loden leidingen

julienlafour
Topic Starter

loden leidingen

#1 , 30 jan 2016 16:20

Hallo,

Een loodgieter heeft onlangs vastgesteld dat de waterleidingen in mijn appartement van lood zijn. Gezien de gezondheidsrisico's zou ik deze graag laten vervangen. Ben ik daarvoor financieel verantwoordelijk of de eigenaar?

Het gaat om een geregistreerd 3-6-9-contract dat in september 2014 is ingegaan.

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jan 2016 16:26

Dit is voor de eigenaar, loden buizen waar vind je dit nog, ik denk dat dit verboden is, zeer ongezond.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

artemis

#3 , 30 jan 2016 17:44

Ik vind nergens dat loden binnenleidingen al verboden zijn. Er wordt wel aangemoedigd ze te vervangen maar ik zie nog geen verplichting.

Ze enkel in het appartement vervangen is niet voldoende, alle leidingen vanaf de watermeter zouden dan moeten vervangen worden. Als de leiding tot aan de watermeter nog van lood is dan is dat voor de watermaatschappij. Die moeten in principe systematisch vervangen worden, maar is dat al overal gebeurd?
Ik vrees dat er nog redelijk wat gebouwen met loden binnenleidingen zijn, zeker in oudere stadswijken.

Reclame

artemis

#4 , 30 jan 2016 18:40

Anderzijds hebt u recht op drinkbaar water in de keuken. En die normen (qua lood) zijn strenger geworden. Als het water uit uw keukenkraan niet voldoet aan de huidige normen zou uw woning wel eens ongeschikt verklaard kunnen worden.
Misschien de watermaatschappij eens contacteren en vragen om een analyse?
Als de leidingen moeten vervangen worden is dat uiteraard voor de verhuurder.

KJ86

#5 , 30 jan 2016 19:03

Het is zoals Artemis schrijft, de regering stelt zich soepel op, leidingen moeten enkel vervangen worden als het eenvoudig kan. Zie onderstaande link.

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... rleidingen

Door het kalk in water, zijn de binnenkanten van uw leiding volledig verkalkt. Uw leidingen zijn waarschijnlijk minder gevaarlijk dan u denkt.
Uw gezondheid op spel zetten is natuurlijk ook niet de bedoeling. Vragen aan de eigenaar of dat die de leidingen wil vervangen, anders in september 2017 verhuizen.

sloeberken

#6 , 30 jan 2016 21:34

Het is zoals Artemis schrijft, de regering stelt zich soepel op, leidingen moeten enkel vervangen worden als het eenvoudig kan. Zie onderstaande link.

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... rleidingen

Door het kalk in water, zijn de binnenkanten van uw leiding volledig verkalkt. Uw leidingen zijn waarschijnlijk minder gevaarlijk dan u denkt.
Uw gezondheid op spel zetten is natuurlijk ook niet de bedoeling. Vragen aan de eigenaar of dat die de leidingen wil vervangen, anders in september 2017 verhuizen.
Zoiets minimaliseren getuigt van ? Het is giftig en kanker verwekkend.

Het aantal waterleidingen in lood moet dringend naar beneden, vinden Vlaams minister van Milieu Joke Schauvliege (CD&V) en haar collega van Volksgezondheid Jo Vandeurzen (CD&V). Uit de analyseresultaten van drinkwaterstalen in Vlaanderen, die Knack eerder bracht, bleek dat ons leidingwater nog al te vaak lood bevat. Het nieuwe Vlaams Actieplan Loodpreventie moet ervoor zorgen dat we tegen 25 december 2013 de Europese norm halen: drinkwater mag dan niet meer dan 10 microgram lood per liter bevatten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#7 , 30 jan 2016 23:13

De overheid legt geen totaalverbod op.
Waarschijnlijk neemt de overheid dit standpunt in omdat ze zelf nog loden leidingen in de grond hebben. Ik heb vorig jaar voor een pand in Gent een half jaar moeten wachten vooraleer ze een aansluiting voor de meter kwamen wisselen.

Zo lang dat de overheid geen totaalverbod oplegt en interpretatie mogelijk laat, zal het vervangen van de leidingen afhankelijk zijn van de goodwill van verhuurder en misschien zelf VME. Het heeft geen nut om de binneninstallatie te vervangen als de hoofdleiding van meter naar appartement niet kan worden vervangen.

giserke

#8 , 31 jan 2016 00:22

Het enige wat de overheid oplegt is een maximum toegestane hoeveelheid lood in het drinkwater. En dat is zeer weinig
Een verbod op leidingen in lood bestaat er niet.
Maar het spreekt voor zich dat het gebruik van lood leidingen de norm halen zeer moeilijk maakt.

En idd dit is voor de eigenaar/ verhuurder

artemis

#9 , 31 jan 2016 10:48

De eerste stap die de TS volgens mij dient te zetten is een analyse aanvragen bij de watermaatschappij. Kan volgens mij gratis.
Hij kan ook al informeren of de inkomende leiding/aansluiting van het gebouw nog in lood is.

sloeberken

#10 , 31 jan 2016 10:58

De eerste stap die de TS volgens mij dient te zetten is een analyse aanvragen bij de watermaatschappij. Kan volgens mij gratis.
Hij kan ook al informeren of de inkomende leiding/aansluiting van het gebouw nog in lood is.
De aanvraag voor analyse moet je via de gemeente aanvragen.

artemis

#11 , 31 jan 2016 12:26

De aanvraag voor analyse moet je via de gemeente aanvragen.
Voor putwater/grondwater wel ja.
Maar voor leidingwater vind ik op 2 sites van watermaatschappijen (Pidpa en De Watergroep) dat het via hen moet.

https://www.dewatergroep.be/nl/content/ ... ragen.html
https://www.pidpa.be/formulieren/aanvraag-wateranalyse

sloeberken

#12 , 31 jan 2016 13:30

Maar dat is niet gratis.

giserke

#13 , 01 feb 2016 00:33

Maar dat is niet gratis.
Zou er nog aan te kort zijn dat de gemeenschap moet betalen voor die tests.

KJ86

#14 , 01 feb 2016 10:26

Wie anders?
Het is toch de gemeenschap die opeens moeilijk doet over loden leidingen. De Nederlandse overheid neemt op dat vlak veel beter zijn verantwoordelijkheid en geeft subsidies voor de loden binneninstallatie te vervangen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 feb 2016 10:49

Zijn er nog geen subsidies genoeg, straks bouwt men aan 100% subsidies, denk eens aan de turteltaks is het resultaat van subsidies, de gemeenschap moet toch niet voor alles en nog wat opdraaien.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Huren”