Huuropzeg door vocht- en schimmelprobleem met als gevolg gezondheidsproblemen tijdens zwangerschap

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: Huuropzeg door vocht- en schimmelprobleem met als gevolg gezondheidsproblemen tijdens zwangerschap

#16 , 25 jan 2016 17:37

omdat de muur afwassen geen oplossing biedt, enkel visueel het probleem verbergt. Zeker gezien de toestand en INDIEN de OP kan aantonen de verhuurder daar diverse malen op aangesproken te hebben gehad, is de woning of minstens die kamer momenteel onbewoonbaar

Beste stap lijkt me echter om eerst de woning onbewoonbaar te laten verklaren. Contacteer hiervoor de gemeente.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#17 , 25 jan 2016 18:14

Dat is straf!
Geloof je dat zelf?
Stop met onnozel te doen, schimmel kan je gewoon afwassen (als je de producten van HG niet wil kopen, kan je voor € 2, vijf liter javel kopen). Het vochtprobleem is opgelost, de schimmel zal na afwassen met schimmeldodend product niet terugkomen.

KJ86

#18 , 25 jan 2016 18:24

Beste stap lijkt me echter om eerst de woning onbewoonbaar te laten verklaren.
Heeft geen nut!
TS heeft reeds aangegeven dat het vochtprobleem opgelost is.
Geen vochtprobleem => geen punten.
De verhuurder kan daardoor enkel punten krijgen voor esthetische schade aan binnenafwerking (muren en plafonds). Enkel de vlakken die afbrokkelen worden gequoteerd met amper één puntje.

Bovendien helpt dit ts niet vooruit want de verhuurder is bereid om de herstellingen uit te voeren. TS wil van de ene dag op de andere kunnen vertrekken.

Reclame

sloeberken

#19 , 25 jan 2016 19:41

Stel nu dat een rechter het verhaal volgt , dan is de eis die gesteld wordt volledig buiten proportie. De muur afwassen kost waarschijnlijk maar 5 minuten tijd. Waarom zou daarvoor de overeenkomst stante pede verbroken moeten worden.
Als het allemaal zo simpel was om voorgoed van schimmel bevrijd te zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#20 , 25 jan 2016 20:05

Waarom zou de schimmel niet verdwijnen met afwassen?
Je moet wel afwassen met schimmeldodend product.
Het vochtprobleem is opgelost, de oorzaak is weggenomen.
De schimmel zal niet terugkomen!

Mariette

#21 , 25 jan 2016 22:06

Waarom zou de schimmel niet verdwijnen met afwassen?
Je moet wel afwassen met schimmeldodend product.
Het vochtprobleem is opgelost, de oorzaak is weggenomen.
De schimmel zal niet terugkomen!
Indien de oorzaak niet wordt weggenomen blijft die schimmel voortwoekeren. Ook al heb je het zichtbare gedeelte weggewassen met een schimmeldodend product.

KJ86

#22 , 25 jan 2016 22:27

De schimmel is dood maar kan uiteraard terugkomen als het product uitgewerkt is.
Dit zijn echter nieuwe sporen en niet de schimmel die gedood is.
Dat is voor dit topic niet van toepassing want hier is de oorzaak al weggenomen.

JPV

#23 , 26 jan 2016 07:28

De schimmel is dood maar kan uiteraard terugkomen als het product uitgewerkt is.
leg me eens uit hoe iets kan terugkeren als het dood is en het vochtprobleem opgelost is. We zijn de bijbel niet.

Het probleem is dat het diep in de muren zit en dus moeilijk te doden is. Wat niet wil zeggen dat het geen problemen geeft qua bewoning.
Geen vochtprobleem => geen punten.
De verhuurder kan daardoor enkel punten krijgen voor esthetische schade aan binnenafwerking (muren en plafonds). Enkel de vlakken die afbrokkelen worden gequoteerd met amper één puntje.
bij m'n weten is het aantal punten enkel van belang bij ongeschiktheidsverklaring, niet bij onbewoonbaarheidsverklaring.

sloeberken

#24 , 26 jan 2016 10:21

Onbewoonbaar heeft niets met strafpunten te maken, enkel met veiligheids- en/of gezondheidsrisico.

Ongeschikt:
Uw woning heeft minstens 15 strafpunten. Deze strafpunten vindt u terug op het technisch verslag van het woningonderzoek.
Onbewoonbaar:
De bewoning houdt een veiligheids- en/of gezondheidsrisico in.
Elke woning die door de burgemeester ongeschikt en/of onbewoonbaar is verklaard, wordt opgenomen op een Vlaamse inventaris.

KJ86

#25 , 26 jan 2016 10:32

@ JPV

De schimmels die schadelijk zijn voor mensen, kom je naar mijn weten enkel aan de oppervlakte tegen, ik denk dan aan de zwarte vlekken en puntjes. Je hebt uiteraard ook schimmels die constructie aantasten, maar die zijn over het algemeen niet schadelijk voor mensen. Ik denk dan aan huiszwam, echt gevaarlijk voor de constructie maar onschadelijk voor de mens.

Waarschijnlijk zal er wel een zeldzame variant zijn die schadelijk is voor de mens en diep in de constructie dringt. Het zou moeten lukken dat die dan toevallig voor dit topic van toepassing is, misschien kan TS het uiterlijk eens omschrijven.

Als het vochtprobleem nog aan het uitdrogen is, kan het zijn dat het schimmeldodend product uitgewerkt is vooraleer het vocht verdwenen is. In dat geval zal er eens extra moeten behandeld worden. De schimmel is dood maar de sporen die de schimmel veroorzaakt hebben, blijven in de lucht hangen. Daar kan je niets aan doen, die sporen zal je ook terugvinden in uw woning.

Een onbewoonbare woning wordt ook gequoteerd, de verhuurder moet de kans krijgen om zich te verdedigen. Enkel in extreme gevallen (instortingsgevaar of effectieve CO) wordt het pand onmiddellijk afgesloten.

Cindy.P
Topic Starter

#26 , 26 jan 2016 13:56

Ik woon ondertussen tijdelijk terug bij mijn ouders, waar ik duidelijk terug beter ben. De schimmel werd opgekuist, maar zit veel dieper in de muur, en het pleisterwerk komt gewoon los van de muur en het plafond. Laatste nacht dat ik in de slaapkamer sliep werd ik heel kortademig, met als gevolg hoesten, en heel mijn gezicht stond in rode vlekken. Het beterde na een uurtje in de zetel te gaan liggen. Een gekneusde rib van het hoesten heb ik er wel aan overgehouden.

Cindy.P
Topic Starter

#27 , 26 jan 2016 14:01

Dat is straf!
Geloof je dat zelf?
Stop met onnozel te doen, schimmel kan je gewoon afwassen (als je de producten van HG niet wil kopen, kan je voor € 2, vijf liter javel kopen). Het vochtprobleem is opgelost, de schimmel zal na afwassen met schimmeldodend product niet terugkomen.
De oorzaak van het vochtprobleem is opgelost, maar de bovenste helft van de muur is nog heel vochtig. Elke morgen loopt een straal vocht over de muur naar beneden.

Dit kan nog maanden aanslepen.

sloeberken

#28 , 26 jan 2016 14:46

Dat is straf!
Geloof je dat zelf?
De oorzaak van het vochtprobleem is opgelost, maar de bovenste helft van de muur is nog heel vochtig. Elke morgen loopt een straal vocht over de muur naar beneden.

Dit kan nog maanden aanslepen.
Dan is het lek niet goed hersteld. Melden aan verhuurder met een AS.

bambipower

#29 , 26 jan 2016 16:52

om goed te zijn, zou je (alé, je huisbaas) best ook even een bouwdroger plaatsen.

Keinatte muren + bewoning kan inderdaad nog even voor vocht zorgen. Ook veel verluchten

Cindy.P
Topic Starter

#30 , 26 jan 2016 21:14

Probleem is inderdaad dat het vocht ook van bovenaf kwam.. Via de terras boven ons. Ik vermoed dat het wel goed hersteld is, aangezien we geen water meer krijgen door de armaturen.. De kamer wordt goed geventileerd, maar we vermoeden dat dit gewoon vocht is uit de muur die door de verf komt. Het water heeft bijna een jaar kunnen binnendringen via de muren, tot wij erin kwamen en we pas zichtbare mankementen zagen. Dat vocht trekt natuurlijk niet zomaar weg op 1,2,3,.. Het zit ook vast in de muur. De mortel is verzadigd door het water en brokkelt uit de muur zoals grof zand.

Terug naar “Huren”