Keuze kinderpsychiater

nathalieke.g
Topic Starter

Keuze kinderpsychiater

#1 , 28 jan 2016 09:47

De vader van mijn kinderen en ik zijn reeds 9jaar uit elkaar. We hebben samen een dochter van 12j en een zoon van 10j. Bij de zoon werd jaren geleden adhd vastgesteld. Hij neemt nu reeds 3j Rilatine. Hij wordt ook al een aantal jaren gezien door een kinderpsychiater. De laatste tijd ben ik niet meer tevreden van die psychiater. Ik zou graag met mijn zoon naar een andere kinderpsychiater gaan, maar de papa is er tegen (hoewel hij bijna nooit meegaat naar de psychiater). Blijkbaar moeten beide ouders akkoord gaan met de keuze van de kinderpsychiater. Wat kan ik tegen zijn weigering doen? Er over praten helpt niet en gebeurt louter via mail.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jan 2016 10:06

Waarom bent u niet meer tevreden, waarom weigert uw ex?

Bij discussie kan een rechter oordelen, maar een rechter is allergisch voor rechtzaken die argumentloos zijn.

nathalieke.g
Topic Starter

#3 , 28 jan 2016 11:06

De kinderpsychiater praat niet echt met mijn zoon, hij reikt nooit oplossingen aan, hij is eens ingedut tijdens een sessie, we blijven percies ter plaatse trappelen.
De papa vindt dat er met onze zoon niets aan de hand is. Hij is tevreden met de kinderpsychiater, hoewel hij er al die jaren nog maar 2x geweest is

Reclame

eylis

#4 , 28 jan 2016 18:14

misschien moet ik even de rol van een psychiater bij eenkind met ADHD-diagnose toelichten. Een arts (want dat is een psychiater) volgt medische situatie van het kind en de medicatie op. Kijkt regelmatig de resultaten na (in gesprekkken met u bijvoorbeeld) en stuurt de medicatie bij als het nodig is. Het tweede en misschien wel belangrijkste luik van de behandeling bestaat uit sessies met bijvoorbeeld een orthopedagoog, een logopedist, een gedragspsycholoog, een kinesist en vooral de ouders zelf die het kind strudturen aanreiken om het kind te leren omgaan met zijn zwaktepuntje. De psyh-chiater behandelt het kind dus niet omdat het een psychisch probleem heeft. Wellicht heeft de psychiater u uithgelegd dat er op verschillende manieren structureringstherapie gegeven kan worden? door de ouders zelf of door een gedragspsycholoog. Als u verwacht dat de psychiater dat geeft, moet u even met hem overtleggen en het hem vragen. VRaag heml waarom hij u geen verwijsbrief voor therapie gegeven heeft. Heeft hij die mogelijkheden met u besproken? Maar door de band zal een psychiater bij ADHD zelf geen therapie geven, hij volgt in feite de medische kant op.

nathalieke.g
Topic Starter

#5 , 29 jan 2016 09:51

Ik heb onze kinderpsychiater om een verwijsbrief te schrijven voor bijkomende begeleiding, maar dit weigert hij te schrijven.

eylis

#6 , 29 jan 2016 18:28

dat is erg vreemd: wat bij behandeling van ADHD is de begeleiding naar structurering en studiehouding cruciaal om het kind te leren zelf zijn zwaktepunt te leren beheersen. Een kinderpsychiater die bij hoog en laag zweert met alleen rilatine? Dan zou ik eerlijk gezegd ook eens een second opinion vragen bij een andere arts. Vraag dubbels van alle gedane testen op om daarmee een andere arts te consulteren.

Terug naar “Echtscheiding”