Afrekening Gas. Geen meter / calorietellers.

Joeri_J
Topic Starter

Afrekening Gas. Geen meter / calorietellers.

#1 , 22 jan 2016 20:26

Collega van ons zit met een probleem...

Van 1/1/2008 tot 1/1/2016 gehuurd.
Een app boven een winkel.

In huurcontract staat: gas zal jaarlijks afgerekend worden.
(zonder extra vermelding hoe of wat, wacht nu zelf om het contract na te lezen)

Dus de situatie:
- gas is nooit afgerekend geweest.
- er is geen gasteller voor het app
- er zijn geen callorietellers of iets van meting.
- er is 1 teller voor gas voor zowel verwarming van winkel + app.

Nu stuurt de eigenaar facturen van toen tot nu,
samen met de uren dat de winkel de verwarming gebruikt heeft
10u per weekdag en 5u per weekend dag => 60u per week.
En vragen ze hoeveel uur de verwarming aanstond in het app om die verhouding te gebruiken als verdeelsleutel...

Ze hadden ook al laten vallen dat eventueel verdeelsleutel 40/60 ook goed zou zijn...

Dit gaat alle facturen opgeteld over meer als 20 a 25.000 € aan gas verbruik !!

Wat kan de verhuurder nu eisen?
- 8 jaar gas verbruik?
- wat met de verplichting van jaarlijkse afrekening, verjaard deze?
- hoeveel jaar kan er teruggegaan worden?
- ...

Ze zitten met handen eventjes in het haar...
Gelet ze dit zelf ook helemaal uit het oog verloren waren...
Dus hoe best reageren?

Alvast bedankt voor de reacties...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 22 jan 2016 20:42

In dit geval zou ik niets betalen.... dat er 8 jaar geen afrekening komt, zorgt dat de verwarming mee in de huishuur zit.
Ze kunnen trouwens geen enkele officiele verdeling maken.

KJ86

#3 , 22 jan 2016 20:52

De huurder moet volgens het contract gas betalen en de vordering is volgens mij nog niet verjaard. De huurder zal niet anders kunnen dan gas betalen voor de afgelopen 8 jaar, het enige waarover gediscussieerd kan worden is de verdeelsleutel. Zestig procent voor de winkel lijkt mij fair als deze dezelfde oppervlakte heeft als het appartement.

Reclame

sloeberken

#4 , 22 jan 2016 21:25

Verhuurden moet maar zijn contract opvolgen. Eigenaar mag geen facturen opmaken voor gas, mag die zelf niet verkopen.
Sommen betwisten, zaten verweven in huurprijs.
De verhuurder zal reeds de betaalde BTW terug gekregen hebben, en onkosten in belastingaangifte gestoken hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro

#5 , 22 jan 2016 21:44

Dat voor het gasverbruik betaald moet worden is duidelijk omdat het in het huurcontract staat.
Het moet op jaarlijkse basis bereend worden. Betekent dat er per jaar een kostenrekening dient te worden opgesteld.
Maar de rekeningen voor dergelijke kosten kunnen met een terugwerkende kracht tot VIJF jaar worden geïnd.

Indien er in het huurcontract geen duidelijke verdeelsleutel is opgenomen moet men ingeval men niet overeenkomt
het probleem voorleggen aan de vrederechter.

Niets verbiedt het verdelen van de kosten van gasverbruik over verschillende appartementen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Joeri_J
Topic Starter

#6 , 22 jan 2016 22:18

Er is slechts 1 app (soort duplex) en winkel...

Winkel is groter, en denk ergens toch dat verwarming in winkel veel meer verbruikt dan woning? Voor zelfde uur werktijd...

Idd wat met inbreng van winkel zijn verbruik in zijn onkosten? Of niet van toepassing voor deze situatie ?

Klopt het van de 5 jaar? Referentie naar wettekst om te gebruiken?

Merci alvast!

roharro

#7 , 22 jan 2016 22:22

artikel 2277 burgerlijk werboek

sloeberken

#8 , 22 jan 2016 22:34

De kortere verjaring waarin artikel 2277 van het Burgerlijk Wetboek voorziet, wordt verantwoord door de bijzondere aard van de schuldvorderingen die zij beoogt : het gaat erom, wanneer de schuld betrekking heeft op de uitkeringen van inkomsten die « bij het jaar of bij kortere termijnen » betaalbaar zijn, ofwel de kredietnemers te beschermen en de schuldeisers tot zorgvuldigheid aan te zetten, ofwel te vermijden dat het totaalbedrag van de periodieke schuldvorderingen voortdurend aangroeit.

De kortere verjaring maakt het ook mogelijk de schuldenaars te beschermen tegen de opeenstapeling van periodieke schulden die, na verloop van tijd, een aanzienlijke kapitaalschuld zouden kunnen worden.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 22 jan 2016 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro

#9 , 22 jan 2016 22:38

art 2277 = VIJFjarige verjaring

KJ86

#10 , 22 jan 2016 23:08

Roharro heeft gelijk!
Mijn bericht is fout. Ik dat dat een persoonlijke vordering pas na 10 jaar verjaard maar blijkbaar is er een bescherming voor dit soort fouten tegen te gaan.
Vijf jaar betalen in plaats van de 8 jaar!

Joeri_J
Topic Starter

#11 , 23 jan 2016 12:33

En hoe een verdeling bepalen die eerlijk is?
Beide personen zijn niet zoveel thuis en dus verwarming staat niet dag en nacht op...

Iemand type voorbeelden van verbruik voor App?

Bedankt voor t artikel nummer!

roharro

#12 , 23 jan 2016 12:38

Indien er in de basisakte geen enkele formule hiervoor wordt vermeld dan volgt het de algemene regel van de verdeling der kosten, namelijk verdeling volgens de duizendsten (= respectievelijke aandelen in de algemene kosten van de winkel en van het appartement erboven).
Die staan in de basisakte of verdelingsakte van het gebouw.

Xenophon

#13 , 23 jan 2016 15:14

De verhuurder moest contractueel de kosten jaarlijks afrekenen. Er werd nooit een jaarlijkse afrekening bezorgd tot op heden, dat lijkt me een inbreuk te zijn op de overeenkomst in zoverre men nu tracht meerdere jaren ineens terug te gaan.

Ware ik de huurder, ik trok naar de vrederechter om de verschuldigdheid van alle sommen die aangerekend werden voor periodes langer dan 1 jaar, gerekend voor de verjaardag van het contract, te betwisten. In ondergeschikte orde zou ik indien die eis geweigerd werd de verjaring van alles van langer dan 5 jaar geleden inroepen op basis van art. 2277 BW.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

artemis

#14 , 23 jan 2016 15:24

Wat ik nergens lees...
Betaalden deze huurders al die jaren een maandelijkse provisie voor hun gasverbruik? Indien ja, hoeveel?

Joeri_J
Topic Starter

#15 , 23 jan 2016 19:47

Niets betaald voor Gas.
En nu bijgekomen voor water ook niet...
Blijkbaar enkel electriciteit op hun naam dat betaald is... De rest is gemeenschappelijk...

Dus geen voorschot of niets...
Er is (volgens hen) niets opgenomen over voorschot enz int contract. Normaal na t weekend heb ik t contract...

Xenophon, wat argumenteer je dan om enkel laatste jaar te willen betalen?

Verder weten ze niet of er basis acte is, eigendom dat ze huren is van uitbater (eigenaar) van de winkel... Dus of er splitsing akte bestaat weten ze niet. Waar kan je dit bevragen? Moet dat ergens vermeld worden?

Thx voor jullie input!

Terug naar “Huren”