Fout bij beschrijving huurcontract

BC523
Topic Starter

Fout bij beschrijving huurcontract

#1 , 25 jan 2016 21:03

Ik heb mijn huis voor twee jaar verhuurd. Deze termijn is bijna verlopen, althans dat dacht ik toch. Bij een ontmoeting met de huurder kwam het tot een conflict over de duur van het contract.

Na het bekijken van het contract bleek dat de makelaar een fout heeft gemaakt bij de beschrijving van de duur. Er staat dat het pand voor twee jaar verhuurd wordt, ingaande van 1/09/2014 tot 31/08/2017. Dit is dus duidelijk een fout, aangezien er in de datum een periode van 3 jaar wordt voorzien.

Wat kan hier aan gedaan worden en wie heeft er gelijk?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 25 jan 2016 21:51

De datums moeten gerespecteerd worden. Na 17 maand zal het niet lukken om dit nog recht te zetten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jan 2016 21:53

Wat was de bevoegdheid van de makelaar bij het tekenen van het contract?

Reclame

BC523
Topic Starter

#4 , 25 jan 2016 21:59

Bedankt voor het snelle antwoord.

Is het eventueel wel mogelijk om dit recht te zetten als je kan bewijzen (met getuigen bv.) dat er bij het mondelinge overleg een termijn van twee jaar werd afgesproken?

BC523
Topic Starter

#5 , 25 jan 2016 22:10

Fransiscus, ik ben nogal een leek in deze zaken, dus ik snap niet goed wat u hiermee bedoelt, excuses daarvoor.

Ik heb aan de makelaar laten weten dat ik het huis wil verhuren voor een bepaalde prijs voor een termijn van twee jaar. De makelaar heeft dan al de rest gedaan.

Is dit een antwoord waarmee u iets kan doen?

KJ86

#6 , 25 jan 2016 22:42

Een dubbeltje op zijn kant, enerzijds staat er een termijn beschreven van twee jaar en anderzijds is er een verkeerde datum ingevuld.
Ik vind dat de termijn zwaarder doorweegt dan de datums, een datum kan je gemakkelijk overlezen (verhuurder, huurder en makelaar waren blijkbaar niet aan het opletten). De termijn is duidelijker beschreven en daarom minder betwistbaar!
Je moet er rekening mee houden dat bij een procedure, vrederechters zich aan de kant van de huurder scharen. Zaken die niet zwart/wit zijn, worden meestal in het voordeel van de huurder beslecht.

Xenophon

#7 , 25 jan 2016 23:03

Bij discussie of onduidelijkheden in het contract zal de rechter geneigd zijn die uit te leggen in het voordeel van de zwakste partij, nl de huurder. Rechters gaan er makkelijker van uit dat verhuurders (en zeker imo-kantoren) maar moeten weten waar ze mee bezig zijn en alles nakijken. Indien u kan aantonen dat de immo het contract heeft opgesteld kan u à la limite trachten hen mee in het bad te trekken maar uiteindelijk bent u degene die getekend heeft.....ik vrees dat u met een probleem zit indien de huurder van geen wijken wil weten en er nergens contractueel werd voorzien in een vervroegde opzegmogelijkheid.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#8 , 25 jan 2016 23:45

Huurcontract korte duur max 3 jaar kan nooit door de verhuurder opgezegd worden, met of zonder clausule.
Met of zonder getuigen, het contract blijft een contract, dat enkel mits onderling akkoord of via de vrederechter kan veranderd worden.
Als u bewijs hebt van de fout van de makelaar, zal je deze moeten dagvaarden.

Xenophon

#9 , 26 jan 2016 07:30

@sloeberken: ik zou voorzichtig zijn met die interpretatie. Er is weliswaar het recente Cassatiearrest waarbij het Hof heeft geoordeeld dat contractuele bedingen tot vervroegde beëindiging van dergelijke overeenkomst geldig zijn en in voorliggend geval sprak men over een door de huurder gegeven opzeg. Een merkwaardige zinsnede maar nergens wordt uitdrukkelijk gezegd dat het door de verhuurder NIET mogelijk is, dat is jouw interpretatie, die mogelijk wel, mogelijk niet correct zal blijken te zijn, alleen een toekomstig arrest zal het leren. Persoonlijk (maar zoals dus gezegd, zonder ruggesteun) meen ik dat indien dergelijke clausule werd voorzien, ze geldig zou moeten zijn voor zowel de huurder als de verhuurder.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Lanox

#10 , 26 jan 2016 09:14

Huurcontract korte duur max 3 jaar kan nooit door de verhuurder opgezegd worden, met of zonder clausule.
Met of zonder getuigen, het contract blijft een contract, dat enkel mits onderling akkoord of via de vrederechter kan veranderd worden.
Als u bewijs hebt van de fout van de makelaar, zal je deze moeten dagvaarden.
Dat is hier niet de grond van de zaak. De TS vraagt geen opzegging van het contract maar een niet-verlenging.

Franciscus

#11 , 26 jan 2016 23:21

Verhuurder kan altijd contract niet verlengbaar maken door ten minste 6 maanden voor einde termijn 2 jaar dat te melden aan huurder.

Mijn vraag was had de makelaar het recht in uw plaats het contract te tekenen?

sloeberken

#12 , 27 jan 2016 00:39

Makelaar zal wel een contract hebben met eigenaar. De huurder kan hier niet de dupe van zijn.
Wie gaat bewijzen waar de fout is gemaakt, bij de twee of bij de datum.

Terug naar “Huren”