Rechten van de fiscus (foto's + doorzoeken)

jefke007

Re: Rechten van de fiscus (foto's + doorzoeken)

#16 , 28 jan 2016 12:44

Een foto kan zich niet vergissen, anders zou je nog kunnen aanvechten dat hij een verkeerde plaatnummer heeft opgeschreven, of zich van merk heeft vergist : of het een Rolls Royces of een Bentley was. Ik zie het verschil ook niet altijd tussen die beiden direct.

Of van die beroepsfraudeurs die de nummerplaat van een 2 pk verwisselen met een RR die op naam van iemand anders staat, en dan later aanvoeren dat hij niet goed wakker was , want dat je enkel maar een 2 pk hebt ( als hij enkel maar de nummerplaat zou opschrijven )

Denk dat die mannen/vrouwen van de belastingen dikke boeken kunnen schrijven over de vindrijkheid van de personen die ze moeten controleren.

Als je niks verkeerds gedaan hebt moet je er niet van wakker liggen, anders wel en kan je aan boetes en co verwachten
Laatst gewijzigd door jefke007 op 28 jan 2016 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
carnac
Topic Starter

#17 , 28 jan 2016 12:52

@jef007, @fortuin, @leenW, ea
Men kan hier wel degelijk spreken van opsporings handelingen.
Een fiscaal deskundige is m.i. niet opgeleid om dit soort zaken te doen, laat staan dat hij opgeleid is om met deze macht te kunnen omgaan.
Had hij maar een minimum van opleiding gehad dan had hij geweten dat je op een privé terrein geen foto's begint te nemen, enz.

het probleem is dat iedereen schrik heeft en het telkens maar zo laat ...
het wordt misschien tijd dat ook hier iets aan gedaan wordt.

vandaag gezien hebben sommigen bij de Fuscus bijna meer macht dan een onderzoeksrechter dewelke zich wel aan de regels houd.

DIT KAN ZO NIET VERDER !

jefke007

#18 , 28 jan 2016 12:55

Als de wet het toelaat kan het perfect verder, en zijn het meestal degenen die iets te verbergen hebben die klagen dat hun 'rechten" zouden geschonden zijn.

Ook stuurt de fiscus poetspersoneel om dat vast te stellen, als er geen enkele wettelijke bepaling dat verhindert is er niks mee.
Laatst gewijzigd door jefke007 op 28 jan 2016 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

carnac
Topic Starter

#19 , 28 jan 2016 12:56

@carnac:

Voorbeeld: staat er een Bentley van €300.000 met nummerplaten van Dubai voor de deur en een taxatieambtenaar kan deze vanop de straat zien staan, dan is er geen probleem. Hij had u evengoed op de straat kunnen zien rijden.

Hij mag natuurlijk niet uw garage openbreken om na te kijken of er er effectief een Bentley staat.

Niemand heeft graag controle, maar als u zich aan de wettelijke regels houdt dan is er meestal geen probleem. Er kan wel een discussie zijn over interpretatie van de wetgeving, maar zelfs daar heeft u met goede bijstand weinig te vrezen.
ik ben het hier niet mee eens.
het is niet dat men die auto op straat "zou kunnen tegenkomen" dat de fiscus zijn eigen diploma moet schrijven.
het hebben van dure auto's, dure bezittingen, zelfs het hebben van een ven. in Dubay is geen strafrechtelijk feit ...
ook een belastingsambtenaar zou moeten opgeleid zijn om daarmee om te gaan.

De vraag is maar of dat ze daarvoor opgeleid zijn en of ze deze opleiding kunnen aantonen !

carnac
Topic Starter

#20 , 28 jan 2016 12:57

Als de wet het toelaat kan het perfect verder, en zijn het meestal degenen die iets te verbergen hebben die klagen dat hun 'rechten" zouden geschonden zijn.

Ook stuurt de fiscus poetspersoneel om dat vast te stellen, als er geen enkele wettelijke bepaling dat verhindert is er niks mee.
Beste Jefke007.
daar heb jij het nu net bij het verkeerde eind.
we zullen maar beter niet naar uw functie en opleiding vragen.
... uw uitspraken spreken voor zichtzelf ... ! ! !

jefke007

#21 , 28 jan 2016 12:58

Ze moeten niet aan de belastingplichtigden verantwoorden of ze al dan niet opgeleid zijn enz.
Zolang ze de wet maar niet overtreden mogen die ambtenaren alles doen wat hen toegelaten is.

carnac
Topic Starter

#22 , 28 jan 2016 13:13

Ze moeten niet aan de belastingplichtigden verantwoorden of ze al dan niet opgeleid zijn enz.
Zolang ze de wet maar niet overtreden mogen die ambtenaren alles doen wat hen toegelaten is.
volledigheidshalve heb ik deze vraag op het forum geplaatst. U kan desnoods zelf antwoorden

roharro

#23 , 28 jan 2016 13:24

Het is hun administratie die moet oordelen of ze bekwaam zijn en "goed opgeleid"...
Ge moet er maar opkomen...de belastingscontroleur of naar zijn ezelsvellen vragen!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW

#24 , 28 jan 2016 13:25

Ik heb de indruk dat uw probleem niet het nemen van de foto's gaat zijn, maar wel het resultaat van de controle waarin deze gebruikt gaan worden?

De enige verplichting die een controleur heeft, is het tonen van zijn aanstellingsbewijs wanneer u hem dat verzoekt.

Fortuin

#25 , 28 jan 2016 13:30

@carnac:

Voorbeeld: staat er een Bentley van €300.000 met nummerplaten van Dubai voor de deur en een taxatieambtenaar kan deze vanop de straat zien staan, dan is er geen probleem. Hij had u evengoed op de straat kunnen zien rijden.

Hij mag natuurlijk niet uw garage openbreken om na te kijken of er er effectief een Bentley staat.

Niemand heeft graag controle, maar als u zich aan de wettelijke regels houdt dan is er meestal geen probleem. Er kan wel een discussie zijn over interpretatie van de wetgeving, maar zelfs daar heeft u met goede bijstand weinig te vrezen.
ik ben het hier niet mee eens.
het is niet dat men die auto op straat "zou kunnen tegenkomen" dat de fiscus zijn eigen diploma moet schrijven.
het hebben van dure auto's, dure bezittingen, zelfs het hebben van een ven. in Dubay is geen strafrechtelijk feit ...
ook een belastingsambtenaar zou moeten opgeleid zijn om daarmee om te gaan.

De vraag is maar of dat ze daarvoor opgeleid zijn en of ze deze opleiding kunnen aantonen !
Tuurlijk is daar niks mis mee als er geen wetten worden geschonden. Dat zeg ik toch ook niet?

Maar ik zie ook niet in hoe er iets mis is met een foto nemen van een wagen op de openbare weg als element in een onderzoek. De fiscus is volgens de wet namelijk gemachtigd om onderzoeksdaden te stellen als ze dit wenst (élke ambtenaar, los van diens rang).

Akkoord, er zitten hier en daar soms lastige personen tussen, maar er zijn ook evenveel correcte fiscale ambtenaren. Zolang u zelf grotendeels de dingen correct doet zijn er meestal geen problemen. Heb je geld, dan ga je sowieso af en toe een dispuut hebben over een bepaalde interpretatie van de wet. Maar dat is maar normaal.

Is er fraude in het spel, dan is dat natuurlijk een andere zaak..

jef007

#26 , 28 jan 2016 15:04

beste Carnac,

ik hoop dat u begint te beseffen dat u in de woestijn staat te prediken!
en als u toch alles beter weet, gelieve hier dan geen vragen te stellen

en ik schrijf NOGMAALS dat als een ambtenaar van FOD Financien het recht heeft elk pand te betreden waarvan hij VERMOEDT dat erin een economische activiteit bezig is.
sterker nog : het VERMOEDEN is voldoende
en nog sterker : met het opleidingsniveau van die ambtenaar heeft u als Belastingsplichtige GEEN zaken

polk

#27 , 28 jan 2016 15:13

beste Carnac,

ik hoop dat u begint te beseffen dat u in de woestijn staat te prediken!
en als u toch alles beter weet, gelieve hier dan geen vragen te stellen

en ik schrijf NOGMAALS dat als een ambtenaar van FOD Financien het recht heeft elk pand te betreden waarvan hij VERMOEDT dat erin een economische activiteit bezig is.
sterker nog : het VERMOEDEN is voldoende
en nog sterker : met het opleidingsniveau van die ambtenaar heeft u als Belastingsplichtige GEEN zaken
Toch een kleine nuance toevoegen: hij heeft het recht de toegang te eisen, maar hij mag nog steeds niet inbreken hé.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#28 , 28 jan 2016 15:15

een stom maar concreet voorbeeld : een "fiscaal deskundige" neemt foto's van voertuigen om zo goed als zeker bij zijn collega's te gaan natrekken op wie die voertuigen ingeschreven staan.
U trekt hier zelf al conclusies...
volgens mij MISBRUIKT hij hier niet alleen de privacy en portret recht maar ook de databanken ....
Waarom zou hij databanken misbruiken? Als hij recht heeft om die data te consulteren, dan kan er van misbruik geen sprake zijn.
Men heeft MOMENTEEL teveel bevoegdheid gegeven aan mensen die NIET met deze macht kunnen omgaan en hier niet voor opgeleid zijn
En wat kan u dit schelen indien men u niets kan maken? Als alle wagens correct zijn ingeschreven, als al uw aangiftes correct zijn gebeurd, etc... wat is er dan aan de hand? Men komt controleren en zal zien dat alles in orde is. Of is alles niet in orde? Zou dat het zijn? :twisted:

Uiteraard hebt u uw recht op privacy, maar de fiscus heeft ook het recht hun werk naar behoren te doen. Uw uitlatingen over de medewerkers van de fiscus zijn dus beneden alle peil.
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 28 jan 2016 15:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro

#29 , 28 jan 2016 15:16

Misschien ontbeerden de foto's esthetische kwaliteit en moet de ambtenaar TS een diploma van fotograaf kunnen voorleggen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

carnac
Topic Starter

#30 , 28 jan 2016 16:59

Voor alle duidelijkheid!!! Ik ben geen procedure aan het voeren, maar wel openlijk aan het discuteren via dit Forum en andere ...!
Deze discussie kan dan misschien wel kritisch of hard zijn. Het opent wel velen hun ogen !
We moeten niet altijd slikken wat men ons wil inlepelen of laten geloven.
Het is zeker niet mijn bedoeling mensen aan te vallen of te kwetsen maar wanneer het fout is het fout.

Blijkbaar heeft de fiscus een enorme macht dewelke "hopelijk" vroeg of laat aan banden wordt gelegd en in een zeer duidelijke regelgeving wordt gegoten.

Omtrent diploma en profielvereisten blijken er wel degelijk richtlijnen en zelfs arresten te bestaan. Ik kijk zelf uit naar deze arresten!!!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”