Diploma en profielvereisten meedelen (fiscus)

carnac
Topic Starter

Diploma en profielvereisten meedelen (fiscus)

#1 , 28 jan 2016 13:12

Men (jefke007) zegt op dit Forum dat een ambtenaar zijn diploma en profielvereisten niet moet meedelen ?!
Dit lijkt mij onjuist en bijna ondenkbaar. Wie kan hier correct op antwoorden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 28 jan 2016 13:18

En waarom ook niet de afmetingen van zijn bed en de naam van zijn lief?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW

#3 , 28 jan 2016 13:23

Ik heb al een controleur gehad die Japanoloog van opleiding was. Maar een ambtenaar moet u geen details uit zijn persoonlijk leven geven.

Reclame

Xenophon

#4 , 28 jan 2016 13:27

Het enige wat u van een fiscaal ambtenaar kan eisen qua identificatie is dat deze zijn aanstellingsbewijs toont. Al de rest is irrelevant en gaat u ook niet aan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jan 2016 15:07

Men (jefke007) zegt op dit Forum dat een ambtenaar zijn diploma en profielvereisten niet moet meedelen ?!
Meedelen aan wie?
Dit lijkt mij onjuist en bijna ondenkbaar.
Als je niet specifieert aan wie hij dit moet meedelen, kan niemand hier iets over zeggen. Een ambtenaar zal weldegelijk zijn diploma moeten meedelen als hij voor een andere functie wil solliciteren, zou ik zo denken. Maar als ik om een andere identitietiskaart ga en ik vraag aan de loketbediende (= ambtenaar): "Wat voor diploma heb jij eigenlijk?", dan heb ik zo'n flauw vermoeden dat ze mij dit NIET moet vertellen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jef007

#6 , 28 jan 2016 15:08

aanstellingsbewijs TONEN!!
zelfs niet afgeven aan een belastingsplichtige!

carnac
Topic Starter

#7 , 28 jan 2016 17:05

Het klopt dat niemand zaken heeft met iemand zijn privé leven.
Wat men wel mag verwachten is dat iemand degelijk is opgeleid om bepaalde controles te uit te voeren.
Ook dienen m.i. mensen opgeleid te zijn wanneer ze over een bepaalde macht beschikken zodat er geen macht misbruik kan komen.

zowel voor de fiscus als voor de belasting plichtige zijn er rechten en plichten.

blijkbaar zou er wel degelijk rechtspraak (arrest Brussel) bestaan omtrent diploma en profiel vereisten.

LeenW

#8 , 28 jan 2016 17:31

Klopt allemaal, op dat arrest na. Dat mag u mij zeker eens voorleggen.

polk

#9 , 28 jan 2016 17:44

Voor sommige procedurestappen bestaan inderdaad graadvereisten. Enkel een ambtenaar met de graad van attaché/inspecteur (niveau A) kan bijvoorbeeld het bankgeheim opheffen in geval van (vermoedens van) fraude. Maar de graad van attaché is niet onlosmakelijk verbonden met een bepaald diploma. Je kan met een universitair diploma als attaché aangenomen worden maar je kan ook via interne examens opklimmen naar deze graad.

Maar het recht om het bankgeheim op te heffen is al iets heel specifiek dat enkel in geval van zware fraude gedaan wordt. Een gewoon onderzoek ter plaatse is een 'basisrecht' van elke controleur, een fiscaal of financieel deskundige (in principe niveau B dus iemand met een diploma hoger onderwijs of gelijkgesteld) is uiteraard bevoegd hiervoor.

Billybob

#10 , 28 jan 2016 18:37

En zelf hogeschool is niet vereist. Een C met middelbaar onderwijs kan doorgroeien tot B (of A).
En Jef heeft gelijk. Enkel zijn aanstelling moet hij tonen indien u daarom vraagt. Dat is een kaartje met een foto op. Al de rest is cafépraat.

Gebruiker21

#11 , 29 jan 2016 09:28

Wat men wel mag verwachten is dat iemand degelijk is opgeleid om bepaalde controles te uit te voeren.
Ja, en dat zal de instantie die deze personen aanwerft, wel controleren. Het is niet aan de gecontroleerde om te gaan uitmaken of de controleur nu al dan niet genoeg opgeleid is om de controle uit te voeren. Het zou nogal mooi worden, dan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie

#12 , 29 jan 2016 09:54

Dit lijkt mij onjuist en bijna ondenkbaar. Wie kan hier correct op antwoorden ?
Dit is totale onzin, ik heb zeer veel controles in mijn loopbaan gehad en er is maar één maal dat een controleur me zijn opleiding zei en dan kwam het omdat ik hem vroeg wat nu de vereisten waren voor aan geworven te worden omdat een kleinkind dan op dit ogenblik op de hogeschool zat voor boekhouding.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”