#1 , 02 feb 2016 12:41
Ik heb enkele vragen en zal die zo kort mogelijk te beschrijven.
Algmeen : Wij hebben de verhuurder in Juni 2015 verwittigd dat we dringend naar het buitenland moeten vertrekken. Er werd afgesproken om de overgave/overname, via volmacht uit te voeren op eind october 2015. Wij beloofden om nog huur te blijven betalen tot eind december 2015.
Wij betaalden via domiciliëring, een huur, vaste kosten (+/- 50%) en provisie verwarming. neem ook een 50% van het totale bedrag. Eind oct 2015 is overgave/overname, voor ons via volmacht en er wordt geen schade vastgesteld en opname verwarming, alle meters staan op "0". Laatste opname verwarming was eind juni 2015.
Eerste vragen : Begin november ontvangen we een schrijven van de huurder, via email, waarin wordt gesteld dat de laatste huurgelden van de huurwaarborg wordt afgehouden. Indien we daarmee akkoord gaan, wordt dan het resterende verschil met de huurwaarborg op onze rekening gestort. De domiciliëring zal dan ook stopgezet worden. Wij gaan hier dezelfde dag nog mee akkoord.
In november stel ik echter vast dat toch nog het huurgeld + verwarming via domicilïering is afgehaald. Ik verwittig de verhuurder hiervan, en als antwoord krijg ik, voor november was het te vroeg om alles in orde te brengen.
Echter in december wordt er weeral huur + provisie verwarming afgehouden. Ik neem contact met de verhuurder en vraag uitleg. Geen echte uitleg gekregen, maar wel de belofte waarborg wordt dan snel terug gestort.
vraag 1 : Mag een verhuurder, na belofte om de domiciliëring stop te zetten, toch nog 2 maanden geld afhalen van mijn rekening?
Vraag 2 : Mag een verhuurder, wetende dat alle tellers van de verwarming op 0 staan, toch nog voor de laatste maanden provisie verwarming afhouden. Wij hadden afgesproken wij blijven nog huur betalen voor november en december, maar de verhuurder neemt er ook provisie verwarming bij.
Vraag 3 : Terug gave waarborg. Waarborg staat op geblokkeerde rekening bij pnbparibasfortis. Wij krijgen een document van de verhuurder om in aanwezigheid van een afgevaardigde van de bank of iemand van de gemeente te ondertekenen voor vrijgave huurwaarborg.
Omdat ik in het buitenland ben, Asie, gaat de persoon dewelke overgave/overname apartement heeft gedaan, na maken van een afspraak, naar het foritskantoor. Daar wordt mondeling medegedeeld, laat mij een nieuwe volmacht maken specifiek voor vrijgave huurwaarborg.
Volmacht maak ik op, stuur het op naar de verhuurder.
Verhuurder stelt, volmacht wordt niet aanvaard door Fortis.
Ik neem zelf via email contact met fortis, nu bevestigen ze dat een volmacht niet door hun wordt aanvaard.
oplossing : ik moet met dit document naar de ambassade. Probleem, ambassade is een 2 daagse trip voor mij.
Vraag 4 & 5 : Mag fortis een volmacht weigeren voor vrijgave huurwaarborg en "moet"een ambassade dan deze documenten invullen?
En dan de laatste vraag : Laatste opname verwarming was Juni 2015. Voor jul, aug, sep, oct, nov en december heb ik dus provisie betaald, de verhuurder wist dat het apartement niet meer bewoond was vanaf juni 2015.
Tot op heden heb ik echter nog geen afrekening gehad. We zijn de 8ste maand na de laatste opname. Mag de verhuurder dit zo lang? De verhuurder zegt dat de afrekening gebeurd via een bedrijf en zij zelf nog geen afrekening hebben gekregen. Hoelang is een redelijke termijn om te wachten?