Eindafrekening huur, vrijgave waarborg en provisie verwarming

eddy_rayong
Topic Starter

Eindafrekening huur, vrijgave waarborg en provisie verwarming

#1 , 02 feb 2016 12:41

Ik heb enkele vragen en zal die zo kort mogelijk te beschrijven.

Algmeen : Wij hebben de verhuurder in Juni 2015 verwittigd dat we dringend naar het buitenland moeten vertrekken. Er werd afgesproken om de overgave/overname, via volmacht uit te voeren op eind october 2015. Wij beloofden om nog huur te blijven betalen tot eind december 2015.
Wij betaalden via domiciliëring, een huur, vaste kosten (+/- 50%) en provisie verwarming. neem ook een 50% van het totale bedrag. Eind oct 2015 is overgave/overname, voor ons via volmacht en er wordt geen schade vastgesteld en opname verwarming, alle meters staan op "0". Laatste opname verwarming was eind juni 2015.

Eerste vragen : Begin november ontvangen we een schrijven van de huurder, via email, waarin wordt gesteld dat de laatste huurgelden van de huurwaarborg wordt afgehouden. Indien we daarmee akkoord gaan, wordt dan het resterende verschil met de huurwaarborg op onze rekening gestort. De domiciliëring zal dan ook stopgezet worden. Wij gaan hier dezelfde dag nog mee akkoord.

In november stel ik echter vast dat toch nog het huurgeld + verwarming via domicilïering is afgehaald. Ik verwittig de verhuurder hiervan, en als antwoord krijg ik, voor november was het te vroeg om alles in orde te brengen.

Echter in december wordt er weeral huur + provisie verwarming afgehouden. Ik neem contact met de verhuurder en vraag uitleg. Geen echte uitleg gekregen, maar wel de belofte waarborg wordt dan snel terug gestort.

vraag 1 : Mag een verhuurder, na belofte om de domiciliëring stop te zetten, toch nog 2 maanden geld afhalen van mijn rekening?

Vraag 2 : Mag een verhuurder, wetende dat alle tellers van de verwarming op 0 staan, toch nog voor de laatste maanden provisie verwarming afhouden. Wij hadden afgesproken wij blijven nog huur betalen voor november en december, maar de verhuurder neemt er ook provisie verwarming bij.

Vraag 3 : Terug gave waarborg. Waarborg staat op geblokkeerde rekening bij pnbparibasfortis. Wij krijgen een document van de verhuurder om in aanwezigheid van een afgevaardigde van de bank of iemand van de gemeente te ondertekenen voor vrijgave huurwaarborg.

Omdat ik in het buitenland ben, Asie, gaat de persoon dewelke overgave/overname apartement heeft gedaan, na maken van een afspraak, naar het foritskantoor. Daar wordt mondeling medegedeeld, laat mij een nieuwe volmacht maken specifiek voor vrijgave huurwaarborg.

Volmacht maak ik op, stuur het op naar de verhuurder.

Verhuurder stelt, volmacht wordt niet aanvaard door Fortis.

Ik neem zelf via email contact met fortis, nu bevestigen ze dat een volmacht niet door hun wordt aanvaard.

oplossing : ik moet met dit document naar de ambassade. Probleem, ambassade is een 2 daagse trip voor mij.

Vraag 4 & 5 : Mag fortis een volmacht weigeren voor vrijgave huurwaarborg en "moet"een ambassade dan deze documenten invullen?

En dan de laatste vraag : Laatste opname verwarming was Juni 2015. Voor jul, aug, sep, oct, nov en december heb ik dus provisie betaald, de verhuurder wist dat het apartement niet meer bewoond was vanaf juni 2015.

Tot op heden heb ik echter nog geen afrekening gehad. We zijn de 8ste maand na de laatste opname. Mag de verhuurder dit zo lang? De verhuurder zegt dat de afrekening gebeurd via een bedrijf en zij zelf nog geen afrekening hebben gekregen. Hoelang is een redelijke termijn om te wachten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2016 12:51

Heb je zelf al eens met uw bank contact opgenomen voor de stopzetting van de domiciliering?
Een nieuwe afrekening zal je wel krijgen na 1 jaar, volgend op de vorige. Het is waarschijnlijk niet de verhuurder die die opmaakt maar een externe firma die ook de meters opneemt. Een afrekening opmaken in de loop van het jaar is zeer moeilijk omdat de eindfacturen van water, gas en elektro nog niet binnen zijn. Ook zijn er meerkosten voor een tussentijdse opname van de calorimeters.
Heb gewoon wat geduld tot de periode van de vaste afrekening en dan komt alles wel op zijn pootjes terecht, ook de teveel betaalde provisies.

eddy_rayong
Topic Starter

#3 , 02 feb 2016 13:16

Dank je wel voor het antwoord.

Ik heb geen contact gehad met mijn bank over het stopzetten van de domiciliëring. Er is me wil in het oor gefluisterd dat dit kan vallen onder "misbruik van vertrouwen". Ik wil geen verdere stappen zetten hierin, ben gewoon nieuwsgierig als dit wel mag.

Voor de verwarming, we zijn nu in de 8ste maand, denk dat ik toch al veel geduld heb gehad. Bestaat er niet zoiets als een redelijke termijn waarin alles moet afgerekend zijn? En mag een verhuurder zich zomaar verbergen achter "het is een externe firma"?

Reclame

bambipower

#4 , 02 feb 2016 16:36

calorimeters worden 1 keer per jaar opgenomen. Bij mij bvb nu 10 februari
Dan moet huisbaas kosten en facturen doorgeven aan het bedrijf van de calorimeters, die dan op hun beurt een afrekening van maken voor elke huurder.

Daar gaat tijd over.... in het slechtste geval, meer dan een jaar (alles in totaal)
U wist op voorhand toch, dat de berekening gemaakt wordt door een externe firma? Wsl staat het ook in je huurcontract vermeld

eddy_rayong
Topic Starter

#5 , 02 feb 2016 16:51

Dank je wel voor het antwoord,

Natuurlijk wist ik dat. Maar de verhuurder veranderde al verschillende keren van Firma. Langste periode wat we ooit hebben meegemaakt was bijna 2 jaar voor de afrekening kwam.

De jaarlijkse opname is een afspraak tussen de verhuurder en het externe bedrijf. Zij hebben onderling afgesproken wat hun termijn is, waarom niet elke 6 of 3 maanden? Ik wil enkel correct betalen op een redelijke termijn. Volgens uw antwoord is er geen redelijke termijn voorzien en kan de verhuurder op eigen goeddenken die termijn toepassen. Ik dacht dat na een "redelijke" periode het dossier afgehandeld kan worden.

bambipower

#6 , 02 feb 2016 16:56

omdat elke keer dat ze langskomen, het geld kost :-)
geld, dat ook door u betaald moet worden (en andere huurders). Elk jaar langskomen is standaard... elke extra interventie kost geld (ik dacht rond de 200€), geld dat dan onnodig uitgegeven wordt, want kaloriemeters geven de stand door van elke halve/volle maand.

eddy_rayong
Topic Starter

#7 , 02 feb 2016 17:28

ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt,
het gaat over de periode tussen opname en ontvangen van de afrekening.
Er was een opname in Juni 2015, de maand dat het apartement door ons werd verlaten.
en er was een opname in October, bij overgave apartement.
Voor de periode juli - Oct staan alle tellers op nul, logisch want we hebben het apartement verlaten in juni.
Er is al 7 maanden, we zijn nu de 8ste ingegaan tussen opname van juni en afrekening.

En bijkomend, het zijn itelligente opnemers, er hoeft niemand nog persoonlijk in het appartement te komen.

bambipower

#8 , 02 feb 2016 17:54

klopt, zijn meters met rf functie. Men moet niet binnenkomen, maar wel langskomen en uitlezen.
Als er een uitlezing is geweest op je vertrek, dan kan het zijn, dat de verhuurder nog moet wachten op een eindafrekening van gas.

mava105

#9 , 02 feb 2016 19:53

Externe firma kan enkel een afrekening maken als hij de kosten van water, gas, elektro en onderhoud heeft doorgegeven. Facturen van nutsbedrijven komen maar 1 x per jaar en het onder houd is ook maar 1 x nodig.
Heb dus gewoon geduld, en wacht af. Uw rekening komt er ooit aan
Je kan altijd nog naar de vrederechter trekken als je die man (of vrouw) eens aan het lachten wil brengen. :lol:

roharro
Juridisch actief: Ja

#10 , 02 feb 2016 19:58

Rekeningetje komt zo....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eddy_rayong
Topic Starter

#11 , 03 feb 2016 00:37

Gas was niet gebruikt,
Eindafrekening electriciteit is in november al geregeld met Electrabel en doorgegeven aan de verhuurder.
Wateropname is ook al 2 maal gebeurd.
Samengevat, alle meteropnames zijn uitgevoerd in Juni 2015, water/gas/electricitiet/verwarming, 8 maanden geleden.
Daarna, nog eens bij overgave in October, daar alle verbruik op 0.

@mava105, wat is het nut van een forum als je mensen dewelke vragen stellen in het belachlijke wil trekken? Voel je jezelf zo supperieur ten op zichte van mij? Ik vind het nog altijd een legitime vraag, bestaat er geen maximum termijn tussen opnemen van alle meterstanden en doorgeven van de rekening. En wat bedoel je met "Externe firma kan enkel een afrekening maken als hij de kosten van water, gas, electro en onderhoud heeft doorgegeven"?
Ze zijn enkel verantwoordelijk voor de verwarming, nemen die meterstanden zelf op. Gas niet in gebruik, electro is apart via electrabel, onderhoud is in opname van juni 2015. Wie is hij?

KJ86

#12 , 03 feb 2016 09:46

Ik ken het systeem niet.
Ik vraag mij af of dat je moet bijdragen in de vaste kosten (nettarieven) of worden die dan ook verdeeld over de bewoners die wel verbruiken.

Lanox

#13 , 03 feb 2016 11:44

Voor een correcte verrekening van uw verbruik zijn niet enkel uw individuele meteropnames nodig maar ook een afrekening van de gezamelijke kosten. Aangezien u individuele meters heeft voor electriciteit en water kunnen deze ook individueel met u afgerekend worden. Voor de verwarming is er blijkbaar een centraal systeem. Om een correcte afrekening hiervan te krijgen heeft men enerzijds uw kaloriemeters nodig om te weten welk deel van de taart u dient te betalen, maar anderzijds is er ook een afrekening nodig van het gehele system om te weten hoe groot de taart eigenlijk is. Mogelijk zit daar het oponthoud.

bambipower

#14 , 03 feb 2016 11:45

Ik ken het systeem niet.
Ik vraag mij af of dat je moet bijdragen in de vaste kosten (nettarieven) of worden die dan ook verdeeld over de bewoners die wel verbruiken.
die worden verdeeld onder de huurders

eddy_rayong
Topic Starter

#15 , 03 feb 2016 12:16

Beste Lanox,

De jaarlijkse opname voor het gehele gebouw, alle verhuurders, alle kosten, is gedaan eind juni 2015.

Bijkomend heeft men voor mij nog een opname gedaan voor de periode juni - october bij overgave in october. Voor mij stonden alle meters op nul, ik heb het pand verlaten begin juni. Verhuurder was hiervan op de hoogte gesteld.

Men heeft wel voor de periode jul - aug - sep - oct - nov - dec, via domilciliëring, nog de volledige provisie verwarming afgehouden, een 300 euro per maand. Men wist dat het apartement leeg was.

De externe firma heeft al alle informatie vanaf Jun 2015. 7 Maanden later is er nog geen eindafrekening. Voor de periode jul - dec heeft men 6 * 300 euro provisie afgehouden, wetende dat er geen verbuik is.

Daarom mijn vraag, is er geen max periode vastgesteld tussen opname en eindafrekening?

Terug naar “Huren”