EPB en de realiteit

Floes
Topic Starter

EPB en de realiteit

#1 , 28 jan 2016 23:28

Beste mensen

Wij hebben interesse in een bepaalde woning. De woning is gebouwd in 2010, de vergunning/melding dateert ook van begin 2010.

Nu zijn we gaan kijken en er is geen ventilatie voorzien in de vorm van afzuiging of de ventilatie via de ramen.

Het EPC vermeldt echter dat er is voldaan aan de ventilatievereisten.

Hoe kan dit? Als de bouwpromotor een boete heeft gehad, staat dit dan vermeld op het EPC? Want er staat geen enkele opmerking... Als de woning niet conform is, wat kunnen de gevolgen voor ons zijn als wij de woning kopen? Ik las al dat een eventuele boete eenmalig is, zijn er nog andere dingen die wel nog kunnen spelen?

Wij zijn hier nieuw in en de makelaar wist er duidelijk ook niet geweldig veel van, dus mijn hoop ligt bij jullie :-)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 jan 2016 07:44

Eén advies: vertrouw op hetgeen u kan waarnemen en vooral niet op zo'n EPC. Ik verhuur een aantal panden en heb reeds van dichtbij mogen ervaren met welke 'zorgvuldigheid' die dingen worden opgemaakt. Een voorbeeld: door de penalisering van verwarming op elektriciteit (omrekening naar primaire energie) eindigen dergelijke systemen meestal met een zeer slecht resultaat. Ik verhuur een pand dat extreem geïsoleerd is en aan stroomverbruik (inclusief de verwarming) 25 EUR/maand kost, het heeft een slechtere EPC dan een paar andee die verwarmd worden op gas en maandelijks een veel hogere energiekost hebben.

M.i. gebeurt er exact niets qua boetes indien u de woning koopt (vooropgesteld dat er inderdaad de facto wel voldoende kan worden geventileerd zodat u niet met condensproblemen zit, dat is iets anders). Hoogstens kan het repercussies hebben (ooit) bij verhuren. Hebt u interesse, wijs er dan op en bied een lagere prijs.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Kopen”