Vrijstelling 180u PWA

Zillianne
Topic Starter

Vrijstelling 180u PWA

#1 , 08 jan 2016 14:35

Sinds 1/1/2016 zijn enkele bevoegdheden overgedragen van RVA -> VDAB, waaronder controle van actief zoekgedrag naar werk voor werklozen. Na loopbaan van 23j helaas al een tijd werkloos maar ik werk wel als PWA 45u/maand.

In dit geval kwam ik tot nu toe in aanmerking voor mini-vrijstelling (voorwaarde = 180 PWA-uren/6 maand). Dit wordt aangevraagd dmv formulier C79A bij de RVA. (http://www.rva.be/nl/formulieren/c79a)

Ik vroeg mij af of deze regeling met de nieuwe maatregelen nog verder blijft bestaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 08 jan 2016 22:33

op zich niet, maar onthou dat een mini-vrijstelling enkel vrijstelling van de DISPO-procedure betekent. Het verhindert niet dat de VDAB sterker zal inspelen op activering van PWA-werknemers en hen regelmatig zal oproepen om sollicitaties te overlopen.

demonen

#3 , 17 jan 2016 09:41

op zich niet, maar onthou dat een mini-vrijstelling enkel vrijstelling van de DISPO-procedure betekent. Het verhindert niet dat de VDAB sterker zal inspelen op activering van PWA-werknemers en hen regelmatig zal oproepen om sollicitaties te overlopen.
Toch niet meer als je 60 jaar zijt. Bij ons worden zelfs de 50+ers niet meer opgeroepen om te "activeren" wegens gebrek aan jobs en vooral een enorme instroom oudere werklozen.

Reclame

JPV

#4 , 17 jan 2016 14:34

de regeling rond activering van 50-plussers is grond veranderd en bij m'n weten is het pas recent (en in de praktijk nog niet altijd) dat de VDAB de activering overneemt. Beweren dat de 50+'ers niet opgeropen worden klopt overigens al jaren niet, maar ik denk dat er nu wel een héél verscherpte controle zal zijn.

demonen

#5 , 18 jan 2016 13:28

dubbel
Laatst gewijzigd door demonen op 18 jan 2016 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

demonen

#6 , 18 jan 2016 13:31

de regeling rond activering van 50-plussers is grond veranderd en bij m'n weten is het pas recent (en in de praktijk nog niet altijd) dat de VDAB de activering overneemt. Beweren dat de 50+'ers niet opgeropen worden klopt overigens al jaren niet, maar ik denk dat er nu wel een héél verscherpte controle zal zijn.
In mijn stad worden 50+ers niet meer opgeroepen door de vdab. Dat werd mij gezegd door een vdab-medewerkster. De reden is gebrek aan middelen (personeel en geld) en een overaanbod jonge werklozen en vluchtelingen die na 4 maanden toegelaten worden tot de arbeidsmarkt en een gebrek aan vacatures in onze streek en de enorme instroom van oudere werklozen en swt-ers (oa van Ford en toelevering).
De 50+ers krijgen enkel AM- e-mails (automaticly matched) en zijn vrij om daar al dan niet op in te gaan.
In het regeerakkoord staat trouwens dat de opvolging van oudere werklozen in relatie staat tot de middelen en dat is blijkbaar niet het geval.
Er is ook een zeer hoog ziekteverzuim bij het personeel omdat zij de werkdruk niet meer aankunnen.
Er is momenteel nog steeds geen normatief kader betreffende de aangepaste beschikbaarheid. De facto mogen enkel gefilterde vacatures naar oudere werklozen worden verzonden ttz vacatures die geschikt zijn voor ouderen maar ook daar is geen personeel voor om die filtering te doen.
De theorie en de praktijk liggen hier dus ver uit elkaar.
Even een artikel uit Trends aanhalen :
Bij Forem, de Waalse tegenhanger van de VDAB, liep de absenteïsmegraad vorig jaar op tot bijna 10 procent. En dat kost geld.
Voor alle Waalse overheidsdiensten bedroeg de absenteïsmegraad in 2014 7,69 procent, melden de Sudpresse-kranten woensdag. Maar bij Forem, de Waalse tegenhanger van de VDAB, ligt dat gemiddelde hoger, op 9,53 procent, met verschillen tussen de regionale Forem-kantoren.

In Luik gaat het om een absenteïsmegraad van 10,11 procent, in Henegouwen 11,06 procent.

Bovendien blijkt het ziekteverzuim de afgelopen jaren enkel maar toe te nemen, van 8,57 procent in 2010 tot 9,53 procent. Dat stemt overeen met een stijging van ruim 11 procent in vijf jaar tijd.

Vorig jaar bleef 5,04 procent van het personeel van Forem minder dan één maand weg van de werkvloer. 2,01 procent was tussen 1 en 6 maanden onbeschikbaar, en 2,48 procent kon langer dan een half jaar niet aan de slag. Kostprijs van het ziekteverzuim bij Forem: 9,5 miljoen euro.

Terug naar “Werkloosheid”