problemen met mazout

KJ86

Re: problemen met mazout

#16 , 18 jan 2016 13:26

De forumgebruikers spuien hun mening over van alles en dat kan zeker geen kwaad. We leren daar allemaal uit.
Ik vind wel als er een simpele vraag gesteld wordt, dat we ook nog de moeite moeten doen om daarop te antwoorden en ons niet verloren discussiëren in randinformatie.

Xenophon heeft een onderbouwd antwoord gegeven met een verwijzing naar het BW.

Niet betalen => geen mazout!
Wat wil je nog meer?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 18 jan 2016 13:28

Wat er exact in het contract staat.

sloeberken

#18 , 18 jan 2016 13:30

Niet betalen => geen mazout!
Wat wil je nog meer?
Zou deze regel niet lang verleden tijd zijn, heeft TS deze besteld of de verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Xenophon

#19 , 18 jan 2016 13:49

@kenny: de vorige huurder had dat bij zijn vertrek moeten regelen met de verhuurder; hij heeft de sleutels overhandigd, de waarborg teruggekregen en de zaak is nu afgehandeld voor hem. U hebt geen overeenkomst met de vorige huurder maar met de verhuurder. De verhuurder kan u wel niet om het even wat vragen voor de stookolie: hij dient een factuur te voorzien en u moet in staat zijn om te bepalen dat u effectief krijgt waarvoor u betaalt. Uw contract zit gewoon slecht in elkaar. Het ware slimmer geweest te bepalen dat de vorige huurder een volle tank diende achter te laten bij vertrek en u ook wanneer u vertrekt.

Probleem is dat indien de verhuurder met een geldige factuur komt en kan bewijzen dat de rekening die hij presenteert overeenstemt met de werkelijkheid, hij niet verplicht is u gespreide betaling toe te staan.

Die tank wordt enkel door u gebruikt? klopt dat?

Indien u niet kan betalen en de verhuurder wil niet weten van spreiding en dat is contractueel niet voorzien (een bedrag per maand als provisie voor de verwarming) dan zal u naar de vrederechter moeten trekken en daar gespreide betaling vragen. Als u recht hebt op een pro-deo advocaat zou ik u aanraden er één op te zoeken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

kenny1991
Topic Starter

#20 , 18 jan 2016 14:26

er staat in het huurcontract ( in geval van verwarming op stookolie, verbind de huurder zich bij zijn/haar intreden de aanwezigen stookolie over te kopen aan de dan geldige prijs . dit bedrag zal het zij aan uitredende huurder , hetzij aan de eigenaar betaald worden. de verhuurder verklaard dat de stookolietank beantwoord aan de toepasselijke wetgeving en aan de milieuvergunning / aan de verklaring houdende toelating tot axploitatie van de tank . de verhuurder overhandigt een kopie van het dichtsheidatest aan de huurder . de huurder mag in of op het goed geen stookolietank installeren of laten installeren zonder voorafgaandelijke schriftelijke akkoord van de verhuurder . ) dit is wat er in het contract staat .en de tank word alleen door ons gebruikt.
maar de vorige huurder en de verhuurder liggen in proces voor de borg en daarom wild hij het geld in 1 keer in zijn handen hebben , all weet ik niet of dat er iets toe doet .

Xenophon

#21 , 18 jan 2016 15:05

Wat een puinhoop......

Zend een ingebrekestelling naar de verhuurder, vraag de voorlegging van een bewijskrrachtig stuk dat aanduidt welke werkelijke kost u hem dient te betalen voor de stookolie die in de tank zit. Trek u geen fluit aan van de problemen die hij heeft met de ex-huurder, noch van het gekoer van die ex huurder waarmee u geen contract heeft.

Komt hij niet over de brug, ga dan naar de vrederechter en vorder daar de onmiddellijke herstelling van de stookolietoeveoer, de bepaling van een te betalen bedrag voor de stookolie aanwezig in de tank en vraag aan de rechter de gunst van spreiding van betaling op basis van art. 1244 BW. Die gespreide betaling is wel een gunst, de rechter moet daar niet op ingaan, dat dient u goed te beseffen.

Ik sta altijd verbaasd van de 100 manieren waarop mensen zich het leven moeilijk maken terwijl het eigenlijk zeer eenvoudig zou kunnen zijn....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

k.b.

#22 , 18 jan 2016 15:07

Als ik dat zo hoor dan heeft de huurder ook het recht om 1000 liter nieuwe stookolie te bestellen en deze in dezelfde tank te laten doen en deze "op te stoken" ...
het "alsluiten" van de stookolie lijkt mij alvast een maatregel die "genotsbeperking" inhoudt ...
Mag ik trouwens eens vragen hoe het mogelijk is dat de vorige huurder het pand verlaat en 3000 liter van zijn stookolie achterlaat ? ieder normaal mens zou dit toch enigsinds beter proberen inplannen ...

k.b.

Xenophon

#23 , 18 jan 2016 15:14

....het is gewoon allemaal abominabel slecht geregeld. een goeie regel zou zijn: volle tank krijgen bij intrede en volle tank achterlaten bij vertrek, ongeacht de prijs (zoals een huurwagen, soit). Ofwel opname bij vertrek, vergoeding op basis van de factuur door de eigenaar aan de vertrekkende huurder, overname op dezelfde basis door de intredende huurder. Alles contractueel vastgelegd.

Maar wat doen ze: een contract maken met een totaal onduidelijke bepaling die uiteraard onmiddellijk aanleiding geeft tot betwisting en een zekere bron van inkomsten is, minstens voor de advocaten.

sloeberken

#24 , 18 jan 2016 15:53

Hoeveel liter in nog in die tank.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

k.b.

#25 , 18 jan 2016 16:02

Blijft nog altijd dat er in de overeenkomst duidelijk staat dat er dient verrekend te worden "aan de dan geldende prijs" ...
En op 5 januari betaalde ik 1035 euro voor 2600 liter ... (stookolie extra) en ondertussen is er nog een prijsdaling geweest ...

Ik zou het in deze logisch vinden dat de "inhoud" van de stookolietank zou opgenomen zijn in de plaatsbeschrijving die is opgemaakt bij intrede ...

Ik volg tevens de stelling dat deze huurder enkel een overeenkomst heeft met de verhuurder ... maar de inhoud van de stookolietank lijkt mij geen eigendom te zijn van de verhuurder , eerder van de vorige huurder ... met welk recht sluit deze verhuurder dan de stookolieleiding af ...
Het is gewoon om miserie vragen ... en ook de ex-huurder heeft dit in de hand gewerkt ... door de grote voorraad die hij achterlaat bij het verlaten van het pand ...
De discussie was veel éénvoudiger geweest met 500 liter in de tank ...

k.b.

kenny1991
Topic Starter

#26 , 18 jan 2016 16:48

jullie zijn allemaal bedankt voor de uitleg en raad die jullie allemaal hebben gegeven !!
ik heb zonet ook uit woede naar mijn advocaat gebeld en blijkt dat de huurder geen recht heeft om te kraan toe te draaien van de stookolie.
zo ontneemt hij ons het recht op vredig wonen en dat mag bij wet niet.
en wat de prijs betreft blijkbaar is er nergens een factuur of aankoop bewijs te bespeuren ook niet bij de vorige huurder.
dus een ingebrekestelling sturen morgen en dan heeft hij 48uur om de kraan open te draaien of anders vrederechter.
nog is dank jullie voor de raad :)

KJ86

#27 , 18 jan 2016 17:08

Weeral iets bijgeleerd.
Ik ga nog heel slim worden!

Xenophon

#28 , 18 jan 2016 17:21

Vraagje van 5 cent om iedereen slimmer te maken: wie is momenteel de eigenaar van de stookolie in de tank? De vorige huurder (stel dat hij deze betaald heeft) of de huidige verhuurder aangezien de stookolie in de tank een roerend goed is?

Als de verhuurder eigenaar is, wat let hem dan om zijn roerend goed uit de tank te laten verwijderen en TS droog te leggen zonder de kraan te sluiten? :twisted:

KJ86

#29 , 18 jan 2016 17:54

Mijn bericht was sarcastisch.
TS kan niets doen op het vredegerecht. De verhuurder is in zijn recht om de tank af te sluiten. Er is zelf nog niet bepaald, hoeveel er effectief in de tank zit.
Het is redelijk simpel!
TS , verhuurder en vorige huurder spreken af aan de tank.
Rekenen uit aan de hand van het volume, hoeveel liter er in de tank zit.
TS rekent uit hoeveel hij verschuldigd is aan de eigenaar van de stookolie (huidige literprijs volgens het contract).
TS betaalt aan de eigenaar van de mazout en vraagt een ontvangstbewijs.
TS kan terug stoken.

JPV

#30 , 18 jan 2016 17:59

Op basis van wat zou de verhuurder het recht hebben om de tank af te sluiten? Hij mag in de woning zelfs niet ongevraagd binnen...

@OP: is er een plaatsbeschrijving van de woning waar iets over de tank vermeld staat?

Terug naar “Huren”