problemen met mazout

kenny1991
Topic Starter

problemen met mazout

#1 , 15 jan 2016 16:24

hallo.
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
ik en mijn moeder wonen sinds 5 december in een oud appartementmet enkel glas en weinig issolatie .
sinds 2 weken geleden hebben we het aan de stok gekregen met de verhuurder die onder ons woont.
inv. met het mazout en het verbruik.
onze verwarming en warm water werkt op mazout.
de verhuurder vraagt 1500 euro voor de koste van de mazout.
maar de vorige eigenaar heeft deze mazout all betaald , en die laat ons weten dat ze maar 1000 euro vraagt .
nu de verhuurder vraagt 1500 euro die wij niet kunnen neer tellen en de vorige eigenaar vraagt 1000 euro die wij ook niet zomaar kunnen ophoesten momenteel .
nu heeft de verhuurder de mazout afgesloten en kunnen wij ons niet wassen en is het 11 grade in mijn kamer en de woonruimte .
wij gebruiken nu een petroleum vuurtje voor de woonruimte en de slaapkamers maar dat kost ons elke week ongeveer 50 tot 60 euro , en we kunnen ons nog altijd niet wassen.
nu is mijn vraag kunnen zij dit zomaar doen zeker in deze winterperiode ? wij stelde voor om elke maand een bedrag te storten van 50 of 100 euro maar dit willen ze niet zij willen in 1 smak 1000 euro.( want 1500 euro gaan we niet betalen aan iemand dat geen recht heeft op dit geld ) .
ik hoop dat jullie ons kunnen helpen .
mvg kenny

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 16 jan 2016 08:29

Kijk inderdaad in uw contract over wat er staat m.b.t. kosten verwarming. U betaalt aan de partij die vermeld staat in het contract, na voorlegging van de factuur en herleid pro rata temporis. Het moet gaan over de werkelijke kosten, er mag geen winst worden op gemaakt.

Wordt niet meegewerkt: aangetekende brief om de verhuurder in gebreke te stellen, 2 dagen geven om het in orde te brengen en naar de vrederechter bij hoogdringendheid.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2016 09:36

Heb jij dan geen ontvangstbewijs voor de betaling aan de oorspronkelijke verhuurder???

Reclame

KJ86

#4 , 17 jan 2016 22:05

De verhuurder is in zijn recht, als de gasrekening niet betaald wordt, sluit eandis ook de meter af zonder een minimum aan comfort te leveren.
Als ik de verhuurder was, zou ik wel een clausule in het contract lassen zodat er geen discussie mogelijk is.
De verhuurder is ook geen kredietinstelling, verwachten dat die de stookolie voorschiet is dan ook flauwekul.

sloeberken

#5 , 17 jan 2016 23:02

De verhuurder is in zijn recht, als de gasrekening niet betaald wordt, sluit eandis ook de meter af zonder een minimum aan comfort te leveren.
Als ik de verhuurder was, zou ik wel een clausule in het contract lassen zodat er geen discussie mogelijk is.
De verhuurder is ook geen kredietinstelling, verwachten dat die de stookolie voorschiet is dan ook flauwekul.
Klopt niet, nog nooit van budget meters gehoord. Zolang we niet weten over de hoeveelheid liters, is €1500 heel veel geld.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#6 , 17 jan 2016 23:12

Dat bedoel ik !
Een budgetmeter voor gas sluit zich volledig af als het krediet op is, voor elektriciteit wordt een minimum geleverd.

k.b.

#7 , 18 jan 2016 10:29

Het gaat toch niet op dat een verhuurder nu de beslissing neemt om een grote hoeveelheid stookolie "in te slaan" omwille van de lage prijs en hier dan speculatief te gaan omspringen met deze voorraad ...
Ik kan best aanvaarden dat de verhuurder wenst dat zijn huurder tussenkomt in de kosten voor aankoop van de brandstof ... dit naar rato van een geschat verbruik om bvb deze winter door te komen ...

Maar het is niet de bedoeling dat er een soort "vloeibare waarborg" in een tank van 5000 liter wordt afgevuld ...

Indien er bij het verstrijken van de huurovereenkomst nog een restant stookolie is gebeurt er vermoedelijk het volgende ...
- De prijs is gestegen ... de verhuurder is bereid over te kopen aan de effectief betaalde prijs ...
- De prijs is gedaald ... dat is een probleem ... de verhuurder stelt voor dat de huurder zijn aandeel stookolie overlaat aan de volgende huurder ... ( weg probleem )

k.b.

Xenophon

#8 , 18 jan 2016 10:47

Het enige wat m.i. relevant is voor TS is hetgeen werd overeengekomen in de huurovereenkomst m.b.t. de kosten van verwarming, wetende dat indien deze forfaitair bepaald zijn, de omzetting steeds mag gevraagd worden naar de werkelijke kost:

§ 2. Iedere partij kan te allen tijde aan de vrederechter de herziening van de forfaitaire kosten en lasten vragen of de omzetting ervan
in werkelijke kosten en lasten.

De rechter doet inzonderheid uitspraak op grond van de ontwikkeling van de werkelijke uitgaven. Hij beslist tot de omzetting indien zij mogelijk
is.

Wat een vorige verhuurder betaald of niet betaald heeft daarvan, onderliggende motieven van de verhuurder etc maakt voor TS allemaal niet uit en hij hoeft er zich niet om te bekommeren. De verhuurder dient echter de kosten te kunnen aantonen en indien wat hij voorstelt (vb de volledige verwarmingskost bij TS leggen) kennelijk niet correct is dan kan daartegen opgekomen worden bij de vrederechter wegens niet overeenstemmend met de werkelijkheid, of kan gevraagd worden dat een aparte meter wordt geïnstalleerd in de toevoerleiding die naar TS zijn appartement gaat.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

KJ86

#9 , 18 jan 2016 10:54

Graag een aantal meningen over de vraag.
TS vraagt of dat de verhuurder de stookolie zomaar mag afsluiten en dat de verhuurder mag weigeren om akkoord te gaan met een afbetalingsplan.

Xenophon

#10 , 18 jan 2016 11:11

Ik meen dat de verhuurder op zijn minst een ingebrekestelling zou moeten sturen vooraleer af te sluiten. Voorts meen ik dat voor zover de te betalen kost bepaalbaar en bepaald is, het contract zal vastleggen hoe de betaling dient te gebeuren op basis van de facturen. Het is geen plicht van de verhuurder om betalingsfaciliteiten toe te staan of een deelbetaling te aanvaarden. Desgewenst kan de huurder deze vragen op basis van art 1244 BW, aan de vrederechter.

KJ86

#11 , 18 jan 2016 12:09

Aangezien we met twee dezelfde mening hebben, kunnen we ervan uitgaan dat de verhuurder de stookolie mag afsluiten.
Het afbetalingsplan mag de verhuurder weigeren, maar kan de huurder eventueel bekomen via het vredegerecht.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 jan 2016 12:39

Aangezien we met twee dezelfde mening hebben, kunnen we ervan uitgaan dat de verhuurder de stookolie mag afsluiten.
Het afbetalingsplan mag de verhuurder weigeren, maar kan de huurder eventueel bekomen via het vredegerecht.
Laten we er toch maar vanuit gaan dat de wetgeving voorrang heeft op uw mening, zelfs als u denkt met twee te zijn. Het energiedecreet bepaalt wanneer een consument mag afgesloten worden van zijn energievoorzieningen, en dit kan bij wanbetaling enkel na een te volgen procedure die de locale adviescommissie consulteert.

Xenophon

#13 , 18 jan 2016 12:55

Laten we er toch maar vanuit gaan dat de wetgeving voorrang heeft op uw mening, zelfs als u denkt met twee te zijn. Het energiedecreet bepaalt wanneer een consument mag afgesloten worden van zijn energievoorzieningen, en dit kan bij wanbetaling enkel na een te volgen procedure die de locale adviescommissie consulteert.
Corrigeer mij indien fout maar ik dacht dat die bepalingen sloegen op netbeheerders en betrekking hadden op gas en elektriciteit. Ik ken de details van dat decreet niet maar waar staat zoiets bepaald voor stookolie die voorzien wordt door een particulier/verhuurder?

kenny1991
Topic Starter

#14 , 18 jan 2016 13:19

alvast dank u voor u reacties.
voor de duidelijkheid de huisbaas vraagt 1500 en zegt dat het 3000 liter is.
maar de vorige huurder van dit appartement heeft de mazout zelf betaald en niet de huisbaas .
en de vorige huurder zegt dat hij 1000 euro vraagt want het is maar 2000 liter dat hij heeft aangekocht .
maar wij kunnen dit niet in 1 maal betalen dus wij stelde een afbetaling voor per week een soms over te dragen of per maand maar dit wilde de vorige huurder niet hij wil de som van 1000 euro in 1keer in zijn handen hebben , maar wij hebben nog geen factuur gezien van die aankoop.
nu blijft de vraag mag de huisbaas de mazout zomaar uitzetten zonder communicatie te hebben met de vorige huurder die de mazout heeft betaald.
en mag de vorige huurder zeggen dat de mazout af moet blijven tot zij hun geld hebben en ons in de kou laten zitten . en even ter info het is in de woonruimte nu 9 graden dus niet echt goed leefbaar denk ik .
en in het huurcontract staat dat de mazout moet betaald worden aan de huisbaas of de vorige huurder ( dus degenen die het betaald heeft voor ons ) .
verder staat er niks in over de betaalwijze .
alvast bedankt voor de hulp
Laatst gewijzigd door kenny1991 op 18 jan 2016 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Xenophon

#15 , 18 jan 2016 13:22

Maar wat staat er LETTERLIJK in uw contract over de kosten van verwarming?

Terug naar “Huren”