huisuitzetting

Naige Maiters
Topic Starter

huisuitzetting

#1 , 01 feb 2016 04:14

Wat kan ik nog doen?

Ziehier de chronologie:

1) (2008-2009) Ik huur een woning om mij daar te domiciliëren. De verhuurder geeft mij een contract van 1 jaar. Ik onderteken het.
2) (2009-2010) word ik uitgenodigd om mijn contract te vernieuwen.
- ik merk op het vernieuwd contract dat de verhuurder de huur verhoogd heeft met 20,00 € per maand.

ik stel vast op datzelfde contract:
:oops:
a) dat de verhuurder de huur en de huurlasten samenvoegt en op deze wijze de huur heeft verhoogt.
b) Ik leg de verhuurder uit dat alleen de huur mag geïndexeerd zonder daar de onkosten aan te koppelen.
c) Ik laat de verhuurder ook zien dat ik volgens de huurcalculator andere cijfers uitkom. Ik merk dat de verhuurder de consumptie index toepast i.p.v. de gezondheidsindex. Ik bekom hierdoor een lagere huurprijs volgens de huurcalculator.
d) Ook vraag ik aan de verhuurder om de werkelijke onkosten te mogen inzien.
e) Ik vraag aan de verhuurder voor een 3-6-9 contract omdat ik gedomicilieerd ben.
f) Ook vraag ik
- hoe het komt dat ik de huur, elektriciteit, verwarming, water, gsm en de sociale lasten van de conciërge moet meebetalen. Terwijl daar niets van in het contract staat.
- dat ik de blokverzekering en de beheerskosten moet betalen terwijl daar ook niets van in het contract staat.

Voor een woonst van 40 m2 moest ik ongeveer 140,00€ onkosten betalen. Ik vond dit persoonlijk heel veel. Daarom ook dat ik hem die vragen stelde.

Vervolg:

a) de verhuurder wordt kwaad en vraagt aan mij om te vertrekken en zegt hierbij: "zal ik eens ambetant doen". Ik kreeg geen vernieuwd contract.
b) 15 dagen voor de beëindiging van mijn huurcontract krijg ik een aangetekend schrijven met vermelding de woonst te verlaten en de sleutels aan de conciërge af te geven.
c) Ik laat via een advocaat een aangetekende brief sturen met daarin vermeldt dat ik hier niet mee akkoord ga en dat ik vanaf nu 50,00€ per maand minder onkosten zal betalen tot ik inzage heb verkregen van de werkelijke gemaakte onkosten.
d) Ik krijg geen reactie hierop en blijf daar wonen.

(2010-2011) Ik verstuur een brief om mijn contract te vernieuwen. Geen reactie hierop!

2014

De verhuurder dient klacht in bij de rechtbank wegens het feit dat ik al 5 jaar huurachterstal heb.

- De verhuurder zegt dat ik mijn contract niet wou vernieuwen en dat hij nooit een aanvraag voor vernieuwing contract van mij heeft ontvangen. Nochtans bewijs ik voor de rechtbank met een mail dat ik dat wel heb verstuurd. En tegelijk bewijs ik ook dat de conciërge deze brief voor vernieuwing contract op zijn Facebook plaats om mij belachelijk te maken.
- Ook zegt de verhuurder dat hij nooit die aangetekende brief van mij heeft ontvangen dat ik 50,00€ per maand minder onkosten zal betalen tot ik inzage heb verkregen van de werkelijke onkosten.

Op de rechtbank heb ik de bewijzen gegeven dat hij dat wel heeft ontvangen en geef ik ook aan dat er niets in het contract staat om de sociale lasten, huur, verwarming, elektriciteit, gsm en water van de conciërge te betalen.

Ook laat ik aan de rechter zien dat de andere onkosten zoals beheerskosten en blokverzekering ook niet aan mij kunnen doorgerekend worden. Daar er niets hiervan in het contract staat vermeld.

De eerste rechter geeft mij ongelijk. Ze zegt dat ik een niet te vertrouwen persoon ben omdat ik 50,00€ per maand minder lasten heb betaald.

De rechter vonnist mij om het pand te verlaten en wederverhuring van 3 maand te betalen aan de verhuurder + de gerechtskosten.

Ik ga in beroep!

In beroep volgt de rechter mijn klacht tegen de verhuurder.

De rechter in beroep erkent en bevestigt :

a) dat de huurwet is overtreden door de verhuurder (door mij geen 3-6-9 contract te geven)
b) dat de verhuurder de huur en de onkosten niet mag samenvoegen om te indexeren en de verhoging van de huur niet correct berekende volgens de huurcalculator
c) dat het niet kan zijn dat ik de sociale lasten, huur, elektriciteit, verwarming, water...moet meebetalen
d) dat het niet kan zijn dat ik de beheerskosten en blokverzekering moet betalen
e) dat de verhuurder mijn contract heeft vervalst (door tekst toe te voegen aan de achterkant van mijn origineel contract)

De rechter in beroep vraagt om een herberekening van onkosten.

MAAR tegelijk doet deze rechter een tussenvonnis dat het onwettelijk contract dient te worden ontbonden en dat ik het pand dien te verlaten + wederverhuring dien te betalen aan de verhuurder + de gerechtskosten moet dragen.

Dus de rechter in beroep volgt mijn redenering maar ik moet er wel voor boete. ik ben er kapot van! ik voel mij geflikt en ernstig aangetast in mijn rechtszekerheid. Dit is echt een staaltje van klassenjustitie!

Mijn vraag is: "wat kan ik u hier in Godsnaam nog tegen doen"? want ik heb iemand van cassatie ook aangesproken en deze zegt dat de rechter quasi procedure geen fout heeft gemaakt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 01 feb 2016 05:34

heb je, toen je besloot eenzijdig 50 euro minder te betalen (+ wss dat huurverschil), een procedure voor de rechtbank opgestart?

sloeberken

#3 , 01 feb 2016 09:19

Was dit met of zonder advocaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 feb 2016 09:59

Hoe motiveert de rechter de ontbinding?

KJ86

#5 , 01 feb 2016 10:02

De zaken die de verhuurder verkeerd gedaan heeft zijn toch gevonnist in uw voordeel. Je hebt € 50 ingehouden van de kosten, de kans dat je nog meer moet recupereren na herberekening lijkt mij klein.

Blijkbaar heb jij ook van alles verkeerd gedaan, de verhuurder heeft volgens de rechtbank correct opgezegd en jij bent blijven wonen. Veel grovere fout dan hetgeen de verhuurder gedaan heeft.

Lanox

#6 , 01 feb 2016 10:55

de verhuurder heeft volgens de rechtbank correct opgezegd
Heeft uw kristallen bol nu ook al toegang tot de motivering van de rechtbank?

KJ86

#7 , 01 feb 2016 11:12

We moeten de motivering toch niet kennen om te weten dat er na eerste aanleg, geen beroep mogelijk is.
Het enige wat we kunnen doen om TS te helpen, is hem duidelijk maken dat hij zich bij het vonnis moet neerleggen en dat hij onmiddellijk moet betalen.

sloeberken

#8 , 01 feb 2016 11:25

MAAR tegelijk doet deze rechter een tussenvonnis dat het onwettelijk contract dient te worden ontbonden en dat ik het pand dien te verlaten + wederverhuring dien te betalen aan de verhuurder + de gerechtskosten moet dragen.
Hier kopt toch iets niet. Je huurt reeds 6 a 7 jaar en je moet wederverhuring betalen.

scorpioen

#9 , 01 feb 2016 11:40

Het enige wat TS nog zou kunnen doen is in cassatie gaan. De wijze waarop de ontbinding gemotiveerd is kan een reden zijn om in cassatie te gaan.

scorpioen

#10 , 01 feb 2016 11:42

Hier klopt toch iets niet. Je huurt reeds 6 a 7 jaar en je moet wederverhuring betalen.
De wederverhuringsvergoeding gaat hier samen met de ontbinding. De huurovereenkomst werd ontbonden in het nadeel van de huurder. Het is een schadevergoeding voor de tijd die de verhuurder nodig heeft om een nieuwe huurder te vinden. Meestal is dit drie maanden huur.

WP002

#11 , 01 feb 2016 13:23

De eigenaar is in de fout gegaan, maar u ook door de huur eenzijdig te verminderen. Bovendien zal de rechtbank het niet zo leuk gevonden hebben dat u de zaak 5 jaar heeft laten aanmodderen. U had toen naar de rechtbank moeten stappen om uw dispuut met de verhuurder te beslechten, en als teken van goede wil die 50 euro voorlopig op een geblokkeerde rekening moeten storten. De rechtbank zal in deze zaak hebben moeten wikken en wegen wie er het hardst over de schreef is gegaan, en dat kan een reden zijn waarom de rechter in eerste aanleg zus en die in beroep zo oordeelt.

Naige Maiters
Topic Starter

#12 , 02 feb 2016 18:53

Bedankt voor jullie reacties: spijtig dat sommigen maar niet willen begrijpen dat onrecht niet gelijk staat aan ongelijk.

Aan JPV: Wie is TS? Ik heb via een advocaat een aangetekende brief sturen met daarin vermeldt dat ik hier niet mee akkoord ga en dat ik vanaf nu 50,00€ per maand minder huuronkosten zal betalen tot ik inzage heb verkregen van de werkelijke gemaakte onkosten. Mijn huur heb ik steeds blijven betalen.
- Het was aan de verhuurder om mij voor de rechter te brengen als hij hier niet akkoord mee zou zijn. Hij hoefde hier geen 5 jaar voor te wachten.

Aan Sloeberken: ja dit was via een advocaat.

Aan Scopripon: de rechter motiveert dat ik eigenhandig heb gehandeld en een niet te vertrouwen persoon ben. Maar ik heb alleen in proportie gereageerd want het was de verhuurder die het eigen recht in handen nam en mij geen contract meer aanbood en dat ik maar moest vertrekken. Het was duidelijk de verhuurder van in het begin die niet te vertrouwen was. De rechter zet hier echt de wereld op zijn kop. Nu blijkt dat hij zelfs mij nog moet bijbetalen wegens teveel onkosten te hebben aangerekend.

Aan KJ86: nee, de zaak is maar gedeeltelijk in mijn voordeel uitgesproken. Wat mij hier stoort is dat de rechter alles erkent en bevestigt dat mijn klacht terecht is en ook erkent de rechter dat de verhuurder de wet heeft overtreden + eenzijdig het contract onwettelijk heeft verbroken en mij teveel onkosten heeft aangerekend. En toch moet ik de verhuurder schade betalen en het pand verlaten. Want ik heb niets verkeerd gedaan in heel deze zaak. Ook niet daarbuiten. Ik geloof in de sterkte van het recht en niet in het recht van de sterkste. Ik weet niet waar je op aanstuurt dat ik meer zou verkeerd hebben gedaan dan de verhuurder. Ik heb alles uitgebreid uitgelegd in mijn bericht hier. Meer is er niet gebeurd. Heb jij wel mijn bericht goed begrepen? Ik merk dat je het wel hebt gelezen. Maar misschien ook niet goed gelezen! Want je commentaar dat de verhuurder minder erg was dan ik vind ik overdreven van je. Ik denk dat jij er op uit bent om gewoon hier te provoceren. Daarom ook dat ik vanaf nu niet meer zal reageren op je commentaar. Ik wens je veel inzicht toe. Of ben jij misschien ook een verhuurder! Denk jij nu echt dat wanneer de verhuurder zegt :"vertrek maar en zal ik eens ambetant doen" dat ik dat zo maar laat gebeuren. Ik ben geen hond hoor. Wij hebben rechten en plichten. En als mens vraag/eis ik dat iedereen zich daaraan houdt. Zowel rijk als arm! Maar volgens uw commentaar krijg ik de indruk dat blijkbaar "de wet gelijk is voor iedereen maar niet iedereen is gelijk voor de wet". Een beetje intelligente eerlijkheid aub.

Aan WP002: Die 50€ had ik op een geblokkeerde rekening gezet. Ik heb de huur altijd blijven betalen. Ik heb in de onkosten 50,00 € minder betaalt. Ik kan niet genoeg benadrukken dat er een groot verschil tussen huur en huuronkosten zijn. Zoals ik al eerder schreef was het aan de verhuurder om mij voor de rechter te brengen als hij hier niet akkoord mee zou zijn. Hij hoefde hier geen 5 jaar voor te wachten. De rechter kon mij op niets pakken. Ik had alle bewijzen bij mij. Zwart op wit! En ben dus helemaal niet over de schreef gegaan. Lees nog eens goed het begin van mijn chronologie. Trouwens ik heb de verhuurder naar de vrederechter gedaagd maar hij is niet verschenen. En ik ga hier geen bla bla bla vertellen want dan zitten we hier jaren te zeveren. Ik heb gewoon de feiten weergegeven.
Trouwens waarom veroordeelt u mij eenzijdig. Heeft u wel eens goed nagelezen wat die verhuurder allemaal uitspookte. ( de huurwet overtreden, huur + huurlasten samenvoegt en met opzet consumptie index i.p.v. gezondheidsindex toepast, mijn origineel contract vervalst, mij extra alle kosten aanrekent van de conciërge + de blokverzekering terwijl ik al een brandverzekering heb + de volledige beheerskosten. Terwijl hiervan niets in het contract staat)
Wat ik daar tegenover heb gedaan was meer dan normaal en zeker niet te vergelijken met wat die verhuurder allemaal gedaan heeft. Waar gaat dat hier heen. Waarom schrijft u dat ik de zaak 5 jaar heb laten aanmodderen? Het is toch logisch dat de verhuurder om actie te ondernemen als de huurder niet correct betaalt? En niet 5 jaar dat laten aanmodderen! Ik heb er alles aan gedaan om dit op een beschaafde manier op te lossen. Ik werd bij hem buitengezet toen ik dat kwam bespreken. Ik heb hem dan voor de vrederechter gedaagd. Hij is niet verschenen. Wat wenst u dan nog meer WP002?

Aan Lanox: bedankt voor je morele steun

sloeberken

#13 , 02 feb 2016 19:35

Ik heb via een advocaat een aangetekende brief sturen met daarin vermeldt dat ik hier niet mee akkoord ga en dat ik vanaf nu 50,00€ per maand minder huuronkosten zal betalen tot ik inzage heb verkregen van de werkelijke gemaakte onkosten. Mijn huur heb ik steeds blijven betalen.
- Het was aan de verhuurder om mij voor de rechter te brengen als hij hier niet akkoord mee zou zijn. Hij hoefde hier geen 5 jaar voor te wachten
Niet u verhuurder maar jij had dit aan de vrederechter moeten vragen, je mocht niet eenzijdig sommen achterhouden. Heel grote fout
Die 50€ had ik op een geblokkeerde rekening gezet. Ik heb de huur altijd blijven betalen. Ik heb in de onkosten 50,00 € minder betaalt. Ik kan niet genoeg benadrukken dat er een groot verschil tussen huur en huuronkosten zijn.
Wat verschil is er tussen huur en lasten, jij en jij alleen bent verplicht deze te betalen. Op een geblokkeerde rekening plaatsen maakt geen verschil, ze zijn niet betaald. Toch logisch dat de rechter zo oordeelt.

Naast de huurprijs moet de huurder ook kosten en lasten op zich nemen of ze aan de verhuurder terugbetalen. Het gaat dan over de kosten die verbonden zijn aan het gebruik van de woning.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 02 feb 2016 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Xenophon

#14 , 02 feb 2016 19:41

Wat staat er letterlijk in het vonnis van de rechtbank van eerste aanleg omtrent de motivatie voor de ontbinding ten uwen laste van de overeenkomst?

U moet begrijpen dat het niet is omdat iemand het niet eens is met uw visie dat deze persoon een persoonlijk probleem heeft met u of u aanvalt (verwijzend naar uw reactie op bepaalde posters hierboven). Voorts is zoals reeds gezegd uw enige optie een voorziening in cassatie maar dan dient te worden onderzocht of daar gronden voor bestaan. Al de rest kan moreel relevant zijn maar juridisch is het niet dienend, u hoeft dat niet te aanvaarden maar zo is het. Een cassatieprocedure is niet goedkoop en zelfs indien u daar in het gelijk wordt gesteld betekent dat niet dat u uiteindelijk aan het langste eind zal trekken. De vraag is bijgevolg hoeveel uw principes u waard zijn.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#15 , 02 feb 2016 19:55

Eerste vonnis zal de uithuiszetting bevolen hebben, uitvoerbaar bij voorraad.

cassatie kost enorm veel geld min €2500 zonder enige zekerheid.
Denken dat je het recht aan u kant hebt, is de ontgoocheling des te groter.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 02 feb 2016 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Huren”