de blote eigendom gekomen zou zijn. 1/4de kan ik begrijpen.

Uw schoonbroer is eventueel ook nog erfgenaam, als uw moeder eerder overlijdt dan hij.

1) nee
2) U kan de meubels alleen verkopen als alle eigenaars akkoord zijn; of als er een vonnis is.
4) ja

U kunt niet om uw schoonbroer en uw neefjes/nichtjes heen.

Mariette

#3 , 16 jan 2016 18:33

Schoonbroer erfgenaam? Als er kinderen zijn gaat de erfenis van de overleden dochter toch naar haar kinderen?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 jan 2016 19:34

Schoonbroer erfgenaam? Als er kinderen zijn gaat de erfenis van de overleden dochter toch naar haar kinderen?

De schoonbroer kan nog recht hebben op een "uitgesteld vruchtgebruik".
Dat is het geval indien de moeder van de kleinkinderen na haar vader is overleden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”