Afrekening Gas. Geen meter / calorietellers.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

Re: Afrekening Gas. Geen meter / calorietellers.

#16 , 23 jan 2016 20:10

Mijn argumentatie is dat contractueel werd overeengekomen dat de kosten voor gas jaarlijks zouden worden afgerekend.

Dergelijke afrekening is er tot dusver niet geweest. Dus ofwel: kosten zaten kennelijk inbegrepen in de huur (cf ook slechts 1 teller etc) gelet op het stilzitten van de verhuurder en dan valt er nu niets meer te vragen, ofwel alleszins een tekortkoming van de verhuurder in zijn contractuele verplichtingen en in dat geval zou ik vragen dat er slechts 1 jaar vanaf de verjaardag van de overeenkomst kan worden teruggegaan. Het lijkt me dat de archetypische goede huisvader geen 8 jaar zou wachten om een toch belangrijke kost te recupereren.

Ik ga er onmiddellijk aan toevoegen dat het beslist geen zekere zaak is of/in hoeverre de rechter die redenering zal volgen maar m.i. is het de moeite van 't proberen waard. Als backstop ingeval die eis mocht verworpen worden kan alleszins verjaring ingeroepen worden voor alles wat verder teruggaat dan 5 jaar (art. 2277 BW).

Daarna kan nog worden geargumenteerd over de bepaling van deze kost; de verhuurder moet die immers bewijzen. Niets zegt dat u, bij gebreke aan een valuatiemethode in het contract zomaar akkoord dient te gaan met iets dat voorgesteld wordt.

Kijk hoe u deze argumenten brengt, het dient te worden gestructureerd zodat uw ene eis alleszins niet kan opgevat worden als een erkenning van de schuld voor heel de termijn. Bespreek het eens met een advocaat en laat de uitkomst weten.

(voor wie mocht denken dat ik de verhuurder hier aan het tillen ben: hij had maar zorgvuldig moeten zijn in de uitvoering van de over eenkomst).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#17 , 23 jan 2016 20:16

*Ander puntje: Vraag eens te kijken naar de boekhouding van de verhuurder op wiens naam de teller staat (winkeleigenaar veronderstel ik): indien deze de totale kost voor de gasfacturen fiscaal in kosten heeft gebracht dan waren deze dus ofwel inderdaad volledig aan hem toe te rekenen ofwel heeft hij een valse fiscale aangifte ingediend. Ofwel heeft hij netjes opgesplitst maar in dat geval vermoed ik dat u reeds eerder een afrekening zou gekregen hebben.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

sloeberken

#18 , 23 jan 2016 20:31

Slimme verhuurder cash in de poket. 21% BTW op 25000 is reeds 5250 euro.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

artemis

#19 , 23 jan 2016 20:56

Anderzijds begrijp ik deze huurder niet goed. 8 jaar huren zonder enige provisie voor gas (en water) te betalen, wetende dat er ooit een afrekening zal komen… Dan weet je dat er een enorme som te betalen komt.
Niet dat ik deze verhuurder en zijn werkwijze wil verdedigen of goedpraten, maar deze huurder laat toch wel een paar lijken uit de kast komen door zijn eigen lange afwachten en dat had voorkomen kunnen worden door te anticiperen op het probleem.
De oplossing lat ik aan anderen over.

Xenophon

#20 , 23 jan 2016 21:02

@artemis: Ongetwijfeld, vrij dwaas om te denken dat daar geen problemen gaan van komen, de huurder moet goed genoeg geweten hebben dat er iets zat aan te komen. Maar: het was aan de verhuurder om met de kosten te komen jaarlijks, de meter stond op zijn naam, hij kreeg de facturen....

artemis

#21 , 23 jan 2016 21:52

@artemis: Ongetwijfeld, vrij dwaas om te denken dat daar geen problemen gaan van komen, de huurder moet goed genoeg geweten hebben dat er iets zat aan te komen. Maar: het was aan de verhuurder om met de kosten te komen jaarlijks, de meter stond op zijn naam, hij kreeg de facturen....
Je kan daar als huurder eventueel wat langer dan een jaar op wachten, maar na maximum 2 jaar zou ik dan zelf toch vragen hoe het zit, vooral omdat deze huurder intussen 0€ provisie betaalde. Huurder wist zelf ook dat er geen aparte meter was, noch calorimeters. Dus afrekening zou sowieso dubieus worden, en hoe later ze kwam hoe meer betwistbaar en hoe meer uitstel van executie voor het te betalen bedrag, zelfs indien correct.
Ben het volledig met je eens dat de verhuurder de jaarlijkse kosten nu op een eerlijke manier moet aantonen, maar het zou minder complex geweest zijn indien huurder wat vroeger aan de bel getrokken had. Hoe langer je met zoiets wacht, hoe moeilijker op te lossen.

sloeberken

#22 , 23 jan 2016 22:35

De huurder met alle zonden van israel beladen worden? verhuurder is toch iets meer in de fout gegaan.

artemis

#23 , 23 jan 2016 22:43

De huurder met alle zonden van israel beladen worden?.
Dat doe ik helemaal niet Sloeberken, lees mij niet verkeerd aub.

sloeberken

#24 , 23 jan 2016 23:04

Na einde contract en na 8 jaar denken oeps ben de gas vergeten rekenen, dat lijkt mij onmogelijk.

Sirkii

#25 , 23 jan 2016 23:48

Ik zou niets betalen en afwachten of de verhuurder naar de vrederechter stapt. Desnoods blijft je huurwaarborg maar jaren geblokkeerd. Als het tot een proces komt idd doen nakijken of de gas particulier betaald werd of als bedrijfskost. Indien als bedrijfskost en je verliest dan eis je al minimaal een echte factuur...

sloeberken

#26 , 24 jan 2016 01:41

Verhuurder kan of mag geen factuur maken voor verkoop aardgas.

Vandebos

#27 , 24 jan 2016 09:50

Er is een hemelsbreed verschil tussen verkoop aardgas en het verrekenen van de kostprijs van de verwarming in een pand waar er gebruik wordt gemaakt van aardgas dat via een gemeenschappelijke lijn binnenkomt.

sloeberken

#28 , 24 jan 2016 10:20

Verrekening kan, maar geen factuur.

KJ86

#29 , 24 jan 2016 17:49

Dergelijke afrekening is er tot dusver niet geweest. Dus ofwel: kosten zaten kennelijk inbegrepen in de huur (cf ook slechts 1 teller etc) gelet op het stilzitten van de verhuurder en dan valt er nu niets meer te vragen, ofwel alleszins een tekortkoming van de verhuurder in zijn contractuele verplichtingen en in dat geval zou ik vragen dat er slechts 1 jaar vanaf de verjaardag van de overeenkomst kan worden teruggegaan. Het lijkt me dat de archetypische goede huisvader geen 8 jaar zou wachten om een toch belangrijke kost te recupereren.
Ik kan volgen maar vind je dat zelf niet een beetje uit verhouding.
De vergetelheid of nalatigheid van de verhuurder moet toch niet gecompenseerd worden met 7 jaar gratis gas en water. Is drie jaar niet meer als voldoende?

Xenophon

#30 , 24 jan 2016 18:31

@KJ86: We zijn over de grond akkoord, persoonlijk vind ik dat zowel de huurder als verhuurder ongelooflijk dom geweest zijn maar ik breng gewoon een mogelijke argumentatie van de huurder. Ware ik de verhuurder, ik zou stellen dat de zin 'Gas zal jaarlijks afgerekend worden' niet automatisch de huurder ontslaat van elke verplichting die afrekening op te volgen en de volledige verantwoordelijkheid bij de verhuurder legt. Elke normale, voorzichtige huurder zou daar naar geïnformeerd hebben wanneer hij geen afrekening kreeg, dus de contractuele fout kan niet exclusief bij de verhuurder geplaatst worden. En ik zou uiteraard niet reppen over verjaring, het is aan de huurder om dat argument op te werpen.

Terug naar “Huren”