Huurbaas

sloeberken

Re: Huurbaas

#16 , 19 jan 2016 22:05

sloeberken

Ik zeg niet dat de verhuurder gelijk heeft maar de aanpak moet anders.
In het geval van een kotstudent kan het ook als volgt opgelost worden:

Stap 1) verhuurder aanspreken op zijn gedrag (dit werkt niet bij TS)
Stap 2) ouders laten bellen naar de verhuurder, die dwingen meestal wat meer respect af
Stap 3) ingebrekestelling sturen via een AS
Stap 4) verhuizen (TS verblijft er al anderhalf jaar, studentcontracten worden meestal aangegaan voor een jaar)
Stap 5) Verzoening voor de vrederechter of procedure voor de vrederechter, afhankelijk van de ingesteldheid van de verhuurder

Strafrechtelijke vervolging kan in mijn ogen enkel als de verhuurder de kamer betreedt voor een misdrijf te plegen. Diefstal, vernieling, aanranding,....
De politie zal dan niet lachen maar onmiddellijk optreden.
Dit komt uit een heel ver land, met andere wetgeving en cultuur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#17 , 19 jan 2016 22:41

@ JPV
de mogelijkheid dat een verhuurder aan een huurster een andere bedoeling heeft met die vraag sluit je uit?
Wat bedoel je daar mee?
zijn stekkers ineens uit het stopcontact
Kan betekenen dat de verhuurder zich stoort aan sluipverbruikers of misschien zat er ergens een korstsluiting en moest de verhuurder zoeken om de installatie terug in gang te krijgen.

Stap 4 komt uiteraard voor stap 5,
Aangezien TS daar al anderhalf jaar woont, kende ze waarschijnlijk het gedrag van haar verhuurder door haar eerste jaar. Ze had dit schooljaar gewoonweg ergens anders een kot kunnen huren.

@ sloebereken

Ik snap niet wat je tegen mijn stappenplan kan hebben, veel eenvoudiger en efficiënter dan uitgelachen te worden bij de politie.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 20 jan 2016 00:09

@KJ86
Politie daar mee lachen, ik denk het niet hoor.
Die zullen netjes PV opstellen wegens huisvredebreuk en de verhuurder vriendelijk uitnodigen voor verhoor.
Ik ken trouwens enkele verhuurders die na een aangenaam verblijf na verhoor in amigo nog een bezoekje mochten brengen aan een paleis en daar verwelkomt werden door een vertegenwoordiger van de Koning.
Dit soort zaken zou ook nog een IFG kantje kunnen krijgen gezien TS spreekt van spullen verplaats ... mogelijk iets sexueel.
Per toeval ken ik een case die kort geleden voor een KI is gekomen en waar aan betrokkene zelfs een bonus verblijf werd aangeboden op kosten van de gemeenschap.
art 15 van de GW is geen vodje papier maar hier duidelijk van toepassing.
Ter uwer info
Art. 15. De woning is onschendbaar; geen huiszoeking kan plaats hebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.
Gezien de eigenaar niet beschikt over die bevoegdheid mag hij daar in die kamer niet binnen. Politie mag behoudens heterdaad en gelijkgestelde zaken niet zonder bevelschrift in een kamer die bewoont wordt - dit ongeacht of men eigenaar huurder of feitelijke gebruiker zelfs kraker is.

Aan TS als het een gewoon klavierslot is bij een slotenmaker een insteekslot kopen een soort cilinderslot dat men in het sleutelgat steekt en het zo ontoegankelijk maakt.
http://www.angelfire.com/sc2/stalking/huisvrede.html
http://www.juridischforum.be/forum/view ... k&start=15

Reclame

JPV

#19 , 20 jan 2016 05:44

@ JPV
de mogelijkheid dat een verhuurder aan een huurster een andere bedoeling heeft met die vraag sluit je uit?
Wat bedoel je daar mee?
zijn stekkers ineens uit het stopcontact
Kan betekenen dat de verhuurder zich stoort aan sluipverbruikers of misschien zat er ergens een korstsluiting en moest de verhuurder zoeken om de installatie terug in gang te krijgen.

Stap 4 komt uiteraard voor stap 5,
Aangezien TS daar al anderhalf jaar woont, kende ze waarschijnlijk het gedrag van haar verhuurder door haar eerste jaar. Ze had dit schooljaar gewoonweg ergens anders een kot kunnen huren.

@ sloebereken

Ik snap niet wat je tegen mijn stappenplan kan hebben, veel eenvoudiger en efficiënter dan uitgelachen te worden bij de politie.
KJ86,

zowel voor dit topic als in diverse andere topics ga je steeds uit van het goeie van de verhuurder en negeer je de mogelijkheden dat deze slechte bedoelingen had. Bovendien probeer je een situatie op te lossen doordat de huurder toegeeft en de verhuurder gewoon verder kan doen. Dit is geen juridisch antwoord en is ook geen "bemiddeling" of een gulden middenweg. Gelieve je dus hier en in het vervolg te onthouden van dergelijke antwoorden. Zoniet zullen we maatregelen moeten nemen omdat anderen steeds meer energie moeten steken in het ontkrachten van je reacties, tijd die men beter in andere zaken kan steken.

Het is in deze topic nergens gesteld dat de OP de wens heeft om een andere kamer op te zoeken, zij wil gewoon haar rust terug. Die rust krijgt ze natuurlijk ook als ze weggaat, maar wie op deze manier antwoordt kan in echtscheidingstopics ook altijd antwoorden dat men maar zijn partner het volledige verblijfsco-ouderschap moet geven en 500 euro alimentatie per kind betaalt. Dan zal de tegenpartij in vele topics ook tevreden zijn en zal het ook "opgelost" zijn, maar er is daarom geen bevredigende situatie voor de huurster. Zij moet nog enkele maanden daar blijven wonen en met een AS zal zoiets niet opgelost zijn gezien hij reeds te kennen heeft gegeven dat het haar zaken niet zijn.

In deze vraagt de huisbaas terwijl een jonge studente op bed ligt, wat ze daar aan het doen is. Dat zal de politie zonder twijfel héél ernstig nemen omdat ze weten dat dit bijbedoelingen kan hebben. Dat hij niet enkel stopcontacten uittrekt, maar ook zaken verplaatste, was je waarschijnlijk ook ontgaan. Laat het duidelijk zijn, ook uit een andere reactie, dat de politie dit héél serieus zal nemen en het de meest eenvoudige manier is om dit, samen met een ander slot, definitief op te lossen.

KJ86

#20 , 20 jan 2016 09:57

Hier op het forum willen ze het strafrecht misbruiken. Dit is een zaak die perfect burgerrechtelijk kan opgelost worden. Het advies is altijd om een verhuurder gelijk te stellen met een crimineel en de zaak correctioneel af te handelen.
Als er sprake is van belaging of aanranding, dan moet TS onmiddellijk weg uit dat huis en moet de politie die persoon arresteren (van mij mag dat zelf met politiegeweld).
Als het echter om een verhuurder gaat die de privacy niet respecteert omdat hij denkt dat zijn huurder moet geholpen worden in het beheer van het dagelijks leven. Sorry, dat zijn geen criminelen, gewoon domme mensen.

Je mag van mij zoveel dreigen als je wilt, zolang dat mijn account geldig is, zal ik antwoorden op dat soort onzin.

JPV

#21 , 20 jan 2016 10:04

Waarom zou TS weg moeten uit dat huis? Verhuurder moet duidelijk het signaal krijgen dat huisvredebreuk een ernstige inbreuk is. Dat zal hij niet krijgen als TS onmiddellijk weg gaat uit die woning, gezien ze het recht niet heeft om het contract direct te verbreken zonder kosten (en de huurder dan dus vrij spel heeft).

Niemand beweert hier dat een verhuurder automatisch een crimineel is. Dan zouden diverse mensen die hier reageerden zichzelf als crimineel beschouwen. Bij herhaaldelijk plaatsen van (d)erge(r)lijk advies, zullen we toch moeten ingrijpen. Je bent al genoeg op je fouten gewezen door meerdere personen.

Getekend, een verhuurder (en geen crimineel dus)

mjers

#22 , 20 jan 2016 10:05

@ KJ86 ik denk dat je beter stopt met deze discussie, dit slaat werkelijk nergens op.

Het is absoluut niet normaal dat een vrouw van om en bij de 20 jaar op dergelijke manier ongewenst bezoek krijgt van een verhuurder. Dit is per definitie huisvredebreuk en dus strafbaar. Heeft niets te maken met het "strafrecht misbruiken."
Ook is het niet goed te praten dat de verhuurder te pas en te onpas zichzelf toegang verschaft tot de woning van TS. Domme mensen of niet, ook zij moeten de wet naleven.

Het algemeen advies is dan ook om klacht in te dienen bij de politie.

sloeberken

#23 , 20 jan 2016 10:10

KJ86 een conflikt oplossen in der minne is altijd de beste manier van handelen. Maar de meeste mensen vragen hier juridisch advies, omdat het meestal niet meer in der minne oplosbaar is.
Ik heb totaal geen probleem met u, laat dat duidelijk zijn.
Een rechtssysteem kan je enkel in stand houden als er wetten zijn.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 20 jan 2016 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers

#24 , 20 jan 2016 10:10

Ik woon nu ongeveer anderhalf jaar in mijn huidige kamer. Mijn huisbaas die hier zelf ook woont komt regelmatig op Mijn kamer als ik er niet ben. Steeds zeg ik er wat van maar het helpt niet nu wilt hij ineens een gesprek omdat hij last heeft van bepaalde dingen ( geen idee wat dat wilde hij pas tijdens het gesprek zeggen hij klaagt wel over het feit dat hij vind dat ik teveel post krijgt ( online pakketjes) maar daar heeft hij niks mee te maken) toen ik aangaf dat ik dat gesprek prima vind omdat ik het ook wilde hebben over het feit dat hij steeds mijn kamer opkomt terwijl ik daar geen toestemming voor geef zei hij dat dat niet mijn probleem en niet mijn zaken waren. Nu is mijn vraag wat kan ik hiertegen doen ? ( ik weet wel zeker dat hij op mijn kamer is geweest soms staan spullen anders, zijn stekkers ineens uit het stopcontact en een keer was het zelfs zo erg dat ik smiddags even op bed lag omdat ik niet lekker was en hij mijn kamer opkwam en aan mij vroeg wat ik daar deed .)

Alvast bedankt voor jullie reacties

Ik wil u ook het advies geven om dit gesprek niet te laten doorgaan. Hoe meer ik uw verhaal lees, hoe meer ik twijfel aan de goede bedoelingen van die verhuurder.
Dien klacht in bij de politie en zoek zo snel mogelijk een andere woonst.

KJ86

#25 , 20 jan 2016 10:29

Waarom zou TS weg moeten uit dat huis? Verhuurder moet duidelijk het signaal krijgen dat huisvredebreuk een ernstige inbreuk is. Dat zal hij niet krijgen als TS onmiddellijk weg gaat uit die woning, gezien ze het recht niet heeft om het contract direct te verbreken zonder kosten (en de huurder dan dus vrij spel heeft).
TS woont in hetzelfde huis als de verhuurder, als er iets seksueel aan de gang is, kan TS best onmiddellijk het huis verlaten. Zij kan de verhuurder immers tegenkomen in de gemene delen.
Niemand beweert hier dat een verhuurder automatisch een crimineel is. Dan zouden diverse mensen die hier reageerden zichzelf als crimineel beschouwen. Bij herhaaldelijk plaatsen van (d)erge(r)lijk advies, zullen we toch moeten ingrijpen. Je bent al genoeg op je fouten gewezen door meerdere personen.
Ik bedoel de verhuurder die zich toegang verschaft tot een woning zonder expliciete toestemming wordt gelijk gesteld met een crimineel. Terwijl dit vaak onschuldig gedaan wordt.

KJ86

#26 , 20 jan 2016 10:42

@ sloeberken

Van mij moet zoiets niet in der minne opgelost worden, alhoewel ik geloof dat dit perfect mogelijk is.
Je kan hier ook mee naar het vredegerecht, dan staat het in een vonnis dat de verhuurder de kamer niet mag betreden.

Vandebos

#27 , 20 jan 2016 13:18

En één van de eerste vragen die een vrederechter zal stellen om de ernst van het geding door de verzoekende partij te beoordelen is of deze klacht/melding heeft neergelegd bij de politie.

Vandebos

#28 , 20 jan 2016 13:21

Ik bedoel de verhuurder die zich toegang verschaft tot een woning zonder expliciete toestemming wordt gelijk gesteld met een crimineel. Terwijl dit vaak onschuldig gedaan wordt.

Een verhuurder zou anno 2016 veel beter dienen te weten. De "goede oude tijd" van is reeds enige decennia voorbij. Er bestaan voldoende mechanismen om toegang te hebben tot de verhuurde privatieve delen van een pand. Men noemt dat communiceren.... desnoods via AS.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#29 , 20 jan 2016 23:07

Wel laat me dan maar stellen dat een verhuurder die zich zo gedraagt heel snel effectief als een, op zijn minst wanbedrijver, voor de correctionele rechtbank zal mogen verantwoorden.
Ik heb voorbeelden legio.

Uiteraard is dat maar een fractie van de verhuurders die zich zo gedragen... maar steeds een fractie te veel.
Het zal buiten de huisvredebreuk - verhuurder heeft in deze zaak met de gegevens die gekend zijn totaal geen enkele wettelijke reden om in de kamer van huurster binnen te gaan.
Er zijn wat mij betreft genoeg indiciën (redenen) (deviant gedrag) om een IFG dossier op te starten .

Het binnengaan zonder wettige redenen is zo wie zo een strafbaar feit ongeacht wat er in een contract staat.
Ik zie geen wettige redenen.

Aan TS ga om te beginnen morgen eens praten met de dienst SLAchtofferZOrg van uw lokale politiezone.

KJ86

#30 , 21 jan 2016 11:43

Het is niet de eerste keer dat er serieus wordt gediscussieerd over huisvredebreuk. Ik volg het forum al een tweetal jaar en in die twee jaar zijn er al verschillende topics geweest.
In enkele van die topics heeft de huurder effectief het advies opgevolgd om naar de politie te gaan en telkens werden die huurders teruggefloten.
Denk maar terug aan het appartement dat leegstond en de verhuurder was al begonnen met de verbouwing of het topic dat nu aan het lopen is met de jongen die studeert en waarbij de verhuurder met geweld en getuigen heeft binnengedrongen. Die jongen werd zelf uitgelachen door de politie.

Voor dat we verder gaan op dit verhaal, laat TS eerst eens wat meer uitleg geven over de situatie waarin het zich afspeelt.
Ik maak er iets onschuldig uit op en sommige maken er belaging van. Ik denk dat TS niet meer durft antwoorden omdat de realiteit niet strookt met hetgeen dat er van gemaakt wordt op het forum.

Terug naar “Huren”