Graag had ik geweten of iemand juist weet hoe het in elkaar zit met mijn situatie :
Ik heb via vastgoedkantoor een appartement gehuurd met mijn ondertussen ex-vriend, wat dus ook de reden is waarom we beide uit het appartement zijn.
Eerst hadden we een contract getekend van 1 jaar, wat we ook hebben uitgedaan. En daarna kon je dit stilzwijgend laten overlopen naar een contract van 9 jaar of zelf aangetekend om een verlening vragen van 2 jaar (waardoor je dus aan contract van korte duur komt).
Aangezien het de eerste keer was dat we een appartement huurden, en dus wel degelijk van plan waren die 2 jaar nog uit te doen (en ondertussen overwegen ergens te kopen) had ik dus een brief verstuurd voor verlenging van 2 jaar. Maar door omstandigheden is dit dus misgelopen.
Blijkbaar kon je een contract van 9jaar gewoon opzeggen mits een schadevergoeding en een contract van korte duur dus niet.
In mijn contract van 2 jaar staat dat noch huurder, noch verhuurder dit contract vroegtijdig kunnen opzeggen, tenzij anders gespecifieerd.
Dus nu zouden we een nieuwe huurder moeten vinden, anders moeten we nog blijven betalen tot einde contract (februari 2017).
Nu zijn beide contracten geregistreerd, samen met de algemene huurvoorwaarden, wat niet verplicht is van bij te registreren.
En in de algemene huurvoorwaarden staat wel dat een contract van 3 jaar vroegtijdig kan opgezegd worden mits schadevergoeding. (deze pagina's zijn wel niet ondertekend)
Ook ken ik de verhuurder redelijk goed, en ik weet dat er reeds 2 kandidaten geïnteresseerd zijn (iemand met hond & iemand met beperkt inkomen), maar die nemen ze blijkbaar niet, omdat hij wacht op betere kandidaten. Dit is waarschijnlijk ook zijn volste recht?
Kan iemand mij helpen en zeggen welke opties ik heb aub?