Contact

Joshin
Topic Starter

Contact

#1 , 25 jan 2016 14:44

Ik heb een gehandicapte zoon, een paar jaar geleden is hij verlengd minderjarig verklaard. Door zijn zware problematiek is hij opgenomen in een instelling.

Zijn vader heeft al jaren niet meer geÏnformeerd naar zijn zoon of zoekt zelf ook geen contact. Hij was zelf niet aanwezig op de zitting voor zijn verlengde minderjarigheid waar hij nochtans ook voor uitgenodigd was.

Nu is er sinds kort een nieuwe gezinsbegeleidster in de instelling begonnen en omdat mijn zoon de laatste tijd sterk achteruit gaat voelt zij zich verplicht in haar functie om de vader hierover in te lichten.

Is zij werkelijk verplicht om dit te doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2016 14:47

Heeft de vader officieel nog ouderlijk gezag? In dat geval lijkt het me normaal dat de begeleidster alle personen die het ouderlijk gezag uitoefenen, wenst te informeren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#3 , 25 jan 2016 14:51

Er lijkt wat verwarring te zijn, als de begeleidster zegt dat ze zich verplicht voelt, bedoelt ze moreel verplicht. Juridisch/wettelijk verplicht is iets anders.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 25 jan 2016 15:08

Mmm, ik denk toch dat het juridische primeert. Als ze zich moreel niet verplicht voelt, maar ze zou het juridisch wel moeten doen, heeft ze weinig keuze. In dat geval zal de de vader moeten inlichten, willen of niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#5 , 25 jan 2016 15:12

Uiteraard, maar hier is toch het omgekeerde van toepassing? Begeleidster voelt zich moreel verplicht, TS vraagt of dit ook wettelijk verplicht is.

Of ik moet het echt helemaal verkeerd begrepen hebben :)

Joshin
Topic Starter

#6 , 25 jan 2016 19:32

Het is inderdaad zo dat de begeleidster zich moreel verplicht voelt. Dus mijn vraag is nu of het wettelijk verplicht is om hem in te lichten ?
De vader is niet ontzet uit zijn ouderlijk gezag maar hij kijkt al jaren niet meer naar hem om. Jaren geleden heeft de vroegere gezinsbegeleidster hem verscheidene keren uitgenodigd om op gesprek te komen maar hij is hier niet op ingegaan.

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 26 jan 2016 06:30

Tenzij de papa zijn ouderlijke rechten kwijtgeraakt os, is het evenzeer niet verplicht om u op de hoogte te brengen. Er moet wel iemand op de hoogte gebracht worden en bij echtscheidingen is dat best beide ouders. De hulpverlener weet immers niet altijd de reden van het gebrek aan contact.

Gebruiker21

#8 , 26 jan 2016 09:27

Misschien is deze vraag relevanter: "Mag de topic starter de begeleidster verbieden om de vader in te lichten indien de topic starter dit niet wenst, ook al is de vader niet ontzet uit zijn ouderlijk gezag?"

Terug naar “Echtscheiding”