#3 , 09 sep 2008 10:48
Er is geen verhaal, Lex...
Allez, twee voorbeelden om het wat aanschouwelijker te maken.
Een vriend van me geeft me fles met een goedje in om naar het containerpark te brengen. Hij zegt dat het gevaarlijk spul is, en dat ik er mee moet opletten. Ik laat het ding eerst een paar weken staan bij me thuis, en ga er dan naar het containerpark op mijn fiets. Onderweg laat ik de fles van mijn fiets vallen. Ik zie het niet gebeuren. Als ik terugkeer zie ik ambulances, brandweerwagens staan, mannen in witte pakken, en de politie heeft de straat afgesloten. Ik vraag wat er gebeurd is. Blijkbaar heeft iemand een zeer giftige substantie op de grond gegooid of laten vallen waardoor tientallen mensen in de omgeving onwel zijn geworden.
Ik besef plots dat ik die fles daar laten vallen heb. Ik neem mijn verantwoordelijk en leg een verklaring af. Het parket vervolgt mij voor onopzettelijke slagen en verwondingen. Ik wil mijn vriend mede-aansprakelijk stellen omdat die mij onvoldoende had ingelicht over de risico's.
Tweede voorbeeld: op een kruispunt met verkeerslichten wordt het groen. Ik rijd rechtdoor. Er komt een auto van rechts, en hij rijdt mij aan. Achteraf gezien blijkt uit verklaringen van getuigen dat het licht voor mij helemaal niet groen werd, maar dat ik een groene pijl naar links verward had met het voor mij geldende licht. De bestuurder die van rechts kwam is door groen gereden. Ik ben onmiskenbaar in fout, maar de gebrekkige en onreglementaire plaatsing van conflictvrije verkeerslichten heeft mij aangezet tot het begaan van de onopzettelijke overtreding. Ik wil diegene die die verkeerslichten geplaatst heeft, de wegbeheerder, mede-aansprakelijk stellen.