Kunnen stiefkinderen hun deel eisen?

Ienekemieneke
Topic Starter

Kunnen stiefkinderen hun deel eisen?

#1 , 27 jan 2016 22:02

Mijn echtgenoot is gestorven. Toen ik met hem trouwde onder het wettelijk stelsel, had hij een huis die hij nog afbetaalde. Hij had zijn ex uitbetaald. Na 9 jaar huwelijk is het oude huis afbetaald. We besluiten zijn huis te verkopen en dit geld te investeren om samen een nieuwe woning aan te kopen. Het nieuwe huis hebben we beiden aangekocht en nog een lening op beide namen aangegaan. Wij hebben beiden 2 kinderen uit een vorig huwelijk. Kunnen zijn 2 kinderen hun deel opeisen van het oude huis die op mijn man zijn naam stond? Mvg Ienekemieneke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 28 jan 2016 00:54

Aangezien het huidige huis van beiden is veronderstel ik dat de helft ervan uw eigendom is.
De helft van dat huis wordt nu in naakte eigendom geërfd door de twee kinderen van uw overleden echtgenoot.
Uzelf krijgt van die helft levenslang vruchtgebruik.
Na uw overljden worden ze volle eigenaar van die helft en erven uw eigen kinderen uw helft van het huis.

Dit antwoord in de veronderstelling dat er geen testament is, geen speciale bedingen in jullie huwelijkscontract,...
Van het oude huis kunnen ze niets opeisen omdat het geen eigendom meer was van de overledene.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 28 jan 2016 18:33

Er kan nagezien worden of er nog een deel overschiet in het vermogen van uw man van de verkoop van zijn huis. Bijvoorbeeld : hij heeft het huis verkocht voor 200.000 €. Hij heeft slechts100.000 € geïnvesteerd (evenveel als jij) in de samen aangekochte woning. Wel, die 100.000 € die er nog rest, kunnen zijn kinderen opvragen. Jij behoudt wel het vruchtgebruik hiervan, maar zij hebben daar - als dit het geval is - recht op.
Bj een gehuwd koppel zonder gemeenschappelijke kinderen moet steeds elk vermogen worden samengesteld (zijn, haar, samen). Elk vermogen heeft heeft zijn eigen bestemming.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

roharro

#4 , 28 jan 2016 20:55

Aangezien gehuwd onder het wettelijk stelsel + feit dat er gedurende 9 jaar van het huwelijk verder werd afbetaald voor het oude huis van de echtgenoot met gemeenschappelijke inkomsten, is er ook een schuld van het eigen vermogen van de overleden echtgenoot aan de gemeenschap.

Ienekemieneke
Topic Starter

#5 , 28 jan 2016 22:05

Volgens mijn notaris kunnen zijn kinderen hun rechten laten gelden omtrent de ‘eigen gelden’ afkomstig van de verkoop van de vroegere woning en die mijn man heeft geïnvesteerd voor de gemeenschappelijke aankoop van het nieuwe huis. Hun techten nopens de ‘vergoedingsrekening’ (waarbij het ‘EIGEN VERMOGEN’ van de man een schuldvordering heeft op het gemeenschappelijk vermogen). Ik kan hen dit niet uitbetalen omdat er bijna geen spaargeld meer is. Wat kan et mij te wachten staan?

roharro

#6 , 28 jan 2016 22:22

Maar u hebt toch negen jaar mee afbetaald voor zijn eigen woning?
Dat bedrag moet alleszins ook -in uw voordeel- verrekend worden.

Xenophon

#7 , 29 jan 2016 07:58

Indien er onder het wettelijk stelsel met beroepsinkomsten (die daar gemeenschappelijk zijn) werd afbetaald aan de oude woning dan dient uw helft daarin m.i. zoals roharro zegt inderdaad ook mee te worden verrekend. Ook wanton heeft gelijk met zijn uiteenzetting (op voorwaarde dat er inderdaad nog een aantoonbare eigen vermogenscomponent van uw echtgenoor overbleef).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Ienekemieneke
Topic Starter

#8 , 29 jan 2016 17:54

Dit heb ik gelezen op een advocatensite :
Wanneer een echtgenoot geïnvesteerd heeft in een onroerend goed van een andere echtgenoot of meer geïnvesteerd heeft in een gemeenschappelijk onroerend goed dan de helft van de totale investering, verschaft dit deze echtgenoot in geen eigendomsrechten. In bepaalde gevallen kan er toch recuperatie bekomen worden.

Er kan vooreerst een vordering gesteld worden op basis van artikel 1096 Burgerlijk Wetboek, dit door de bedragen te kwalificeren als een schenking die herroepen wordt.

Voorzover geschriften aanwezig zijn, die als lening kunnen gekwalificeerd worden kan terugbetaling van de lening worden gevorderd. Uitzonderlijk en subsidiair kan een vordering worden ingesteld wegens verrijking zonder oorzaak.

Voor de gezinswoning gelden er andere regels ingevolge een cassatiearrest van 22 april 1976. De kosten ter verkrijging van een gezinswoning die door beide echtgenoten gezamenlijk werd verworven en terugbetaald met een gemeenschappelijke lening en/of via inkomsten en maken die een onderdeel uitmaken van de lasten van het huwelijk. Hierdoor kan er geen vordering worden ingesteld tot recuperatie van de gedane investeringen in de gezinswoning tenware het bewijs kan geleverd worden dat een van de echtgenoten zelfs niet in natura heeft bijgedragen in de lasten van het huwelijk

Aangezien het bij mij toch ook over de gezinswoning gaat, kunnen zijn kinderen toch niks recupereren?

wanton

#9 , 29 jan 2016 22:11

Het principe dat ik hoger aanhaalde blijft van toepassing. Natuurlijk kan TS een aantal punten in haar voordeel op tafel leggen. Maar de meerwaarde die de man indertijd bij de aankoop ingelegd heeft, moet ooit zijn kinderen ten goede komen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”