Grond verkocht .

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Grond verkocht .

#16 , 05 jan 2016 16:19

Hoe gaat TS kunnen staven dat er "dwang" was?
Dan moet hij al gaan beweren dat er een wapen of minstens fysische dwang aan te pas kwam.
Mogelijks dus valse verklaring afleggen....
Anders is het gewoon een burgerlijke aangelegenheid tussen twee partijen. Daarin komt geen politie tussenbeide.
Ze komen toch ook niet tussenbeide voor slechte zakelijke deals?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#17 , 06 jan 2016 12:38

TS heeft blijkbaar vrijwillig en bij volle verstand getekend. Als er bedreiging is en men laat u een verkoopsovereenkomst tekenen met een pistool tegen het hoofd, dan gaat u daarna toch stante pede naar de politie, niet een maand later wanneer het besef doordringt dat men zich laten rollen heeft.

Ik denk niet dat er veel (legale) mogelijkheden zijn om eronder uit te komen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Milo72

#18 , 14 jan 2016 15:59

U schrijft dat de grond verkocht werd voor iets meer dan de helft (pakweg 60% van de aankoopprijs ?).

Dan kan de verkoopsovereenkomst toch verbroken worden mits betaling van 10% schadevergoeding op de verkoopprijs (in casu 6% van de aankoopprijs).

Als de grond later verkocht wordt aan 100% van de aankoopprijs, recupereert u zo toch 34 % van de 40% die u nu kwijt zou zijn ... :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

LeenW

#19 , 14 jan 2016 16:02

Ik gok dat de koper dan eerder via de rechtbank de uitvoering van de koop gaat eisen. Die "gratis" 6% is niets vergeleken met een grond die men aan 60% van de waarde zou kunnen kopen.

prado
Topic Starter

#20 , 15 jan 2016 10:11

Het laatste wat ik ervan weet .
Ze is naar een advocaat geweest en die ging zien dat hij geen notaris wist die het ongedaan kon maken .

Freelegaladvice

#21 , 19 jan 2016 21:01

De wet zegt hierover het volgende:

Art. 1674. Indien de verkoper in de verkoopprijs van een onroerend goed voor meer dan zeven twaalfden is benadeeld, heeft hij het recht om de vernietiging van de koop te eisen, ook al had hij bij het contract uitdrukkelijk afstand gedaan van het recht om die vernietiging te vorderen, en al had hij verklaard de meerdere waarde te schenken.

Art. 1675. Om te weten of er benadeling voor meer dan zeven twaalfden is, dient men het onroerend goed te schatten volgens zijn staat en zijn waarde op het ogenblik van de koop.

Art. 1676.De eis is niet meer ontvankelijk na verloop van twee jaren te rekenen van de dag van de koop.
Die termijn loopt tegen (...), (vermoedelijk afwezigen) en [1 personen beschermd krachtens artikel 492/1]1 en tegen minderjarigen die in de plaats komen van een meerderjarige verkoper. <W 2003-02-13/36, art. 18, 007; Inwerkingtreding : 01-06-2003> <W 2007-05-09/44, art. 36, 12°, 011; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
Die termijn loopt eveneens en is niet geschorst gedurende de tijd bedongen voor het recht van wederinkoop.

Xenophon

#22 , 19 jan 2016 21:22

Niet van toepassing hier aangezien TS stelt dat verkocht werd aan iets meer dan de helft van de waarde. Inroepen van benadeling volgens 1674 vereist een verkoopprijs van minder dan 5/12 van de waarde. Kan geprobeerd worden indien nog wat 'rek' zit op de schatting maar de koper zal uiteraard niet bij de pakken blijven zitten. Stel waarde=100, dan zou dit artikel spelen bij een verkoopprijs <41.6.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Kopen”