Achterstallige alimentatie

Driehoekje
Topic Starter

Achterstallige alimentatie

#1 , 02 feb 2016 18:51

Gescheiden in 2013 :

Vonnis : kinderen wonen bij mij, fiscale voordelen, kindergeld bij mij. Moeder geen omgangsrecht. Moeder dient alimentatie voor de kinderen te betalen.

Moeder was zwanger, dus laatste kindje stond niet vermeld in vonnis.

2015 :

Ik vraag om zelfde regeling voor laatste kindje en alimentatie

Als eveneens leg ik uit dat de alimentatie in het verleden nooit betaald werd door moeder en dat hier werk van gemaakt moet worden

Rechter spreekt geen apart vonnis uit, wel een vonnis voor alle kinderen. Met alimentatie voor allemaal. Alles gewonnen dus
Ik betaal 300 euro aan advocaat om vonnis te laten uitvoeren.

Moeder is op 9 zittingen niet komen opdagen, maar ging na betekening van dit vonnis plots in beroep.

Een derde vonnis wordt uitgesproken. Moeder vraagt om maar de helft voor ieder kindje te betalen en wint.

Na veel gevraag krijg ik eindelijk een antwoord van mijn advocaat op de vraag hoe het nu eigenlijk zit met al die achterstallen. Antwoord
is dat alle vorige vonnissen vervallen zijn en dat ik niets meer kan afdwingen. Uiteraard zijn die vervallen maar ik neem een advocaat om
er juist voor te zorgen dat zij die achterstallen regelt. Nu blijkt dat ik er helemaal geen recht meer op heb ... Wat kan ik hiertegen doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Adriana

#2 , 03 feb 2016 00:45

Bij DAVO langsgaan.
Ze werken gratis. Ze zijn traag maar uiteindelijk zal je wel geld zien.

Driehoekje
Topic Starter

#3 , 03 feb 2016 23:23

Kan Davo dat nog wel afdwingen dan ?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 feb 2016 09:32

Is dat vonnis van 2013 vervallen met retroactieve kracht tot 2013? Hoe kan dat? Misschien kan je letterlijk posten wat het hof van beroep beslist heeft.

Driehoekje
Topic Starter

#5 , 28 feb 2016 23:21

Er staat niks in over vervallen in dat beroepsvonnis. Er staat wel : "de rechtbank oordeelt een voorlopige onderhoudsbijdrage van 250 euro per maand" terwijl dit daarvoor 450 euro was in eerste vonnis en 540 in tweede vonnis. Verder staat er niks daarover

roharro

#6 , 28 feb 2016 23:45

Het laatste vonnis telt.
Blijkbaar is tegenpartij in beroep gegaan en heeft ze "gewonnen".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Driehoekje
Topic Starter

#7 , 29 feb 2016 00:10

Ja schoon ... zij gaat in beroep om enkel en alleen de alimentatie aan te passen. de rechter was echter niet zo blij dat ze niet voor de kinderen vecht. En nu moet ik concluderen dat de achterstallen niet meer tellen ? Dat geloof ik niet ... er moet een manier zijn.

roharro

#8 , 29 feb 2016 00:22

Voor hoe lang geldt dat voorlopig bedrag?
De zaak is dus nog niet definitief afgehandeld?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Driehoekje
Topic Starter

#9 , 29 feb 2016 08:09

De rechter zei tijdens de zitting dat mama zich stipt aan het vonnis dient te houden en dat de alimentatie anders terug wordt opgetrokken naar 540 euro per maand. Maar de mama betaalt niet.eind april moeten we opnieuw voorkomen.

Xenophon

#10 , 29 feb 2016 09:38

Ten eerste begrijp ik niet waarom u van 2013 tot 2015 gewacht hebt met het nemen van uitvoeringsmaatregelen voor het bij de EOT opgelegde onderhoudsgeld terwijl u toen perfect over een uitvoerbare titel beschikte.

Kan u eens letterlijk (met verwijdering van de namen van de partijen) posten wat het Hof beslist heeft want eea is mij niet volledig duidelijk? Communiceer ook goed met uw advocaat om zeker te zijn van de strategie voor de volgende zitting.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Driehoekje
Topic Starter

#11 , 29 feb 2016 12:05

Ik heb niet gewacht, maar de mama was al die tijd ambtelijk geschrapt en ze heeft pas sinds enkele maanden een adres. Mijn advocaat of de deurwaarder konden niets uitvoeren.

"Veroordeelt mevrouw ... tot het betalen van een VOORLOPIGE 250 euro per maand voor de vijf kinderen te betalen voor elke eerste van de maand. " Dat staat er letterlijk en daarna volgt een waslijst met zaken waarvan zij de helft zou moeten terug betalen aan mij.

Adriana

#12 , 29 feb 2016 13:51

Heb je al DAVO gecontacteerd ivm de achterstallen?

Driehoekje
Topic Starter

#13 , 01 mar 2016 00:55

Ja, reeds meerdere malen en ook alle documenten bezorgd maar die konden eerst niks doen omdat de gerechtsdeurwaarder eerst ingeschakeld was, maar dat heeft allemaal niets opgeleverd tot hiertoe. Weet er iemand wanneer zo een aanvraag rond is ? Want die hebben al langer alle papieren.

Xenophon

#14 , 01 mar 2016 07:40

Kan wel een tijdje duren via DAVO, u zal best contact opnemen met uw dossierbeheerder. Ik weet dat zij (net zoals deurwaarders) een 'alert' krijgen indien een schuldenaar die van de radar was verdwenen ingevolge ambtshalve schrapping, terug opduikt.

Probleem is dat bij dergelijke personen meestal weinig of niets te rapen valt. De beste uitvoerbare titel die bestaat helpt u niet indien er geen voor beslag vatbare inkomsten of eigendommen zijn (hoewel onderhoudsgeld in principe van élke uitkering mag ingehouden worden, ongeacht hoe weinig er nog overblijft).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Driehoekje
Topic Starter

#15 , 01 mar 2016 14:43

Ze heeft geen enkel inkomen. Ze moet van de dop eerst een volledig jaar werken voor ze er nog van kan genieten en elke keer als ze werk heeft, valt ze na een week ziek en neemt ze haar ontslag. Ze heeft de voorbije jaren in totaal nog geen twee maanden gewerkt. Houdt Davo hier rekening mee ? Ik bedoel, het feit dat Davo niets kan invorderen bij haar, wil dat dan zeggen dat ik via Davo de centen ook niet kan bekomen ?

Terug naar “Echtscheiding”