Ontvangstmachtiging: zelfstandige

wijtwee
Topic Starter

Ontvangstmachtiging: zelfstandige

#1 , 18 jan 2016 13:22

Hallo

ik heb van de rechter een ontvangstmachtiging gekregen omdat mijn ex dikwijls dreigt om de alimentatie niet te betalen. De laatste tijd gaat het van kwaad naar erger. Na enkele aangetekende schrijvens is het zo ver, we gaan over tot het uitoefenen van dit deel van het vonnis.
Nu heb ik (denk ik) wel één probleem: mijn ex is zelfstandige geworden. Hoe kan ik dan in godsnaam zijn werkgever vragen om rechtstreeks uit te betalen? Hij is zijn eigen werkgever...

Weet iemand raad?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 18 jan 2016 13:45

Eventueel belasting/btw tegoeden?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2016 14:09

De ontvangstmachtiging is er normaal gesproken niet alleen voor het loon dat door een werkgever wordt uitbetaald, maar voor alle sommen die derden aan de schuldenaar uitbetalen. Dat kan dus bijvoorbeeld ook de huur zijn die huurders betalen en bij zelfstandigen wat cliënten moeten betalen.

Reclame

Xenophon

#4 , 18 jan 2016 18:39

Is het in praktijk niet eenvoudiger om eenvoudigweg een deurwaarder of (gratis voor de schuldeiser maar er dienen 2 gemiste betalingen te zijn) via DAVO beslag te laten leggen ter betaling van vervallen schulden eerder dan via een ontvangstmachtiging rechtstreeks geld trachten binnen te krijgen?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

wijtwee
Topic Starter

#5 , 21 jan 2016 08:59

Is DAVO er niet alleen maar voor mensen die een bepaald maximum bedrag verdienen?

Xenophon

#6 , 21 jan 2016 09:23

Neen, ze vorderen in voor iedereen. Om voorschotten te krijgen op achterstallige onderhoudsgelden is er wel een vrij lage inkomenslimiet.

Indien het snel moet gaan werkt u best zelf via een deurwaarder, nadeel is dat u telkens de kosten dient voor te schieten.

DAVO kan in actie komen wanneer er twee niet uitgevoerde betalingen zijn. Het proces is (veel) trager dan een deurwaarder maar het voordeel is dat het gratis verloopt (voor de schuldeiser althans) en dat éénmaal ze beginnen de schuldenaar terechtkomt in een bijna geautomatiseerde molen waarbij de administratie bevelen tot betaling gaat verzenden, fiscale tegoeden gaat blokkeren, zelf deurwaarders op pad stuurt om beslag te leggen etc. U kan beter schuldeiser zijn dan hen als schuldenaar achter uw veren krijgen want ontkomen is bijna onmogelijk behalve indien men werkelijk terminaal aan de grond zit (zelfs dan laten sommige ontvangers beslag leggen op HEEL de uitkering, kwestie van een signaal te zenden).

Zoals gezegd 1 nadeel: traag.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Echtscheiding”