Huuropzeg na relatiebreuk

Zonnetje46
Topic Starter

Huuropzeg na relatiebreuk

#1 , 30 jan 2016 00:48

begin december hebben mijn vriend en ik een huurovereenkomst getekend.
Na een paar serieuze ruzies heeft hij me op straat gezet en sleutels afgenomen.
Mijn domicilie adres was niet op dit adres.
Hadden onderling een overeenkomst dat hij de huur ging betalen daar ikzelf nog mijn appartement aan het afbetalen ben..
Heb daar effectief 1,5 maand gewoond.
Mijn spullen houdt hij achter.
We hebben nu samen het huurcontract schriftelijk opgezegd.
De huurprijs is 790/euro per maand.
Hijzelf zegt dat hij naar advocaat geweest is en als hij het voor de rechter sleept het mij 6 à 7000 euro gaat kosten.
Ben een alleenstaande mama die alles kan betalen maar niks over heeft op het einde van de maand.
Hoeveel kan hij eisen van mij en mag hij mijn spullen achter houden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 jan 2016 06:04

welke huurovereenkomst? eentje van korte duur (max. 3 jaar) of een van lange duur (de vroegere 3-6-9)?

Zonnetje46
Topic Starter

#3 , 31 jan 2016 10:48

Contract van 3/6/9..

Reclame

marcelhorrie

#4 , 10 feb 2016 10:37

hallo,

mijn zaak werd in mei 2015 op de rol geplaatst, we zijn nu februari 2016 en nog altijd niet moeten voorkomen
wat kan de reden zijn ? :(

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 feb 2016 11:22

Een correcte opzeg duurt 3 maanden en de verhuurder heeft recht op een boete van 3 maanden. Wanneer is de opzegbrief verstuurt en welke termijnen worden daarin aangehaald?
In het slechtse geval bent u te laat geweest voor februari zodat uw opzeg loopt over de maanden maart, april en mei (eventueel opnieuw te versturen indien niet correct gebeurd). Als ik er vanuit ga dat uw contract is ingegaan op 1 December 2015, dan zijn er dus 6 maanden huur betaald geweest (of nog te betalen) plus de boete van 3 maanden huur. Het volledige bedrag is dus 9*790€ of 7120€ waarvoor u waarschijnlijk beide hoofdelijk aansprakelijk bent. Maw verhuurder kan dit zowel bij u als bij uw ex-partner opeisen (slechts één keer bij één van beide natuurlijk). Indien u dit bedrag zou moeten ophoesten kan u de helft ervan terug eisen van uw ex-partner.

Zonnetje46
Topic Starter

#6 , 11 feb 2016 21:12

De brief is 29 januari opgestuurd geweest...hoop dus dat hij op tijd was...
Hij had me 2000 euro gevraagd..de helft van de huur van dec en januari en de helft van de verbrekingsvergoeding..
Hij woont er nog in..ik niet meer van 13 januari
Ik heb dat bedrag gestort op mijn ex zijn rekening en hem gevraagd een regeling te treffen voor mijn persoonlijke spullen terug te krijgen...het gaat echt wel om meer dan kledij...
Hij reageert niet...wat kan ik het best doen om deze terug te krijgen..wil het graag zonder advocaat regelen want financieel kan ik dat niet aan..
Ben ten einde raad...ondertussen 4 weken dat hij mijn spullen achter houdt..

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 feb 2016 12:57

Gezien u een huurcontract hebt is het wel ook uw huurpand.
Dat uw domicilie daar niet staat is van minder belang - uw ex vriend had uw sleutels niet mogen afnemen dat is diefstal ( gezien niet gehuwd).
Edoch nu u buiten staat kan u ook niet zomaar weer binnen gezien het de woning ( juridisch) is van uw vriend en u dus huisvredebreuk zou plegen.
Als u feitelijk samenwoonde - staan er zaken van nu binnen zal u naar de voorzitter eerste aanleg in kortgeding moeten om via vonnis uw zaken terug te vorderen.
Langs de contractuele kant bent u wel verplicht de huur (mee) te blijven betalen..
Ofwel vraagt u aan verhuurder u te schrappen van het contract en ook de borg te regelen ofwel inderdaad samen contract opzeggen.
Het achterhouden van uw spullen kan mits bewijs als - diefstal -misbruik vertrouwen - oplichting beschouwd worden. Edoch u zal moeten bewijzen dat het uw spullen zijn. Voor roerende goederen beschouwd men de feitelijke bezitter ook als eigenaar.

Mogelijkheden zijn dat u de zaak voor de vrederechter laat komen gezien huurcontract en de boedel van beiden was - ieder dan wel zijn stukken.

Of dit nu nog gaat lukken.....
dus zal het eerder de burgerlijke rechtbank eerste aanleg worden.

Eens lezen
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel/samenwonen/
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 254532.pdf

Terug naar “Echtscheiding”